جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد

رئیس حزب حاکم «رویای گرجستان» در واکنش به قطعنامه مصوب پارلمان اروپا علیه گرجستان بیان کرد: قطعنامه پارلمان اروپا غیرقابل‌قبول، ناعادلانه و توهین‌آمیز است و همچنین حاوی ترفندی است که اشاره به امکان تجدیدنظر در رژیم بدون ویزا دارد.

برگزاری نمایشگاه پوستر و نقاشی با موضوع فلسطین در پایتخت پاکستان + فیلم

اسلام‌آباد- ایرنا- نمایشگاه پوستر و نقاشی با عنوان «بازگشت نزدیک است» با هدف همبستگی با فلسطینیان مظلوم و مطالبه برای آتش‌بس در غزه، امروز (یکشنبه) با حضور هنرمندان پاکستانی و اقشار مختلف مردم در اسلام‌آباد برگزار شد.

رئیس «آنروا»: این آژانس فقط پس از برپایی کشور مستقل فلسطین منحل خواهد شد

تهران – ایرنا – «فیلیپ لازارینی» رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) تاکید کرد که تلاش گروهی از کشورها با هدف انحلال این آژانس، به دلیل اهداف سیاسی پشت پرده صورت می‌گیرد.

Loading

دلایل ضرورت ترغیب گفت‌وگوهای صلح در کشمیر توسط آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: میانمار موضوعی است که نیاز به مذاکرات فوری و دیپلماسی کارشناسی دارد. زمان برای گفت‌وگوهای صلح کشمیر فرارسیده است و دولت بایدن می‌تواند برای آوردن هند بر سر میز مذاکرات نقشی سازنده داشته باشد.

ایلنا بیبرمن در تحلیلی که در وب‌سایت اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر شد، هشت دلیل برای ضرورت ترغیب گفت‌وگوهای صلح کشمیر توسط آمریکا ارائه کرد:

چرا آمریکا باید روند صلح کشمیر را ارتقا دهد؟

دلیل اول: تسلیحات هسته‌ای

کشمیر بزرگ‌ترین منبع تنش میان دو دشمن مسلح به سلاح هسته‌ای، یعنی هند و پاکستان است. هر دو طرف سه بار در منطقه با یکدیگر جنگیده‌اند. اسلام‌آباد و دهلی در پی حملات انتحاری کشمیر در سال ۲۰۱۹ در آستانه یک رویارویی هسته‌ای قرار داشتند. ظاهراً در آن زمان نخست‌وزیر هند حمله موشکی به پاکستان را بررسی کرده بود. جنگ هسته‌ای میان هند و پاکستان می‌تواند برای هر دو کشور مهلک باشد؛ اما تأثیرات غیرمستقیم آن بر اقلیم جهانی فاجعه‌بار خواهد بود. این جنگ می‌تواند جرقه رسیدن به دماهای عصر یخبندان را بزند، قحطی جهانی به بار آورد و ۱۲۵ میلیون نفر را به کشتن بدهد. بازگشت به وضعیت قبل بیش از ۱۰ سال زمان خواهد برد.

دلیل دوم: افغانستان

خروج موفق آمریکا از افغانستان نیازمند صلح در کشمیر است. تلفیق بی‌ثباتی در افغانستان و نارضایتی مردمی در کشمیر شرایط فروپاشی را فراهم می‌کند. جونا بلانک یادآوری می‌کند که بعد از خروج اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان در سال ۱۹۸۹ و تغییر شکل جنگ افغانستان از جهاد به هرج‌ومرج در سال‌های ۱۹۹۰ خشونت در کشمیر افزایشی بی‌سابقه داشت. وقتی روس‌ها کابل را ترک کردند، بسیاری از جنگجویان خارجی نیز از افغانستان خارج شدند. آن‌ها باید به‌جایی می‌رفتند و برای بسیاری از آن‌ها آن مکان، کشمیر بود. برقراری ثبات در افغانستان بدون حل بحران کشمیر می‌تواند بار دیگر باعث نقل‌مکان نظامیان افغان و بین‌المللی به کشمیر شود، درگیری را در آنجا تشدید کند و احتمالاً به دیگر بخش‌های منطقه ازجمله افغانستان، هند، پاکستان، چین و آسیای میانه کشیده شود.

دلیل سوم: دموکراسی و حقوق بشر

تسهیل توافق صلح کشمیر فرصتی است تا آمریکا به‌روشنی اعلام کند که در خصوص دموکراسی و حقوق بشر جدی است. این کار پیامی را به هند و باقی کشورهای جهان می‌فرستد.

دلیل چهارم: نفوذ هند

هند بعد از لغو وضعیت اضطراری منطقه در اوت ۲۰۱۹ و در پی آن، تقویت نیروی نظامی در منطقه، از قدرت نفوذ بی‌سابقه‌ای در کشمیر برخوردار شده است. این مورد در خصوص پاکستان نیز صدق می‌کند. به همین دلیل است که اسلام‌آباد در حال حاضر گروه‌های شبه‌نظامی مخالف هند مانند لشکر طیبه و جیش المحمد را مهار می‌کند تا از نظارت و تحریم‌های قریب‌الوقوع تحت گروه ویژه اقدام مالی بگریزد. هند در هرگونه مذاکرات با نمایندگان پاکستان و کشمیر از موضع قدرت مذاکره خواهد کرد.

دلیل پنجم: صدای کشمیر

با ظهور یک بازیگر سیاسی که می‌تواند از جانب اکثریت کشمیری‌ها صحبت کند، یعنی اتحاد خلق برای بیانیه گوپکار، زمان برای مذاکرات صلح مناسب‌تر می‌شود.

در آستانه گفت‌و‌گوهای صلح، اقدامات اعتماد ساز دهلی می‌تواند شامل رفتن هم‌زمان به سراغ احزاب سیاسی اصلی، احتمالاً از طریق اتحاد خلق برای بیانیه گوپکار و مردم محلی باشد. گام‌های فوری در خصوص مردم محلی ممکن است تأمین زمین و شغل، ابتکار عمل در رابطه با جوانان و آزاد کردن آن‌هایی که هنوز به اتهام سنگ‌اندازی در بازداشت به سر می‌برند را شامل شود. دهلی‌نو می‌تواند در رابطه با احزاب سیاسی از طریق تلطیف لحنش در قبال سیاستمداران اصلی کشمیری، آزاد کردن تمامی زندانیان سیاسی و تعهد به پیش‌نویسی درباره سیاست آتی در قبال کشمیر پیشرفت حاصل کند.

دلیل ششم: اعتبار بین‌المللی

در حال حاضر، هند در جهانی که در آن اعتبار و شهرت می‌تواند منبع قدرت یا مسئولیت باشد، در شرایط ‌ضعف است. تغییر در وضعیت کشمیر باعث شوک در سراسر جهان شد. جو بایدن که در آن زمان کاندیدای ریاست جمهوری بود از دولت هند خواست تمامی گام‌های لازم را برای احیای حقوق همه مردم کشمیر بردارد. اگر هند در جهان به قلدری معروف شود، خطر تقویت پاکستان و نیز از دست رفتن دلیل اخلاقی برای مخالفت با هرگونه تغییر در وضعیت نواحی تحت کنترل پاکستان در کشمیر خواهد شد.

دلیل هفتم: چین

وضعیت کنونی کشمیر چین را به سمت این مناقشه می‌کشاند. پکن به لحاظ تاریخی در خصوص مشاجره کشمیر وضعیتی بی‌طرف داشته اما اخیراً شروع به موضع‌گیری آشکار دراین‌باره کرده است. در ژوئن 2020 یک سخنگوی سفارت چین در پاکستان مناقشه مرزی اخیر هند-چین را به لغو وضعیت اضطراری کشمیر توسط هند ربط داد.

دلیل هشتم: نخست‌وزیر مودی

درنهایت اگر ریچارد نیکسون توانست روابط آمریکا-چین را احیا کند، امید به بهبود روابط هند-پاکستان در دوران رهبری نخست‌وزیر مودی وجود دارد. او پنج سال قبل یک سفر دوستانه غیرمنتظره به پاکستان داشت. متقاعد کردن او به برداشتن گام‌هایی جسورانه برای حل بحران کشمیر هدفی غیرمنطقی نیست.

آمریکا چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟

نیازی نیست که آمریکا به‌طور‌ رسمی نقش یک میانجی را که دونالد ترامپ در مواقع مختلف پیشنهاد کرده بود، ایفا کند. هند پیشنهاد ترامپ را قاطعانه رد و بر موضع قاطعش در قبال کشمیر مبنی بر این‌که یک مسئله دوجانبه میان هند و پاکستان است، تأکید کرده بود. بایدن و وزیر خارجه‌اش می‌توانند نقشی سازنده را در ترغیب همتایان هندی خود به بررسی گفتگوهای صلح کشمیر به‌عنوان یک راهبرد ارزشمند ایفا کنند. دیگر فنون کمتر مداخله گرایانه که واشنگتن می‌تواند به کار بندد، شامل این موارد است: 1) کمک به برقراری مذاکرات، 2) ارائه مشورت و پیشنهاد، 3) طرف مشورت همه طرف‌ها بودن، و 4) حفاظت از همسایگان در برابر نفوذ بیرونی.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *