جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

نظرسنجی آکسیوس: هریس در بین جوانان آمریکایی، محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن دارد / هریس در بین جوانان، ۶۰ به ۴۰ از ترامپ جلوتر است / بایدن در این نظرسنجی ۵۳ به ۴۷ از ترامپ عقب بود

وبگاه تحلیلی آکسیوس از محبوبیت معنادار کامالا هریس در بین رأی‌دهندگان جوان آمریکایی در مقایسه با ترامپ و بایدن خبر داد.

سازمان ملل از آوارگی ۱۸۰ هزار نفر از خان یونس ظرف ۴ روز خبر داد

سازمان ملل جمعه ۵ مرداد گزارش داد که بیش از ۱۸۰ هزار فلسطینی طی چهار روز نبرد سنگین در اطراف شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، در جریان عملیات نظامی اسرائیل برای بازگرداندن اجساد گروگان‌ها از این منطقه، مجبور به خروج از این شهر شدند.

روزنامه ترکیه: اسد و اردوغان ماه آگوست دیدار می‌کنند

روزنامه «ترکیه» که نزدیک به دولت ترکیه است، امروز (شنبه) گزارش کرد که اولین دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در بیش از یک دهه در ماه آگوست در یک ایست مرزی در ماه آگوست (ماه آینده میلادی) برگزار خواهد شد.

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

محمد گل افروز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه و کشورهای هم سوی سیاست اردوغانی آن ازجمله آذربایجان علی اف که به یک ایران ضعیف شده فکر می کنند و ته استراتژی منطقه ای آنها علیه ایران است (یعنی از آشوب، عدم یکپارچگی و تجزیه ایران بدشان نمی آید)، در صورت چنین جنگی به هدف عمده خود یعنی بدون مقاومت ایران، به توسعه راحت تر کریدور تورانی خود می پردازند (البته دور از ذهن نیست که کشور آذربایجان کنونی هم در چنین شرایطی به فکر کشور جعلی آذربایجان بزرگ برود)؛ از این رو، ترکیه و هم پیمانانش نسبت به این جنگ احتمالی، بی تفاوت و یا همراه با اسراییل و ناتو خواهند شد. 

در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ روز جمعه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و این اولین دیدار آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در بیش از سه سال پیش بود و جزئیاتی تازه از این نشست و گفت‌وگوها منتشر شده است.

Loading

پیمان جدید منع جنگ‌افزارهای هسته‌ای و ابهامات هنجاری آن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پیمان جدید با عنوان منع جنگ‌افزارهای هسته‌ای یک ابزار حقوقی نیست و حامیان این پیمان به‌خوبی آگاه هستند که کشورهای دارنده تسلیحات اتمی، سلاح هسته‌ای را مطلوب و حتی ضروری برای نیازهای امنیتی خود می‌دانند و هیچ‌گاه در آینده قابل پیش‌بینی قصد حذف زرادخانه هسته‌ای خود را ندارند.

ژان باپتیست ویلمر در مطلبی که موسسه تحقیقات راهبردی فرانسه آن را منتشر ساخت، نوشت: در سال 2017، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای را با رأی موافق 122 کشور به تصویب رساند. این پیمان اعضا را از آزمایش، تولید، کسب، در اختیار گرفتن، ذخیره‌سازی سلاح هسته‌ای و نیز کمک، تشویق یا ترغیب دیگر کشورها به انجام این قبیل فعالیت‌ها منع می‌نماید.

پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای از سوی تعدادی از کشورها و سازمان‌های مردم‌نهاد حمایت می‌شود و مذاکرات مربوط به این پیمان بدون حضور کشورهای دارنده سلاح اتمیِ عضو دائم شورای امنیت و چهار کشور دارنده سلاح اتمی غیر عضو پیمان منع اشاعه هسته‌ای (رژیم صهیونیستی، هند، پاکستان و کره شمالی) انجام شد.

کشورهای دارنده تسلیحات اتمی اصرار دارند که پیمان منع جنگ‌افزارهای هسته‌ای به‌واسطه اینکه عضو آن نیستند آثار حقوقی برای آن‌ها ندارد. به‌علاوه، تمامی کشورهای دارنده تسلیحات اتمی و کشورهای تحت چتر حمایت هسته‌ای آن‌ها مخالفت خود را با پیمان مذکور اعلام کرده‌اند.

مسئله این نیست که پیمان منع جنگ‌افزارهای هسته‌ای تأثیر حقوقی دارد یا نه و همچنین مسئله این نیست که آیا پیمان یادشده تأثیر هنجاری دارد یا نه؛ بلکه موضوع اعمال فشار اجتماعی بر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و ننگ‌انگاری کاربرد سلاح هسته‌ای و تضعیف حمایت این کشورها از بازدارندگی هسته‌ای است.

توقف در مرحله اول

آیا پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای یک هنجار هست یا نه؟ ادعای هنجاری در ارتباط با این پیمان وجود دارد و قدرت این هنجار باید ارزیابی شود.

هنجار انتظارات جمعی برای رفتار مناسب بازیگران به شمار می‌رود. هنجار به معنای «باید» است و اینکه یک کنشگر چگونه عمل کند. در میان انواع مختلف هنجارها، پیمان منع جنگ‌افزار و تسلیحات هسته‌ای در دسته‌بندی هنجارها، جزو هنجارهای تنظیمی، آمرانه و محدودکننده رفتار قرار می‌گیرد.

بر اساس مدل سه مرحله‌ای چرخه حیات هنجارها که توسط مارتا فینمور و کاترین سیکینک مطرح شده است (الف: پیدایش و ظهور، ب: شیوع و گسترش ج: درونی‌سازی)، هنجار مربوط به پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای در مرحله پیدایش متوقف شده و نتوانسته است شرایط کمی و کیفی برای ورود به مرحله گسترش را تأمین کند.

هنجارها برای پیدایش و سپس ورود به مرحله گسترش مستلزم پذیرش آن هنجارها توسط تعداد قابل‌توجهی از کشورها و نیز شماری از کشورهای مهم جهان است. به‌علاوه، موفقیت یک هنجار به ویژگی‌های ذاتی آن نیز بستگی دارد.

تعداد کشورهای پذیرنده هنجار

سه سال بعد از تصویب پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2017، فقط 81 کشور آن را امضا و 37 کشور آن را در مجلس‌های خود تصویب کردند، درحالی‌که لازم‌الاجرا شدن پیمان مذکور نیاز به تصویب 50 کشور دارد. تصویب پیمان مذکور توسط مجلس‌های 37 کشور معادل 19 درصد از کل کشورهای جهان است که کمتر از یک‌سوم مورد نیاز از کل کشورها است.

37 کشوری که پیمان یادشده را تصویب کرده‌اند، دارای ویژگی خاصی هستند. تقریباً تمامی این 37 کشور متعلق به جنوب جهانی هستند و برخی این پیمان را ابتکار پسااستعماری تعبیر کرده‌اند. این کشورها 6/8 درصد از جمعیت جهان و 2/5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند.

از دیدگاه واقع‌گرایی، تولید ناخالص داخلی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی قدرت در کنار جمعیت، هزینه‌های دفاعی و نوآوری‌های فناورانه مهم است. روندی که صرفاً توسط کشورهای کمتر قدرتمند حمایت شده، بخت کمی برای ایجاد نتایج ملموس دارد.

عضویت کشورهای مهم

همچنین مهم است که چه کشورهایی هنجار را می‌پذیرند. برخی از کشورها برای پذیرش یک هنجار مهم هستند و برخی دیگر کمتر اهمیت دارند. در قضیه تسلیحات هسته‌ای، کشورهای مهم به‌طور خاص کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای هستند. ازآنجاکه کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای عضو پیمان منع جنگ‌افزارهای هسته‌ای نیستند یا قصد ندارند در آینده به عضویت آن در آیند، تعداد کشورهای مهمی که هنجار مذکور را تصویب کرده‌اند صفر است.

دسته دوم کشورهای بالقوه مهم، کشورهایی با موقعیت اخلاقی خاص هستند. به‌عنوان‌مثال آفریقای جنوبی در زمان ریاست جمهوری ماندلا در کمپین معاهده مین ضدنفر بسیار صاحب نفوذ بود. ازاین‌رو، کشورهای مهم برخوردار از موقعیت اخلاقی را می‌توان کشورهای قدرتمند و تأثیرگذار (همانند آفریقای جنوبی) تعبیر کرد. در میان 37 کشوری که پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای را تصویب کرده‌اند، یافتن چنین ترکیبی (مهم و دارای موقعیت اخلاقی تأثیرگذار) دشوار است. ازاین‌رو بعید است هنجار مرتبط با پیمان مذکور گسترش یابد.

ویژگی ذاتی هنجار

ویژگی ذاتی هنجار نیز مهم است. تأثیر هنجار فقط به تعداد و ماهیت کشورهایی که آن را تصویب می‌کنند بستگی ندارد، بلکه ویژگی‌های ذاتی هنجار نیز حائز اهمیت است. هنجارهایی که روشن و فاقد ابهام و پیچیدگی بوده و چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌اند، به‌احتمال‌زیاد تأثیرگذار هستند. با این ویژگی، هنجار مربوط به پیمان منع جنگ‌افزارهای هسته‌ای در شکل فعلی‌اش بسیار جدید بوده و ماهیت آن مبهم و پیچیده است. ضمناً نواقص حقوقی زیادی در پیمان مذکور وجود داشته و عجولانه تهیه‌شده است.

توقف در مرحله دوم

بر اساس الگوی سه‌بخشی خلع سلاح یعنی ننگ‌انگاری تسلیحات هسته‌ای، مشروعیت‌زدایی و حذف آن‌ها، هنجار مربوط به پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای در میان جامعه مدنی نتایجی داشته است؛ اما در مرحله دوم یعنی مشروعیت‌زدایی متوقف شده و نتوانسته است وارد مرحله حذف و برچیدن تسلیحات اتمی شود و بعید است وارد مرحله سوم شود که هدف هنجار نیز همین مرحله است.

سه دلیل برای عدم ورود هنجار مذکور به مرحله حذف تسلیحات هسته‌ای وجود دارد: 1) استثنایی بودن سلاح هسته‌ای 2) فضای امنیت بین‌الملل 3) فشار همتا بر فشار اجتماعی در میان کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای مقدم است.

نتیجه‌گیری

پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای در بهترین حالت توجهات را از پروژه‌های خلع سلاح موجود منحرف خواهد ساخت و در بدترین حالت می‌تواند روند تحقق خلع سلاح هسته‌ای را کُند ساخته یا حتی متوقف نماید. درهرصورت پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای تأثیر مثبتی بر صلح و امنیت بین‌المللی نخواهد داشت. پیمان یادشده روند خلع سلاح هسته‌ای را تقویت نخواهد کرد، بلکه احتمال تحقق آن را در آینده کمتر خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *