جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

نیاز آمریکا به بازنگری در راهبردش در قبال روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اخیراً 103 نفر از کارشناسان در نامه‌ای سرگشاده‌، خواستار استفاده مجدد آمریکا از استراتژی جنگ سرد در قبال روسیه شده‌اند. بر اساس محتوای این نامه، رقابت در دیپلماسی و حوزه‌های همکاری روسیه و آمریکا همچون مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای، حفاظت از محیط‌زیست و ایجاد ثبات در مناطق بحرانی باید متعادل شوند. مهم‌تر از همه، در این نامه از ترکیب بازدارندگی و تنش‌زدایی در روابط دو کشور حمایت‌شده است.

وب‌سایت موسسه «سیاست راهبردی استرالیا» (آسپی استراتژیست) در یادداشتی نوشت: نخست آنکه، روسیه هیچ نشانه‌ای مبنی بر ترس از سیاست آمریکا بروز نداده است، همچنان که ماجراجویی روسیه در کریمه، اوکراین، سوریه و عملیات ضداطلاعات این کشور علیه غرب این موضوع را اثبات می‌کند.

دوم آنکه کرملین هیچ نفعی در تنش‌زدایی بلندمدت با آمریکا ندارد. چراکه مسکو به دنبال گسترش نفوذ خود در کشورهای پساشوروی است اما این موضوع چیزی نیست که ایالات‌متحده یا متحدان ناتو با آن موافقت کنند.

سوم، قوانینی که به پایداری جنگ سرد کمک کرده بودند امروز دیگر کارآیی ندارند. حتی اگر نظام بین‌الملل تغییر هم کند، چین بازیگر اصلی آن خواهد بود نه روسیه. ضمن آنکه در سطح جهانی، سیاست‌های هسته‌ای دیگر تحت سلطه ایالات‌متحده و شوروی نیستند. چندقطبی هسته‌ای باعث فعل‌وانفعالات پیچیده‌تری نسبت به دوران بازدارندگی جنگ سرد شده است و انقلاب فناوری نیز یک مزیت قابل‌اعتنا برای بازیگران متخاصمی است که به دنبال سوءاستفاده از اطلاعات، تشدید اختلافات و کاهش اعتماد عمومی به نهادهای دموکراتیک هستند.

واقعیت این است که رقابت ایالات‌متحده و روسیه احتمالاً در آینده ادامه خواهد یافت. در چنین شرایطی، آمریکا نیازمند یک برنامه استراتژیک جامع در روابط خود با روسیه است که به واقعیت‌های جدید استراتژیک، اقتصادی و فراملی پاسخ دهد؛ اما این استراتژی چگونه باید باشد؟

لایه اول استراتژی آمریکا باید پنهان باشد. آمریکا باید تلاش کند مانع از توسعه‌طلبی سرزمینی روس‌ها شود. این به معنای تعهد آمریکا به دفاع از کشورهای منطقه بالتیک از طریق استقرار نیروهای نظامی و خنثی کردن تلاش‌های روسیه برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای خود در این منطقه است. ازنظر اقتصادی، استراتژی پنهان به معنای مقابله با سرمایه‌گذاری‌های تجاری روسیه به‌ویژه در فروش انرژی و اسلحه است. در داخل کشور نیز، آمریکا باید زیرساخت‌های مهم خود در برابر حملات سایبری را مقاوم کند، امنیت انتخابات را ارتقا دهد و مجازات سخت‌تری را برای گروه‌های داخلی مرتبط با روسیه وضع کند.

لایه دوم استراتژی ایالات‌متحده در قبال روسیه باید بر اساس اختلال باشد. در حوزه ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک، این استراتژی شامل پیشنهاد گزینه‌های سرمایه‌گذاری واقع‌بینانه در آسیای مرکزی و مشارکت با کشورهای شمال اروپا و حتی چین در مسیرهای تجارت آزاد و قطب شمال است. در حوزه‌های سایبری و اطلاعاتی نیز این استراتژی باید بر شبکه‌های اجتماعی روسیه متمرکز باشد.

لایه سوم استراتژی ایالات‌متحده باید تلاش برای کاهش نفوذ روسیه در حوزه‌هایی باشد که مسکو در آن‌ها دارای منافع است، همچون ارائه پیشنهادهای بهتر از خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2.

ازقضا، چین نیز در راستای شکل‌دهی به نظم جدید اوراسیایی انگیزه‌های زیادی برای تعدیل رفتار روس‌ها در منطقه دارد؛ بنابراین ایالات‌متحده و چین بهتر می‌توانند منافع خود را در رابطه با روسیه همگرا کنند.

درمجموع، آمریکا به‌ناچار باید از سیاستی تبعیت کند که بر اساس آن، برخی تصوراتی که در مورد روسیه دارد را کنار بگذارد. این استراتژی شامل این پیش‌فرض است که روسیه را می‌توان مدیریت کرد.

یک تصور هم این است که روابط ایالات‌متحده و روسیه پس از کنار رفتن ولادیمیر پوتین از قدرت، به سمت بهتر شدن حرکت خواهد کرد، اما احتمالاً بعد از پوتین وضعیت بدتر هم خواهد شد. درحالی‌که پوتین به ایدئولوژی اهمیت چندانی نمی‌دهد، او بر نسلی از سیاستمداران ریاست کرده که نسبت به آمریکا بی‌اعتماد هستند. اگرچه نخبگان روسی نگران نزدیک شدن مسکو به پکن هستند، اما از مدت‌ها پیش نیز به این نتیجه رسیده‌اند که نظم غربی در حال از بین رفتن است و روسیه در مسیر یک پیروزی تاریخی است.

این نگرش برای استراتژی ایالات‌متحده چه معنایی دارد؟ انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری به ضرر روابط آمریکا و روسیه است. برای اینکه یک استراتژی مؤثر ایجاد شود، واشنگتن باید با متحدان خود تعامل نزدیک‌تر داشته باشد و مجدداً به ناتو متعهد شود و این تضمین را بدهد که شرکای خود را تهدید نخواهد کرد. همچنین آمریکا باید بیش از دیگر کشورها مقابل بلندپروازی‌های روسیه بایستد. این اقدام به نفع آمریکا بوده و در راستای بازسازی جایگاه آسیب‌دیده ایالات‌متحده خواهد بود و این نکته را یادآوری می‌کند که اقناع کردن دیگران و انگیزه دادن به آن‌ها کلید حفاظت از منافع ملی است. این اقدام نشان می‌دهد واشنگتن همچنان به استانداردهای عدالت و نظم پای بند است و در نهایت می‌تواند ایالات‌متحده را مقاوم‌تر، متحدتر و با شکنندگی کمتر نسبت به چهار سال پر هرج‌ومرج گذشته نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *