جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

Loading

پسابرگزیت و چالش همکاری‌های E3

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هم‌زمان با شکل‌گیری سیاست خارجی انگلیس بعد از خروج از اتحادیه اروپا، واضح است که همکاری‌های مشترک با فرانسه و آلمان دارای اهمیت کلیدی خواهد بود.

وب‌سایت اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در یادداشتی نوشت: اختلافات فعلی با آمریکا بر سر وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران نشان می‌دهد انگلیس حتی به قیمت یک اختلاف بزرگ فراآتلانتیکی برای ادامه همکاری قوی با شرکای اروپایی در مسائل بین‌المللی اهمیت قائل است. علاوه بر این، دیدار سه‌جانبه وزرای دفاع آلمان، فرانسه و انگلیس در قالب E3 نشان‌دهنده تعهد هر سه شریک برای دو برابر کردن همکاری‌های مشترک علی‌رغم وجود برخی مشکلات در مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت بود.

انگلیس به‌عنوان یک عضو E3 که دارای همکاری‌‌های مشترک با فرانسه و آلمان است در طی سال‌‌های اخیر رویکرد مشترک سیاسی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به موضوعات دیگری مانند درگیری‌ها در سوریه و آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی گسترش داده است. همکاری‌‌های E3 تاکنون به لحاظ اهمیت در درجه پایینی قرار داشته است و روابط در سطح تماس‌های روزانه بین مقامات برقرار است و هنوز اجلاس‌های برجسته بین رهبران سه کشور برگزار نشده است. در غیاب مذاکره بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر روابط خارجی آینده و روابط امنیتی و دفاعی، E3 یک پلتفرم اساسی برای همسویی و اتحاد سه کشور بزرگ اروپایی تهیه و تدوین کرده است.

کشورهای عضو E3 دلایل دیگری برای فعالیت در این قالب نیز دارند. فرانسه و آلمان می‌دانند که آن‌ها دارای سطح زیادی از اشتراک منافع در حوزه‌‌های سیاست خارجی و امنیتی هستند که برای به عملیاتی کردن آن‌ها نیازمند همکاری عملی با انگلیس می‌باشند.

برگزیت هم یک چالش اساسی برای بهبود رابطه کشورهای عضو E3 است و هم یک دلیل اساسی برای همکاری‌های آینده. نه فرانسه و نه آلمان همکاری‌های کشورهای عضو E3 را جایگزینی برای روابط آینده اتحادیه اروپا و بریتانیا و یا حتی سیاست‌‌های خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا نمی‌دانند. عدم توافق برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و سقوط روابط اروپا و انگلیس، همکاری‌های سه کشور اروپایی در قالب E3 را در کوتاه‌مدت دشوار خواهد کرد. در بلندمدت هم اگر اتحادیه اروپا و انگلیس سیاست‌ های متفاوتی در حوزه سیاست خارجی و امنیتی اتخاذ کنند، همکاری‌‌های E3 مختل خواهد شد.

حتی اگر تا پایان سال جاری اتحادیه اروپا و انگلیس به توافق برسند، چالش فرانسه و آلمان این خواهد بود که آن‌ها باید روابط خود را با E3 در قالب تعهداتی که به اتحادیه اروپا داده‌اند با انگلیس تنظیم کنند. فرانسه و آلمان منطق‌‌های متفاوتی برای حمایت از همکاری در قالب E3 دارند. فرانسه نسبت به روابط بین‌ دولتی خود اطمینان بیشتری دارد ولی آلمان نگرانی‌هایی جدی در رقابت‌ بین گروه سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا دارد. بااین‌حال، هر دو کشور معتقدند که همکاری در قالب E3 باید مکمل سیاست خارجی، سیاست امنیتی و همکاری‌‌های دفاعی آن‌ها باشد. اگر همکاری‌‌های گروه سه کشور اروپایی در تعارض با سیاست‌های اتحادیه اروپا باشد، امکان به خطر افتادن همکاری‌‌های گروه E3 وجود دارد.

عامل مهم دیگر روابط فراآتلانتیکی و اینکه آیا رئیس جمهور بعدی آمریکا، اروپا را در دوراهی همراهی با اروپا و یا مقابله آشکار قرار خواهد داد یا نه موضوع مکانیسم ماشه در توافق هسته‌‎‌ای با ایران خواهد بود. انگلیس بعد از برگزیت، به‌عنوان یک کشور غیراروپایی ممکن است استقلال بیشتری برای تعیین سیاست‌های خود داشته باشد اما این کشور قادر به انتخاب بین اتحاد با اروپا یا ارتباط دوجانبه با کشورهای عضو را نخواهد داشت. مسائل دیپلماتیک این‌چنینی می‌تواند تنش‌هایی را با شرکای آلمانی و فرانسوی ایجاد کند. برنامه سیاست دفاعی و خارجی انگلیس باید به‌وضوح آینده اروپا و اهداف این اتحاد سه‌جانبه را مشخص کند.

فرانسه، انگلیس و آلمان هر سه معتقد هستند که E3 زمینه‌‎‌ای ضروری برای ادامه همکاری‌‌های سه کشور بزرگ اروپایی است. رویدادهای اخیر نیز نشان می‌دهد که هر سه کشور اراده لازم را برای تشکیل این ساختار علی‌رغم برگزیت و تنش‌‌های به وجود آمده به خاطر آن دارند؛ اما چالش‌‌های اساسی‌تر هنوز نیازمند بحث و مدیریت است تا به نتیجه نهایی برسد. بااین‌حال در شرایط نامعین استراتژیک اروپا، E3 در حال شکل‌دهی به خود در قالب همکاری‌های دیپلماتیک سه کشور بزرگ اروپایی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *