جدیدترین مطالب

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه چین به همتای سعودی: ایران گفت که هدف ضدحمله اش، هیچ کشور همسایه‌ای نیست / تهران مایل است به سیاست‌های حسن همجواری ادامه دهد

وانگ یی گفت: چین قاطعانه با حمله به سفارت ایران در سوریه که به شدت قوانین بین المللی را نقض می‌کند، مخالف است؛ در عین حال متوجه شدیم که ایران اعلام کرده است که هدف ضدحمله‌اش هیچ کشور همسایه‌ای نیست و مایل است به سیاست‌های حسن همجواری و دوستانه ادامه دهد.

اعتراف لیبرمن: بدون رادارهای آمریکایی و اطلاعات آنها، مقابله با حمله ایران ممکن نبود

تهران- ایرنا- وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی امروز (سه شنبه) طی سخنانی در واکنش به تهدیدهای مقامات این رژیم مبنی بر ضرورت پاسخ به عملیات «وعده صادق» سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، نسبت به هرگونه اشتباه در این باره و پاسخ دوباره تهران هشدار داد.

انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین طی یادداشتی انتقادی، سیاست دخالت دولتمردان انگلیس در امور کشورهای دیگر و ادعای مهار بخشی از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده ایران علیه رژیم صهیونیستی را تنها اشتهای سیاستمداران بریتانیا برای حضور در عرصه جهانی قدرت ارزیابی کرد.

Loading

ضرورت پایان مشارکت آمریکا در کشتار مردم یمن

شورای راهبردی آنلاین - رصد: جنگ در یمن، جنگ آمریکا است. عربستان سعودی سرمایه هنگفتی را صرف خرید سلاح از آمریکا برای پیشبرد جنگی کرده که تقریبا یک چهارم میلیون نفر را به کام مرگ کشانده و در دوره حیات ما فاجعه‌بار‌ترین اوضاع انسانی جهان را رقم زده است. دو دولت پیاپی در آمریکا امکان این جنگ را فراهم آورده‌اند. اکنون در وقت اضافه برای توقف آن به سر می‌بریم.

بروس ریدل در تحلیلی که اندیشکده بروکینگز آمریکا منتشر کرد، نوشت: بنا به اعلام اندیشکده مطالعات صلح بین‌المللی استکهلم که اندیشکده به نامی در حوزه ره‌گیری فروش تسلیحات به حساب می‌آید، عربستان سعودی از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین واردکننده تسلیحات جهان بوده است؛ این بازه زمانی، پنج سالی است که این کشور در یمن جنگ به راه انداخته است.

واردات سلاح سنگین این کشور در مقایسه با دوره پنج ساله قبلی ۱۳۰ درصد رشد داشته است. با وجود نگرانی‌های گسترده در آمریکا و انگلیس درباره مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن، هم واشنگتن و هم لندن به صادرات سلاح به عربستان سعودی در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ ادامه دادند و در مجموع ۷۳ درصد واردات سلاح عربستان سعودی، از آمریکا و ۱۳ درصد از انگلیس بوده است.

در پنج سال پیش از آغاز جنگ، حجم انتقال سلاح آمریکا به عربستان سعودی سه میلیارد دلار بود؛ این رقم در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ با موافقت آمریکا به فروش سلاح به ارزش 64.1 میلیارد دلار، به میانگین سالانه 10.7 میلیارد دلار رسید. فروش سلاح به دیگر مشارکت‌کنندگان در این جنگ همچون امارات متحده عربی نیز به شدت افزایش یافت.

باراک اوباما می‌توانست این جنگ را در آغاز آن در سال ۲۰۱۵ با قطع حمایت نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی از ائتلاف تحت رهبری سعودی که یمن را محاصره کرده بود و حملات هوایی مرگباری را علیه اهداف غیرنظامی انجام می‌داد، متوقف کند. لوید آستین، فرمانده نظامی منطقه‌ای دولت وقت که اکنون وزیر دفاع آمریکاست، ظاهراً توصیه کرده بود از نبرد سعودی حمایت نشود و پیش‌بینی شکست آن را کرده بود. در روند تایید صلاحیت آستین در سنا به این موضوع توجه کافی صورت نگرفت. مفید بود که مشخص می‌شد چه مباحثاتی در داخل دولت اوباما در جریان آغاز این جنگ صورت گرفته است. چه کسانی حامی حمایت از ریاض و ابوظبی بودند و چه کسانی تردید داشتند!

دولت ترامپ به‌طور کامل از این جنگ ذوق‌زده بود. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا متقاعد شده بود که سعودی‌ها می‌توانند پیروز این جنگ باشند و شکست سنگینی را بر ایرانی‌هایی تحمیل کنند که حامی انصارالله هستند. او حتی رهبری تلاش برای تروریستی اعلام کردن انصارالله را در هفته پایانی کار دولت ترامپ به دست گرفت.

اما ایران پیروز بزرگ این جنگ است. انصارالله یمن هر چه جنگ پیش‌ رفت، به ایران نزدیک‌تر شد و ایران نسبت به شش سال قبل، اکنون پایگاه قوی‌تری در صنعا دارد.

ایتالیا هم اکنون رهبری برداشتن گام‌های محکم برای توقف جنگ را در دست گرفته و فروش هرگونه سلاح نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را قطع کرده است. این دو کشور در جایگاه دهم و یازدهم بزرگ‌ترین خریداران سلاح ایتالیایی قرار دارند. رم جلوی انتقال بیش از ۱۲ هزار موشک را به سعودی‌ها گرفته است. این گامی قابل توجه است و دیگران هم باید از آن پیروی کنند.

جو بایدن در زمان نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که به حمایت آمریکا از جنگ سعودی خاتمه می‌دهد. دولت او فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات را دست‌کم به صورت موقت به حالت تعلیق درآورده است که شامل معامله ۳۵ میلیارد دلاری برای فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ابوظبی می‌شود. این دولت هم‌چنین تروریستی اعلام کردن گروه‌ها در یمن را به حالت تعلیق درآورده است. این گزینه‌ها صحیح است و باید دائمی شود.

 

 پایان محاصره یمن یعنی جلوگیری از مرگ یک کودک در هر 10 دقیقه

رئیس‌جمهور آمریکا خاتمه حمایت از عملیات تهاجمی سعودی‌ها را اعلام کرده است. باید دید این سخنان چگونه به سیاست عملی تبدیل خواهد شد. آیا این سخنان به معنای پایان محاصره است که عنصر مهمی در سوء‌تغذیه یمنی‌ها به حساب می‌آید؟ آیا حمایت از سعودی‌ها در برابر موشک‌ها و پهپادهای ادامه خواهد یافت؟ زمان به ضرر مردم یمن سپری می‌شود و هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی زیر ۵ سال به دلیل محاصره علیه این کشور جان خود را از دست می‌دهد. تلاش فوری بین‌المللی همراه با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ضروری است و انتصاب تیم لندر کینگ به عنوان نماینده ویژه بایدن در امور یمن که سابقه طولانی در این منطقه دارد، گام خوبی به حساب می‌آید. اکنون زمان توقف کشتار در یمن و متوقف ساختن آتش ریختن به هیزم رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه فرا رسیده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *