جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

«اعتراضات ضدصهیونیستی جاری در آمریکا از سوی جامعه دانشگاهیان این کشور، سطح فشارها را علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس و البته دولت آمریکا در جنگ غزه به مراتب افزایش داده و در انتخاب های ر اهبردی آن ها در ادامه راه، اثرگذاری ویژه و گسترده ای خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند آنچه اکنون در آمریکا می بینیم، شباهت زیادی به اعتراضات گسترده در این کشور در بحبوحه جنگ ویتنام دارد»

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند

امروز شنبه بار دیگر هزاران مهاجر صهیونیست در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله در تل‌آویو و قدس اشغالی در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواهان امضای فوری توافق آزادی اسرا و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

Loading

فرصتی تاریخی برای صلح در یمن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: یکی از اهداف دولت جو بایدن این است که با تمرکز ویژه بر جنگ یمن، در مسیر تحولات خلیج [فارس] تغییر ایجاد کند. اگرچه بایدن بخشی از دولت اوباما بود که به مداخله نظامی عربستان در یمن در سال 2015 چراغ سبز نشان داد و از آن حمایت کرد، اما بایدن این شرایط را با قطع حمایت آمریکا از مداخله ائتلاف به رهبری عربستان و قرار دادن یمن در صدر اولویت‌های سیاست خارجی خود، تغییر داد.

وب سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت:  فوریه دولت بایدن در اولین نطق سیاست خارجی خود بر توقف جنگ یمن تاکید کرده و بلافاصله از انتصاب «تیم لندرکینگ» به عنوان نماینده ویژه آمریکا در یمن برای هماهنگ سازی تلاش‌های صلح و تعامل دیپلماتیکی برای پایان دادن به بدترین فاجعه انسانی جهان خبر داد. راه پیش رو دشوار خواهد بود اما با وجود دولتی جدید و مصمم در کاخ سفید، فرصتی تاریخی برای صلح در یمن به چشم می‌خورد. تصمیم به توقف کمک‌های نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا به جنگ در یمن، اولین گام مهم در این مسیر به شمار می‌رود.

اگر تلاش‌های دولت بایدن برای صلح در یمن موفقیت آمیز باشد، بازگشت دیپلماسی آمریکا تحقق خواهد یافت و حرف رئیس جمهور این کشور در مورد رهبری از طریق الگو بودن، نمودی واقعی خواهد داشت. ایجاد صلح در یمن مستلزم کاهش چشمگیر تنش در منطقه خلیج [فارس] و روابط متفاوت و سازنده با ایران است. برای دست یابی به این هدف، دولت بایدن باید راه میانه‌ای بین قدرت نمایی (چیزی که در حمله آمریکا به عراق در سال 2003 مشهود بود) و عجز و ناتوانی (ناشی از تمرکز مفرط بر محدودیت‌های مداخله) پیدا کند.

دولت اوباما نگران از تکرار اشتباهات حمله به عراق، در کمک به خیزش‌های عربی در سال 2011 دچار شک و تردید شد و در نتیجه، بین تامین حمایت‌های محدود عمدتا معنوی به آشوب‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و حفظ روابط امنیتی با رژیم‌های دیکتاتوری مستاصل بود. در خصوص یمن، قدرت بزرگی مثل آمریکا در فعالیت سازنده خود باید رویه‌ای واقعگرایانه و راهبردی روشن داشته باشد.

 

سه سطح جنگ یمن

جنگ یمن دارای سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی است. اگرچه آمریکا می‌تواند از نفوذ خود در میان بازیگران بین المللی بهره گیرد اما توازن شکننده داخلی یمن برای هیچ بازیگر خارجی یک میدان عادی نیست. اقدام دولت ترامپ به قرار دادن انصارالله در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی (چیزی که دولت بایدن آن را لغو کرد) صرفا باعث تشدید مداخله آمریکا به نفع ائتلاف عربی شد. آمریکا برای کمک به صلح یمن باید همه قدرت‌های خارجی را متقاعد سازد که با فروش سلاح و انتقال تسلیحات، به این جنگ دامن نزنند و به جای آن، دیپلماسی خود را برای پایان دادن به این جنگ بکار گیرند. تنها در این صورت است که جامعه بین المللی شمشیر را به بیل و کلنگ تبدیل کرده و به مردم یمن برای برخاستن از زیر آوار ویرانی و بازسازی کشورشان کمک خواهند کرد.

در سطح منطقه ای، اعضای ائتلاف عربی و ایران باید برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای تعامل داشته باشند و این تعامل با توقف خصومت‌ها در یمن، توقف ارسال سلاح به متحدان خود در این کشور، و کاهش نگرانی همدیگر از تکثیر و تولید تسلیحات، آغاز خواهد شد. همچنین، عربستان و امارات باید از بعضی منافع اقتصادی و تجاری خود در یمن چشم پوشی کنند تا دولت پساجنگ جدیدی در این کشور تشکیل شود.

بهترین راه حل سطح بین المللی این جنگ از شورای امنیت سازمان ملل آغاز می‌شود. اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید به جای تجدید قطعنامه‌های قبلی یمن، در مورد همکاری‌ها برای صلح به اتفاق نظر برسند و همه را به توقف اقدام خشونت آمیز در این کشور دعوت کنند. اعضای شورای امنیت باید بازرگانان خود را از تامین سلاح و تخصص نظامی به طرفین درگیر در یمن منع کنند تا این جنگ متوقف شود و گفتگوهای صلح بطور جدی جریان یابد. آمریکا می‌تواند چنین طرحی را به پیش برده و چین، روسیه، و اروپا را برای پیوستن به تلاش صلح متقاعد سازد.

 

دیپلمات‌های آمریکا و حل و فصل مسائل یمن

منازعه داخلی بر سر قدرت در یمن دلیل آغاز این جنگ بوده و در پایان آن نیز تعیین کننده خواهد بود. انصارالله در سال 2004 جنگ شش ساله خود علیه دولت مرکزی رئیس جمهور سابق، علی عبدالله صالح، را آغاز کردند. هنگامی که این دولت در سال 2011 با قیام مردم یمن سقوط کرد، راه برای انصارالله برای تصرف صنعا، پایتخت این کشور، در سال 2014 و متعاقب آن، تلاش ناکام برای کنترل کشور هموار شد. در حال حاضر، انصارالله تقریبا 25 درصد از سرزمین یمن و 80 درصد از جمعیت 29 میلیون نفری این کشور را در کنترل خویش دارند. ایفای نقشی عمده و دسترسی به بنادر، حداقل درخواست این گروه در هر نوع دولت آتی خواهد بود. اپوزیسیون مخالف سیاسی دولت منصور هادی موسوم به «نشست مشترک احزاب» و «شورای گذار جنوب» نیز مدعیان جدی محسوب می‌شوند.

حل و فصل مسائل داخلی یمن برای دیپلمات‌های آمریکا کاری دشوار خواهد بود. دولت بایدن می‌تواند ضمن گفتگو با همه طرف‌های دیگر برای میانجیگری در مسائل یمن از عمان و قطر کمک بگیرد. بر همین منوال، همه گروه‌ها و کشورهای درگیر در این جنگ باید همکاری کرده و در این تلاش صلح، سهمی سازنده داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *