جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی

امیرعبداللهیان در پیامی خطاب به وزیر خارجه آفریقای جنوبی نوشت: فرا رسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را به ملت، دولت و خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه این کشور صمیمانه تبریک می‌گویم. 

تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ زیرزمینی ایرانی شد

نیویورک – ایرنا- «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تداوم مداخله جویی واشنگتن در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و سکوت درباره بازداشت دانشجویان آمریکایی و سرکوب آنان از سوی پلیس این کشور، خواستار آزادی خواننده رپ زیر زمینی شد که در ناآرامی های سال ۱۴۰۱ دستگیر شد.

Loading

برگزیت و سرنوشت نامعلوم E3

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در سال 2003، طرح ابتکاری مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس برای مذاکره با ایران در مورد فعالیت‌های غنی‌سازی و فرآوری هسته‌ای، باعث ظهور گروه E3 (سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس) شد. E3 از زمان ظهور خود به مکانیسمی برای همکاری دیپلماتیکی بین این سه کشور تبدیل شد. اکنون این مکانیسم به‌عنوان ابزاری برای همکاری در مورد طیف وسیعی از مسائل بین‌المللی فعالیت می‌کند. E3 در ایجاد اتفاق‌نظر و رهبری اروپا ابزار مؤثری بوده و بارها در کنار اتحادیه اروپا فعالیت کرده است، هرچند که تأثیر آن در موضوعات غیر از مسئله ایران محدود بوده است.

وب‌سایت اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در یادداشتی نوشت: کشورهای E3 دارای اهداف و منافع مشترک زیادی هستند. بااین‌حال، اختلافات در میان آن‌ها، به‌ویژه در رویکرد امنیتی و دفاعی بین آلمان ازیک‌طرف و فرانسه و انگلیس از طرف دیگر نیز زیاد است. این موضوع، میزان بلندپروازی E3 در مسائل امنیتی را محدود ساخته است به‌طوری‌که تعیین حوزه‌هایی که همکاری در آن‌ها بیشترین سود را برای هر سه کشور به ارمغان بیاورد، یک چالش محسوب می‌شود. بااین‌حال، با توجه به وضعیت پیچیده روابط آلمان – فرانسه و فقدان توافق کلی میان آن‌ها در بسیاری از مسائل راهبردی، هر دو کشور از حضور انگلیس در E3 سود می‌برند.

با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، همکاری E3 در بستر سیاسی و راهبردی متفاوتی انجام خواهد شد. اگرچه فرانسه و آلمان همچنان از این مکانیسم حمایت کرده و همکاری در آن تابه‌حال از فرایند برگزیت مصون مانده است، اما روابط سیاسی امنیتی و خارجی آتی بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر میزان و ماهیت همکاری E3 اثرگذار خواهد بود. پاریس و برلین در مورد تأثیر کوتاه‌مدت مذاکرات احتمالاً نامساعد برگزیت نگران هستند. این خطر وجود دارد که برگزیت سخت، آسیبی دوطرفه بر قالب E3 وارد سازد؛ زیرا همکاری E3 ازنظر داخلی و ازنظر دیگر اعضای اتحادیه اروپا در تناقض با اختلاف‌نظرهای مربوط به برگزیت بوده و پیام سیاسی درستی نخواهد داشت. اساساً، اگر رویکردها یا اهداف سیاست خارجی انگلیس در دهه آتی با اهداف فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا زاویه داشته باشد، اعتبار و تناسب E3 به تحلیل خواهد رفت. ازاین‌رو، فرانسه و آلمان باید ضرورت همکاری با انگلیس در دوره پسابرگزیت را درک کرده و E3 را بستر امنیتی مضاعفی در کنار اتحادیه اروپا و ناتو تلقی کنند. در بلندمدت، سودمندی همکاری E3 به وضعیت روابط فرا آتلانتیک و تحولات سیاست‌های امنیتی، خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا بستگی خواهد داشت.

 «بررسی سیاست هماهنگ امنیتی، خارجی و دفاعی» انگلیس، فرصتی برای تأمل در آینده E3 و اولویت‌بخشی به توسعه همکاری E3 در اختیار می‌گذارد. دولت انگلیس باید E3 را به‌عنوان پلتفرمی برای همکاری دیپلماتیکی انعطاف‌پذیر در نظر گرفته و توجه خود را به حل مجموعه جدیدی از چالش‌های منطقه‌ای، موضوعی و چندجانبه معطوف سازد.

انگلیس در «بررسی سیاست هماهنگ امنیتی، دفاعی و خارجی»، باید در تعامل نزدیک با فرانسه و آلمان بوده و E3 را به‌عنوان یک مؤلفه دیپلماتیکی کلیدی در روابط این کشور با متحدان نزدیک اروپایی خود و در پیگیری اهداف مشترک امنیت بین‌المللی قلمداد کند، مؤلفه‌ای که از پتانسیل رشد و تکامل در آینده برخوردار است. حداقل، حفظ مکانیسم انعطاف‌پذیر E3 با منابع کم، به‌عنوان پلتفرمی برای مباحث سیاسی و واکنش به بحران و به‌عنوان مکانیسمی برای اعلام موضع انگلیس در کنار شرکای اصلی اروپایی و برای مشارکت در مواضع سیاسی اروپا و نفوذ در آن و همچنین، به‌عنوان ارتباط غیررسمی با بحث‌های راهبردی کلی اتحادیه اروپا، برای انگلیس منافع آشکاری خواهد داشت.

فرانسه و آلمان E3 را ابزار بین دولتی ارزشمندی برای هماهنگ‌سازی مواضع سیاسی اروپا در مسائل امنیتی بین‌المللی قلمداد می‌کنند. ازاین‌رو، این دو کشور به‌احتمال‌زیاد از تداوم تعامل E3 حمایت خواهند کرد، اما میزان این تعامل و شکل و چهارچوب زمانی آن به‌واسطه چندین عامل ازجمله روابط انگلیس- اتحادیه اروپا، تکامل سیاست امنیتی و خارجی اتحادیه اروپا و وضعیت روابط فرا آتلانتیک شکل خواهد گرفت. برلین و پاریس ترجیح می‌دهند تا E3 را در کنار اتحادیه اروپا قرار داده و از قالب EU-E3 استفاده کنند. این امر، برداشت منفی از E3 به‌عنوان مکانیسمی برای دور زدن اتحادیه اروپا را برطرف کرده و همه‌ی دیگر اعضای اتحادیه اروپا را متحد نگه‌داشته و هم‌زمان، لایه‌ای مضاعف به دیپلماسی انگلیس در اروپا و روابط درون ناتو می‌افزاید.

E3 باید به‌عنوان مکانیسمی انعطاف‌پذیر و به‌عنوان پلتفرم همکاری دیپلماتیکی قابل تعدیل حفظ شود که می‌تواند مجموعه جدیدی از چالش‌های منطقه‌ای، موضوعی و چندجانبه را حل‌وفصل کند. برای گسترش E3 و جذب عضو، درخواست از دیگر شرکای دیپلماتیکی به‌صورت موارد جداگانه مناسب‌تر است.

تبدیل E3 به یک‌نهاد، منافع مشخص چندانی نداشته و ممکن است به انعطاف‌پذیری این قالب آسیب بزند. بااین‌حال، احتمال دارد که همکاری E3 شدیداً از تحولات گستره اروپا و بستر امنیتی فرا آتلانتیک تأثیر بپذیرد. توسعه E3 مستلزم آن است که انگلیس درراه پیش رو با فرانسه و آلمان اتفاق‌نظر ایجاد کرده و اراده سیاسی خود را در این مکانیسم سرمایه‌گذاری کند.

در سال 2020 فرصتی برای انگلیس فراهم است تا در مورد نقش E3 درزمینهٔ بررسی سیاست هماهنگ خارجی، امنیتی و دفاعی، تأمل کند. در بحبوحه بحث‌های کلی در مورد جایگاه E3 در جهان پس از برگزیت و پیشنهادها در مورد تکامل معماری امنیتی و دیپلماتیکی اروپا، انگلیس باید چشم‌اندازی روشن برای آینده مکانیسم E3 ترسیم کرده و در این زمینه با فرانسه و آلمان همراه باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *