جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

پسابرگزیت و چالش همکاری‌های E3

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هم‌زمان با شکل‌گیری سیاست خارجی انگلیس بعد از خروج از اتحادیه اروپا، واضح است که همکاری‌های مشترک با فرانسه و آلمان دارای اهمیت کلیدی خواهد بود.

وب‌سایت اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در یادداشتی نوشت: اختلافات فعلی با آمریکا بر سر وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران نشان می‌دهد انگلیس حتی به قیمت یک اختلاف بزرگ فراآتلانتیکی برای ادامه همکاری قوی با شرکای اروپایی در مسائل بین‌المللی اهمیت قائل است. علاوه بر این، دیدار سه‌جانبه وزرای دفاع آلمان، فرانسه و انگلیس در قالب E3 نشان‌دهنده تعهد هر سه شریک برای دو برابر کردن همکاری‌های مشترک علی‌رغم وجود برخی مشکلات در مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت بود.

انگلیس به‌عنوان یک عضو E3 که دارای همکاری‌‌های مشترک با فرانسه و آلمان است در طی سال‌‌های اخیر رویکرد مشترک سیاسی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به موضوعات دیگری مانند درگیری‌ها در سوریه و آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی گسترش داده است. همکاری‌‌های E3 تاکنون به لحاظ اهمیت در درجه پایینی قرار داشته است و روابط در سطح تماس‌های روزانه بین مقامات برقرار است و هنوز اجلاس‌های برجسته بین رهبران سه کشور برگزار نشده است. در غیاب مذاکره بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر روابط خارجی آینده و روابط امنیتی و دفاعی، E3 یک پلتفرم اساسی برای همسویی و اتحاد سه کشور بزرگ اروپایی تهیه و تدوین کرده است.

کشورهای عضو E3 دلایل دیگری برای فعالیت در این قالب نیز دارند. فرانسه و آلمان می‌دانند که آن‌ها دارای سطح زیادی از اشتراک منافع در حوزه‌‌های سیاست خارجی و امنیتی هستند که برای به عملیاتی کردن آن‌ها نیازمند همکاری عملی با انگلیس می‌باشند.

برگزیت هم یک چالش اساسی برای بهبود رابطه کشورهای عضو E3 است و هم یک دلیل اساسی برای همکاری‌های آینده. نه فرانسه و نه آلمان همکاری‌های کشورهای عضو E3 را جایگزینی برای روابط آینده اتحادیه اروپا و بریتانیا و یا حتی سیاست‌‌های خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا نمی‌دانند. عدم توافق برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و سقوط روابط اروپا و انگلیس، همکاری‌های سه کشور اروپایی در قالب E3 را در کوتاه‌مدت دشوار خواهد کرد. در بلندمدت هم اگر اتحادیه اروپا و انگلیس سیاست‌ های متفاوتی در حوزه سیاست خارجی و امنیتی اتخاذ کنند، همکاری‌‌های E3 مختل خواهد شد.

حتی اگر تا پایان سال جاری اتحادیه اروپا و انگلیس به توافق برسند، چالش فرانسه و آلمان این خواهد بود که آن‌ها باید روابط خود را با E3 در قالب تعهداتی که به اتحادیه اروپا داده‌اند با انگلیس تنظیم کنند. فرانسه و آلمان منطق‌‌های متفاوتی برای حمایت از همکاری در قالب E3 دارند. فرانسه نسبت به روابط بین‌ دولتی خود اطمینان بیشتری دارد ولی آلمان نگرانی‌هایی جدی در رقابت‌ بین گروه سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا دارد. بااین‌حال، هر دو کشور معتقدند که همکاری در قالب E3 باید مکمل سیاست خارجی، سیاست امنیتی و همکاری‌‌های دفاعی آن‌ها باشد. اگر همکاری‌‌های گروه سه کشور اروپایی در تعارض با سیاست‌های اتحادیه اروپا باشد، امکان به خطر افتادن همکاری‌‌های گروه E3 وجود دارد.

عامل مهم دیگر روابط فراآتلانتیکی و اینکه آیا رئیس جمهور بعدی آمریکا، اروپا را در دوراهی همراهی با اروپا و یا مقابله آشکار قرار خواهد داد یا نه موضوع مکانیسم ماشه در توافق هسته‌‎‌ای با ایران خواهد بود. انگلیس بعد از برگزیت، به‌عنوان یک کشور غیراروپایی ممکن است استقلال بیشتری برای تعیین سیاست‌های خود داشته باشد اما این کشور قادر به انتخاب بین اتحاد با اروپا یا ارتباط دوجانبه با کشورهای عضو را نخواهد داشت. مسائل دیپلماتیک این‌چنینی می‌تواند تنش‌هایی را با شرکای آلمانی و فرانسوی ایجاد کند. برنامه سیاست دفاعی و خارجی انگلیس باید به‌وضوح آینده اروپا و اهداف این اتحاد سه‌جانبه را مشخص کند.

فرانسه، انگلیس و آلمان هر سه معتقد هستند که E3 زمینه‌‎‌ای ضروری برای ادامه همکاری‌‌های سه کشور بزرگ اروپایی است. رویدادهای اخیر نیز نشان می‌دهد که هر سه کشور اراده لازم را برای تشکیل این ساختار علی‌رغم برگزیت و تنش‌‌های به وجود آمده به خاطر آن دارند؛ اما چالش‌‌های اساسی‌تر هنوز نیازمند بحث و مدیریت است تا به نتیجه نهایی برسد. بااین‌حال در شرایط نامعین استراتژیک اروپا، E3 در حال شکل‌دهی به خود در قالب همکاری‌های دیپلماتیک سه کشور بزرگ اروپایی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *