loader image

جدیدترین مطالب

مرگ مغزی طرح خاورمیانه جدید آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشانه‌های مختلفی حاکی از شکست طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا در منطقه است؛ همچنانکه نبرد طوفان الاقصی آخرین نشانه‌ شکست نقشه قدیمی آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید است که می‌تواند پیامدهای بی‌سابقه‌ای در ابعاد ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی داشته است.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در دیدار وزیر بین الملل حزب کمونیست چین:
جایگاه قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی در دیدار عصر چهارشنبه لیو جیئن چائو، وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین تصریح کرد: نظم جهانی آینده چند قطبی به جای تک قطبی خواهد بود و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای نیز در شکل‌گیری آن نقش خواهند داشت.

سرقت میراث فرهنگی یونان توسط انگلیس در گذشته؛ معضل کنونی در مناسبات بین دو کشور

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: «میتسوتاکیس»، نخست‎وزیر یونان که برای یک سفر رسمی به انگلیس سفر کرده بود در اقدامی غیردیپلماتیک توسط میزبان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و دیدار برنامه‌ریزی‌شده وی با «ریشی سوناک»، نخست‎وزیر انگلیس لغو و باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد. در پی تصمیم سوناک جهت لغو این دیدار، تدابیر امنیتی که برای هیئت یونانی اجرا می‎شد، نیز لغو گردید که نشانه اوج بی‎احترامی به نخست‎وزیر یونان است. دلیل این اقدام انگلیس اختلافات دو کشور بر سر استرداد مجمسه‌های تاریخی پارتنون است که به‎شکل غیرقانونی در موزه لندن نگهداری می‎شود و انگلیس از بازگرداندن آن خودداری می‌کند.
محمود فاضلی – تحلیگر امور بین‎الملل

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

واگرایی روزافزون روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین–گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات ملی‌گرا در ارمنستان معتقدند اقدامات روسیه برای آنها هیچ منفعتی ندارد و بلکه هزینه نیز داشته است، گفت: در شرایطی که روسیه‌ی درگیر در اوکراین، منافع خود را جستجو می‌کند، ارمنستان نیز به این فکر افتاده اگر با پیگیری منافع خود با محیط بین‌الملل همکاری نزدیکی داشته باشد، برایش مناسب‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره:
بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد: بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، چرا که آن‌ها نه تنها مجبورند با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه باید در جبهه سیاسی نیز با کشورهایی که حامی آتش بس هستند و حتی با آمریکا، وارد مناقشه شوند. فراتر آنکه آن‌ها باید با افکار عمومی جهان نیز مقابله کنند.

روند مناسبات سیاسی اقتصادی ترکیه و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیر دپارتمان اقتصاد سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در 2022 دهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه بوده است، گفت: اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا ترکیه روابط دوجانبه‌اش با رژیم صهیونیستی را حفظ کند و اردوغان به روابط با رژیم صهیونیستی اهمیت می‌دهد.

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

Loading

أحدث المقالات

مرگ مغزی طرح خاورمیانه جدید آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشانه‌های مختلفی حاکی از شکست طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا در منطقه است؛ همچنانکه نبرد طوفان الاقصی آخرین نشانه‌ شکست نقشه قدیمی آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید است که می‌تواند پیامدهای بی‌سابقه‌ای در ابعاد ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی داشته است.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در دیدار وزیر بین الملل حزب کمونیست چین:
جایگاه قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی در دیدار عصر چهارشنبه لیو جیئن چائو، وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین تصریح کرد: نظم جهانی آینده چند قطبی به جای تک قطبی خواهد بود و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای نیز در شکل‌گیری آن نقش خواهند داشت.

سرقت میراث فرهنگی یونان توسط انگلیس در گذشته؛ معضل کنونی در مناسبات بین دو کشور

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: «میتسوتاکیس»، نخست‎وزیر یونان که برای یک سفر رسمی به انگلیس سفر کرده بود در اقدامی غیردیپلماتیک توسط میزبان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و دیدار برنامه‌ریزی‌شده وی با «ریشی سوناک»، نخست‎وزیر انگلیس لغو و باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد. در پی تصمیم سوناک جهت لغو این دیدار، تدابیر امنیتی که برای هیئت یونانی اجرا می‎شد، نیز لغو گردید که نشانه اوج بی‎احترامی به نخست‎وزیر یونان است. دلیل این اقدام انگلیس اختلافات دو کشور بر سر استرداد مجمسه‌های تاریخی پارتنون است که به‎شکل غیرقانونی در موزه لندن نگهداری می‎شود و انگلیس از بازگرداندن آن خودداری می‌کند.
محمود فاضلی – تحلیگر امور بین‎الملل

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

واگرایی روزافزون روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین–گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات ملی‌گرا در ارمنستان معتقدند اقدامات روسیه برای آنها هیچ منفعتی ندارد و بلکه هزینه نیز داشته است، گفت: در شرایطی که روسیه‌ی درگیر در اوکراین، منافع خود را جستجو می‌کند، ارمنستان نیز به این فکر افتاده اگر با پیگیری منافع خود با محیط بین‌الملل همکاری نزدیکی داشته باشد، برایش مناسب‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره:
بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد: بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، چرا که آن‌ها نه تنها مجبورند با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه باید در جبهه سیاسی نیز با کشورهایی که حامی آتش بس هستند و حتی با آمریکا، وارد مناقشه شوند. فراتر آنکه آن‌ها باید با افکار عمومی جهان نیز مقابله کنند.

روند مناسبات سیاسی اقتصادی ترکیه و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیر دپارتمان اقتصاد سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در 2022 دهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه بوده است، گفت: اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا ترکیه روابط دوجانبه‌اش با رژیم صهیونیستی را حفظ کند و اردوغان به روابط با رژیم صهیونیستی اهمیت می‌دهد.

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

Loading

دلایل ضرورت ترغیب گفت‌وگوهای صلح در کشمیر توسط آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: میانمار موضوعی است که نیاز به مذاکرات فوری و دیپلماسی کارشناسی دارد. زمان برای گفت‌وگوهای صلح کشمیر فرارسیده است و دولت بایدن می‌تواند برای آوردن هند بر سر میز مذاکرات نقشی سازنده داشته باشد.

ایلنا بیبرمن در تحلیلی که در وب‌سایت اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر شد، هشت دلیل برای ضرورت ترغیب گفت‌وگوهای صلح کشمیر توسط آمریکا ارائه کرد:

چرا آمریکا باید روند صلح کشمیر را ارتقا دهد؟

دلیل اول: تسلیحات هسته‌ای

کشمیر بزرگ‌ترین منبع تنش میان دو دشمن مسلح به سلاح هسته‌ای، یعنی هند و پاکستان است. هر دو طرف سه بار در منطقه با یکدیگر جنگیده‌اند. اسلام‌آباد و دهلی در پی حملات انتحاری کشمیر در سال ۲۰۱۹ در آستانه یک رویارویی هسته‌ای قرار داشتند. ظاهراً در آن زمان نخست‌وزیر هند حمله موشکی به پاکستان را بررسی کرده بود. جنگ هسته‌ای میان هند و پاکستان می‌تواند برای هر دو کشور مهلک باشد؛ اما تأثیرات غیرمستقیم آن بر اقلیم جهانی فاجعه‌بار خواهد بود. این جنگ می‌تواند جرقه رسیدن به دماهای عصر یخبندان را بزند، قحطی جهانی به بار آورد و ۱۲۵ میلیون نفر را به کشتن بدهد. بازگشت به وضعیت قبل بیش از ۱۰ سال زمان خواهد برد.

دلیل دوم: افغانستان

خروج موفق آمریکا از افغانستان نیازمند صلح در کشمیر است. تلفیق بی‌ثباتی در افغانستان و نارضایتی مردمی در کشمیر شرایط فروپاشی را فراهم می‌کند. جونا بلانک یادآوری می‌کند که بعد از خروج اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان در سال ۱۹۸۹ و تغییر شکل جنگ افغانستان از جهاد به هرج‌ومرج در سال‌های ۱۹۹۰ خشونت در کشمیر افزایشی بی‌سابقه داشت. وقتی روس‌ها کابل را ترک کردند، بسیاری از جنگجویان خارجی نیز از افغانستان خارج شدند. آن‌ها باید به‌جایی می‌رفتند و برای بسیاری از آن‌ها آن مکان، کشمیر بود. برقراری ثبات در افغانستان بدون حل بحران کشمیر می‌تواند بار دیگر باعث نقل‌مکان نظامیان افغان و بین‌المللی به کشمیر شود، درگیری را در آنجا تشدید کند و احتمالاً به دیگر بخش‌های منطقه ازجمله افغانستان، هند، پاکستان، چین و آسیای میانه کشیده شود.

دلیل سوم: دموکراسی و حقوق بشر

تسهیل توافق صلح کشمیر فرصتی است تا آمریکا به‌روشنی اعلام کند که در خصوص دموکراسی و حقوق بشر جدی است. این کار پیامی را به هند و باقی کشورهای جهان می‌فرستد.

دلیل چهارم: نفوذ هند

هند بعد از لغو وضعیت اضطراری منطقه در اوت ۲۰۱۹ و در پی آن، تقویت نیروی نظامی در منطقه، از قدرت نفوذ بی‌سابقه‌ای در کشمیر برخوردار شده است. این مورد در خصوص پاکستان نیز صدق می‌کند. به همین دلیل است که اسلام‌آباد در حال حاضر گروه‌های شبه‌نظامی مخالف هند مانند لشکر طیبه و جیش المحمد را مهار می‌کند تا از نظارت و تحریم‌های قریب‌الوقوع تحت گروه ویژه اقدام مالی بگریزد. هند در هرگونه مذاکرات با نمایندگان پاکستان و کشمیر از موضع قدرت مذاکره خواهد کرد.

دلیل پنجم: صدای کشمیر

با ظهور یک بازیگر سیاسی که می‌تواند از جانب اکثریت کشمیری‌ها صحبت کند، یعنی اتحاد خلق برای بیانیه گوپکار، زمان برای مذاکرات صلح مناسب‌تر می‌شود.

در آستانه گفت‌و‌گوهای صلح، اقدامات اعتماد ساز دهلی می‌تواند شامل رفتن هم‌زمان به سراغ احزاب سیاسی اصلی، احتمالاً از طریق اتحاد خلق برای بیانیه گوپکار و مردم محلی باشد. گام‌های فوری در خصوص مردم محلی ممکن است تأمین زمین و شغل، ابتکار عمل در رابطه با جوانان و آزاد کردن آن‌هایی که هنوز به اتهام سنگ‌اندازی در بازداشت به سر می‌برند را شامل شود. دهلی‌نو می‌تواند در رابطه با احزاب سیاسی از طریق تلطیف لحنش در قبال سیاستمداران اصلی کشمیری، آزاد کردن تمامی زندانیان سیاسی و تعهد به پیش‌نویسی درباره سیاست آتی در قبال کشمیر پیشرفت حاصل کند.

دلیل ششم: اعتبار بین‌المللی

در حال حاضر، هند در جهانی که در آن اعتبار و شهرت می‌تواند منبع قدرت یا مسئولیت باشد، در شرایط ‌ضعف است. تغییر در وضعیت کشمیر باعث شوک در سراسر جهان شد. جو بایدن که در آن زمان کاندیدای ریاست جمهوری بود از دولت هند خواست تمامی گام‌های لازم را برای احیای حقوق همه مردم کشمیر بردارد. اگر هند در جهان به قلدری معروف شود، خطر تقویت پاکستان و نیز از دست رفتن دلیل اخلاقی برای مخالفت با هرگونه تغییر در وضعیت نواحی تحت کنترل پاکستان در کشمیر خواهد شد.

دلیل هفتم: چین

وضعیت کنونی کشمیر چین را به سمت این مناقشه می‌کشاند. پکن به لحاظ تاریخی در خصوص مشاجره کشمیر وضعیتی بی‌طرف داشته اما اخیراً شروع به موضع‌گیری آشکار دراین‌باره کرده است. در ژوئن 2020 یک سخنگوی سفارت چین در پاکستان مناقشه مرزی اخیر هند-چین را به لغو وضعیت اضطراری کشمیر توسط هند ربط داد.

دلیل هشتم: نخست‌وزیر مودی

درنهایت اگر ریچارد نیکسون توانست روابط آمریکا-چین را احیا کند، امید به بهبود روابط هند-پاکستان در دوران رهبری نخست‌وزیر مودی وجود دارد. او پنج سال قبل یک سفر دوستانه غیرمنتظره به پاکستان داشت. متقاعد کردن او به برداشتن گام‌هایی جسورانه برای حل بحران کشمیر هدفی غیرمنطقی نیست.

آمریکا چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟

نیازی نیست که آمریکا به‌طور‌ رسمی نقش یک میانجی را که دونالد ترامپ در مواقع مختلف پیشنهاد کرده بود، ایفا کند. هند پیشنهاد ترامپ را قاطعانه رد و بر موضع قاطعش در قبال کشمیر مبنی بر این‌که یک مسئله دوجانبه میان هند و پاکستان است، تأکید کرده بود. بایدن و وزیر خارجه‌اش می‌توانند نقشی سازنده را در ترغیب همتایان هندی خود به بررسی گفتگوهای صلح کشمیر به‌عنوان یک راهبرد ارزشمند ایفا کنند. دیگر فنون کمتر مداخله گرایانه که واشنگتن می‌تواند به کار بندد، شامل این موارد است: 1) کمک به برقراری مذاکرات، 2) ارائه مشورت و پیشنهاد، 3) طرف مشورت همه طرف‌ها بودن، و 4) حفاظت از همسایگان در برابر نفوذ بیرونی.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *