جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

یمن؛ آوردگاه بایدن و سعودی

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تیم جو بایدن ناچار خواهد بود که انصارالله را از فهرست آمریکایی گروه‌های تروریستی خارج سازد تا در روند مذاکرات صلح با عربستان در آینده مشارکت داشته باشد. حسن‌ هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

با روی کار آمدن دولت جو بایدن دمکرات‌ در ایالات‌متحده آمریکا یکی از مسائلی که در سیاست خارجی این کشور احتمالاً بسیار پررنگ‌ خواهد بود، مسئله جنگ یمن و مباحث مربوط به انصارالله است. در این راستا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این وزارتخانه بررسی تروریستی اعلام شدن جنبش حوثی توسط دولت سابق را آغاز کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اخیراً گفته بود واشنگتن در خصوص تروریستی اعلام کردن جنبش انصارالله یمن بازبینی انجام خواهد داد. این در حالی است که وزارت خزانه‌داری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آخرین روز کاری خود، جنبش انصارالله یمن را به همراه سه نفر از رهبران آن را وارد فهرست تحریم‌های خود کرد.

ازآنجایی‌که نگاه تیم جو بایدن نسبت به رخدادهای منطقه ازجمله جنگ عربستان علیه یمن با نگاه تیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تفاوت اساسی دارد، لذا به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده، موضوع پایان دادن به جنگ یمن در دستور کار رئیس‌جمهور جدید‌ آمریکا قرار بگیرد. اظهارنظر اخیر مقامات سعودی ازجمله فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان مبنی بر آمادگی این کشور برای پایان دادن به جنگ یمن، پیام آشکاری از سوی ریاض به تیم بایدن تلقی می‌شود.

وزیر خارجه عربستان اخیراً مدعی شده که این کشور آمادگی دارد تا به جنگ یمن پایان دهد، اما انصارالله در مسیر دستیابی به یک صلح پایدار بین عربستان و یمن کارشکنی می‌کند. از سوی دیگر آشتی میان ریاض و دوحه پیام مهمی از سوی عربستان به آمریکا است مبنی بر این‌که ریاض آمادگی دارد تا سیاست‌های خود را با تیم رئیس‌جمهور جدید آمریکا هماهنگ کند.

لذا با توجه به اینکه جو بایدن قرار است پرونده‌های متعدد مربوط به محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان ازجمله پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی، جنگ یمن و باج چند صد میلیارد دلاری محمد بن سلمان به دونالد ترامپ را بازگشایی کند، بنابراین حاکمیت سعودی نسبت به آینده ولیعهد به‌شدت نگران شده و درصدد بازنگری در سیاست‌های منطقه‌ای خود برآمده است.

عربستان سعودی تلاش دارد تا قبل از بازگشایی این پرونده‌ها به شکلی آبرومندانه و بدون پرداخت هزینه‌های سنگین سیاسی و مالی، از باتلاق یمن خارج شود، اما به نظر می‌رسد که تیم بایدن در آینده فشارهای بیشتری بر آل‌سعود وارد خواهد ساخت. موضوع تروریستی اعلام کردن انصارالله که در آخرین روزهای حاکمیت ترامپ به درخواست رژیم آل‌سعود صورت گرفت، به این دلیل بود که عربستان سعودی به‌خوبی می‌داند که اگر جنگ یمن را به پایان برساند باید با انصارالله وارد مذاکره شود، اما ازنظر حاکمیت سعودی قرار دادن نام انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی مشروعیت لازم را از این جنبش مبارز یمنی خواهد گرفت.

طبیعی است که انصارالله به دلیل جایگاه مردمی بالایی که در یمن دارد از هم‌اکنون درصدد تهیه یک سلسله مدارک علیه رژیم آل‌سعودی برآمده تا در آینده این رژیم را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم یمن در دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی محاکمه کند. به همین دلیل با اصرار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، دونالد ترامپ انصارالله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد؛ اما به نظر می‌رسد که تیم جو بایدن ناچار خواهد بود که انصارالله را از این فهرست خارج سازد تا در روند مذاکرات صلح با عربستان در آینده مشارکت داشته باشد.

در این بین قطعاً دشواری‌هایی در مسیر پایان دادن به جنگ یمن از سوی آمریکا وجود خواهد داشت؛ ازجمله این که ممکن است ریاض درخواست انصارالله برای پرداخت غرامت جنگی به ملت یمن را نپذیرد. هرچند به دلیل اینکه دولت جو بایدن پرونده‌های سنگینی علیه بن‌سلمان در دست تهیه دارد، ریاض ناچار است که به دولت یمن و انصارالله امتیازاتی بدهد و از باتلاق یمن آبرومندانه خارج شود.

در مورد تحریم‌های اعمال‌شده علیه انصارالله نیز چون این تحریم‌ها در کنگره آمریکا تصویب نشده، لذا جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌تواند با استفاده از اختیارات قانونی خود بدون مراجعه به کنگره آمریکا این تحریم‌ها را لغو کند.

اما در پاسخ به چرایی تلاش‌های بن سلمان و تیم وی برای حل بحران یمن باید به دو مسئله توجه ویژه داشت؛ نخست اینکه جو بایدن به‌شدت نسبت به سیاست‌های محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل نزدیکی این دو شخصیت به ترامپ خشمگین است. درنتیجه جو بایدن تلاش دارد تا بن سلمان و نتانیاهو را در آینده از چرخه قدرت خارج کند تا بتواند سیاست‌های جدید خود را در منطقه اعمال کند.

درواقع دمکرات‌ها به‌طورکلی با رژیم آل‌سعود مشکل دارند و سعی می‌کنند تا ولیعهد عربستان را که عامل ناامنی‌ها در منطقه و به‌خصوص یمن است، از چرخه قدرت خارج کنند و به‌جای او محمد بن‌نایف، ولیعهد سابق عربستان را که اکنون در حصر خانگی قرار دارد، به‌عنوان ولیعهد جدید انتخاب کنند.

علاوه بر این مسائل حقوق بشری که موردتوجه دمکرات‌ها است، در پایان دادن به جنگ یمن بی‌تأثیر نیست. درواقع، بایدن و دموکرات‌ها پایان جنگ خون‌بار یمن را فرصتی برای بهبود وجهه دولت جدید آمریکا درصحنه بین‌المللی قلمداد می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *