جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

نیاز آمریکا به بازنگری در راهبردش در قبال روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اخیراً 103 نفر از کارشناسان در نامه‌ای سرگشاده‌، خواستار استفاده مجدد آمریکا از استراتژی جنگ سرد در قبال روسیه شده‌اند. بر اساس محتوای این نامه، رقابت در دیپلماسی و حوزه‌های همکاری روسیه و آمریکا همچون مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای، حفاظت از محیط‌زیست و ایجاد ثبات در مناطق بحرانی باید متعادل شوند. مهم‌تر از همه، در این نامه از ترکیب بازدارندگی و تنش‌زدایی در روابط دو کشور حمایت‌شده است.

وب‌سایت موسسه «سیاست راهبردی استرالیا» (آسپی استراتژیست) در یادداشتی نوشت: نخست آنکه، روسیه هیچ نشانه‌ای مبنی بر ترس از سیاست آمریکا بروز نداده است، همچنان که ماجراجویی روسیه در کریمه، اوکراین، سوریه و عملیات ضداطلاعات این کشور علیه غرب این موضوع را اثبات می‌کند.

دوم آنکه کرملین هیچ نفعی در تنش‌زدایی بلندمدت با آمریکا ندارد. چراکه مسکو به دنبال گسترش نفوذ خود در کشورهای پساشوروی است اما این موضوع چیزی نیست که ایالات‌متحده یا متحدان ناتو با آن موافقت کنند.

سوم، قوانینی که به پایداری جنگ سرد کمک کرده بودند امروز دیگر کارآیی ندارند. حتی اگر نظام بین‌الملل تغییر هم کند، چین بازیگر اصلی آن خواهد بود نه روسیه. ضمن آنکه در سطح جهانی، سیاست‌های هسته‌ای دیگر تحت سلطه ایالات‌متحده و شوروی نیستند. چندقطبی هسته‌ای باعث فعل‌وانفعالات پیچیده‌تری نسبت به دوران بازدارندگی جنگ سرد شده است و انقلاب فناوری نیز یک مزیت قابل‌اعتنا برای بازیگران متخاصمی است که به دنبال سوءاستفاده از اطلاعات، تشدید اختلافات و کاهش اعتماد عمومی به نهادهای دموکراتیک هستند.

واقعیت این است که رقابت ایالات‌متحده و روسیه احتمالاً در آینده ادامه خواهد یافت. در چنین شرایطی، آمریکا نیازمند یک برنامه استراتژیک جامع در روابط خود با روسیه است که به واقعیت‌های جدید استراتژیک، اقتصادی و فراملی پاسخ دهد؛ اما این استراتژی چگونه باید باشد؟

لایه اول استراتژی آمریکا باید پنهان باشد. آمریکا باید تلاش کند مانع از توسعه‌طلبی سرزمینی روس‌ها شود. این به معنای تعهد آمریکا به دفاع از کشورهای منطقه بالتیک از طریق استقرار نیروهای نظامی و خنثی کردن تلاش‌های روسیه برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای خود در این منطقه است. ازنظر اقتصادی، استراتژی پنهان به معنای مقابله با سرمایه‌گذاری‌های تجاری روسیه به‌ویژه در فروش انرژی و اسلحه است. در داخل کشور نیز، آمریکا باید زیرساخت‌های مهم خود در برابر حملات سایبری را مقاوم کند، امنیت انتخابات را ارتقا دهد و مجازات سخت‌تری را برای گروه‌های داخلی مرتبط با روسیه وضع کند.

لایه دوم استراتژی ایالات‌متحده در قبال روسیه باید بر اساس اختلال باشد. در حوزه ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک، این استراتژی شامل پیشنهاد گزینه‌های سرمایه‌گذاری واقع‌بینانه در آسیای مرکزی و مشارکت با کشورهای شمال اروپا و حتی چین در مسیرهای تجارت آزاد و قطب شمال است. در حوزه‌های سایبری و اطلاعاتی نیز این استراتژی باید بر شبکه‌های اجتماعی روسیه متمرکز باشد.

لایه سوم استراتژی ایالات‌متحده باید تلاش برای کاهش نفوذ روسیه در حوزه‌هایی باشد که مسکو در آن‌ها دارای منافع است، همچون ارائه پیشنهادهای بهتر از خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2.

ازقضا، چین نیز در راستای شکل‌دهی به نظم جدید اوراسیایی انگیزه‌های زیادی برای تعدیل رفتار روس‌ها در منطقه دارد؛ بنابراین ایالات‌متحده و چین بهتر می‌توانند منافع خود را در رابطه با روسیه همگرا کنند.

درمجموع، آمریکا به‌ناچار باید از سیاستی تبعیت کند که بر اساس آن، برخی تصوراتی که در مورد روسیه دارد را کنار بگذارد. این استراتژی شامل این پیش‌فرض است که روسیه را می‌توان مدیریت کرد.

یک تصور هم این است که روابط ایالات‌متحده و روسیه پس از کنار رفتن ولادیمیر پوتین از قدرت، به سمت بهتر شدن حرکت خواهد کرد، اما احتمالاً بعد از پوتین وضعیت بدتر هم خواهد شد. درحالی‌که پوتین به ایدئولوژی اهمیت چندانی نمی‌دهد، او بر نسلی از سیاستمداران ریاست کرده که نسبت به آمریکا بی‌اعتماد هستند. اگرچه نخبگان روسی نگران نزدیک شدن مسکو به پکن هستند، اما از مدت‌ها پیش نیز به این نتیجه رسیده‌اند که نظم غربی در حال از بین رفتن است و روسیه در مسیر یک پیروزی تاریخی است.

این نگرش برای استراتژی ایالات‌متحده چه معنایی دارد؟ انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری به ضرر روابط آمریکا و روسیه است. برای اینکه یک استراتژی مؤثر ایجاد شود، واشنگتن باید با متحدان خود تعامل نزدیک‌تر داشته باشد و مجدداً به ناتو متعهد شود و این تضمین را بدهد که شرکای خود را تهدید نخواهد کرد. همچنین آمریکا باید بیش از دیگر کشورها مقابل بلندپروازی‌های روسیه بایستد. این اقدام به نفع آمریکا بوده و در راستای بازسازی جایگاه آسیب‌دیده ایالات‌متحده خواهد بود و این نکته را یادآوری می‌کند که اقناع کردن دیگران و انگیزه دادن به آن‌ها کلید حفاظت از منافع ملی است. این اقدام نشان می‌دهد واشنگتن همچنان به استانداردهای عدالت و نظم پای بند است و در نهایت می‌تواند ایالات‌متحده را مقاوم‌تر، متحدتر و با شکنندگی کمتر نسبت به چهار سال پر هرج‌ومرج گذشته نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *