جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

نیاز آمریکا به بازنگری در راهبردش در قبال روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اخیراً 103 نفر از کارشناسان در نامه‌ای سرگشاده‌، خواستار استفاده مجدد آمریکا از استراتژی جنگ سرد در قبال روسیه شده‌اند. بر اساس محتوای این نامه، رقابت در دیپلماسی و حوزه‌های همکاری روسیه و آمریکا همچون مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای، حفاظت از محیط‌زیست و ایجاد ثبات در مناطق بحرانی باید متعادل شوند. مهم‌تر از همه، در این نامه از ترکیب بازدارندگی و تنش‌زدایی در روابط دو کشور حمایت‌شده است.

وب‌سایت موسسه «سیاست راهبردی استرالیا» (آسپی استراتژیست) در یادداشتی نوشت: نخست آنکه، روسیه هیچ نشانه‌ای مبنی بر ترس از سیاست آمریکا بروز نداده است، همچنان که ماجراجویی روسیه در کریمه، اوکراین، سوریه و عملیات ضداطلاعات این کشور علیه غرب این موضوع را اثبات می‌کند.

دوم آنکه کرملین هیچ نفعی در تنش‌زدایی بلندمدت با آمریکا ندارد. چراکه مسکو به دنبال گسترش نفوذ خود در کشورهای پساشوروی است اما این موضوع چیزی نیست که ایالات‌متحده یا متحدان ناتو با آن موافقت کنند.

سوم، قوانینی که به پایداری جنگ سرد کمک کرده بودند امروز دیگر کارآیی ندارند. حتی اگر نظام بین‌الملل تغییر هم کند، چین بازیگر اصلی آن خواهد بود نه روسیه. ضمن آنکه در سطح جهانی، سیاست‌های هسته‌ای دیگر تحت سلطه ایالات‌متحده و شوروی نیستند. چندقطبی هسته‌ای باعث فعل‌وانفعالات پیچیده‌تری نسبت به دوران بازدارندگی جنگ سرد شده است و انقلاب فناوری نیز یک مزیت قابل‌اعتنا برای بازیگران متخاصمی است که به دنبال سوءاستفاده از اطلاعات، تشدید اختلافات و کاهش اعتماد عمومی به نهادهای دموکراتیک هستند.

واقعیت این است که رقابت ایالات‌متحده و روسیه احتمالاً در آینده ادامه خواهد یافت. در چنین شرایطی، آمریکا نیازمند یک برنامه استراتژیک جامع در روابط خود با روسیه است که به واقعیت‌های جدید استراتژیک، اقتصادی و فراملی پاسخ دهد؛ اما این استراتژی چگونه باید باشد؟

لایه اول استراتژی آمریکا باید پنهان باشد. آمریکا باید تلاش کند مانع از توسعه‌طلبی سرزمینی روس‌ها شود. این به معنای تعهد آمریکا به دفاع از کشورهای منطقه بالتیک از طریق استقرار نیروهای نظامی و خنثی کردن تلاش‌های روسیه برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای خود در این منطقه است. ازنظر اقتصادی، استراتژی پنهان به معنای مقابله با سرمایه‌گذاری‌های تجاری روسیه به‌ویژه در فروش انرژی و اسلحه است. در داخل کشور نیز، آمریکا باید زیرساخت‌های مهم خود در برابر حملات سایبری را مقاوم کند، امنیت انتخابات را ارتقا دهد و مجازات سخت‌تری را برای گروه‌های داخلی مرتبط با روسیه وضع کند.

لایه دوم استراتژی ایالات‌متحده در قبال روسیه باید بر اساس اختلال باشد. در حوزه ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک، این استراتژی شامل پیشنهاد گزینه‌های سرمایه‌گذاری واقع‌بینانه در آسیای مرکزی و مشارکت با کشورهای شمال اروپا و حتی چین در مسیرهای تجارت آزاد و قطب شمال است. در حوزه‌های سایبری و اطلاعاتی نیز این استراتژی باید بر شبکه‌های اجتماعی روسیه متمرکز باشد.

لایه سوم استراتژی ایالات‌متحده باید تلاش برای کاهش نفوذ روسیه در حوزه‌هایی باشد که مسکو در آن‌ها دارای منافع است، همچون ارائه پیشنهادهای بهتر از خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2.

ازقضا، چین نیز در راستای شکل‌دهی به نظم جدید اوراسیایی انگیزه‌های زیادی برای تعدیل رفتار روس‌ها در منطقه دارد؛ بنابراین ایالات‌متحده و چین بهتر می‌توانند منافع خود را در رابطه با روسیه همگرا کنند.

درمجموع، آمریکا به‌ناچار باید از سیاستی تبعیت کند که بر اساس آن، برخی تصوراتی که در مورد روسیه دارد را کنار بگذارد. این استراتژی شامل این پیش‌فرض است که روسیه را می‌توان مدیریت کرد.

یک تصور هم این است که روابط ایالات‌متحده و روسیه پس از کنار رفتن ولادیمیر پوتین از قدرت، به سمت بهتر شدن حرکت خواهد کرد، اما احتمالاً بعد از پوتین وضعیت بدتر هم خواهد شد. درحالی‌که پوتین به ایدئولوژی اهمیت چندانی نمی‌دهد، او بر نسلی از سیاستمداران ریاست کرده که نسبت به آمریکا بی‌اعتماد هستند. اگرچه نخبگان روسی نگران نزدیک شدن مسکو به پکن هستند، اما از مدت‌ها پیش نیز به این نتیجه رسیده‌اند که نظم غربی در حال از بین رفتن است و روسیه در مسیر یک پیروزی تاریخی است.

این نگرش برای استراتژی ایالات‌متحده چه معنایی دارد؟ انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری به ضرر روابط آمریکا و روسیه است. برای اینکه یک استراتژی مؤثر ایجاد شود، واشنگتن باید با متحدان خود تعامل نزدیک‌تر داشته باشد و مجدداً به ناتو متعهد شود و این تضمین را بدهد که شرکای خود را تهدید نخواهد کرد. همچنین آمریکا باید بیش از دیگر کشورها مقابل بلندپروازی‌های روسیه بایستد. این اقدام به نفع آمریکا بوده و در راستای بازسازی جایگاه آسیب‌دیده ایالات‌متحده خواهد بود و این نکته را یادآوری می‌کند که اقناع کردن دیگران و انگیزه دادن به آن‌ها کلید حفاظت از منافع ملی است. این اقدام نشان می‌دهد واشنگتن همچنان به استانداردهای عدالت و نظم پای بند است و در نهایت می‌تواند ایالات‌متحده را مقاوم‌تر، متحدتر و با شکنندگی کمتر نسبت به چهار سال پر هرج‌ومرج گذشته نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *