جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | شوک جدید به تل‌آویو؛ دومین حادثه رانندگی وزرای اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته

خودرو «حیم زیتون» وزیر آموزش رژیم اسراییل دچار حادثه شد. گفته شده پدر این وزیر مجروح شده است. روز جمعه هم «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم اسراییل با خودرو خود دچار حادثه و مجروح شد./هم میهن

زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پی حمله موشکی گسترده روز شنبه روسیه به بخش انرژی این کشور، با تکرار درخواست‌های قبلی خود برای ارسال سامانه‌های دفاع هوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت، گفت: برای دفع حملات روسیه حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم.

Loading

تحریم‌های آمریکا علیه اروپا و چگونگی مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تاکنون اقدام سناتورهای آمریکا به تهدید یک بندر دولتی آلمان با «تحریم‌های حقوقی و اقتصادی فلج‌کننده» غیرقابل‌تصور بوده است؛ اما تحولات اخیر در خصوص خط لوله نورد استریم-2 در دریای بالتیک (که برای صدور گاز روسیه به آلمان طراحی شده است)، تابوی دیگری را در روابط فراآتلانتیک شکسته است.

وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: از ماه دسامبر، نزدیک‌ترین شریک اروپا با استفاده از اقدامات قهری برای جلوگیری از اتمام این خط لوله به‌سختی تلاش کرده است. فشار تحریم‌ها و ادبیات تهدیدآمیز، شرکت‌های اروپایی را به توقف این پروژه در پایان سال 2019 وادار کرد.

اکنون تد کروز، تام کاتن و ران جانسون، سناتورهای آمریکا، موضوع را با ادبیات تهدیدآمیز علیه اپراتور بندر ساسنیتز تشدید کرده‌اند که پایگاه لجستیکی اصلی برای ساخت این خط لوله محسوب می‌شود. «قانون تصریح حفاظت از امنیت انرژی اروپا» که در حال حاضر در کنگره در جریان بوده و توسط کروز ارائه‌شده است، در همین راستاست. کروز و همکاران جمهوری‌خواه وی با ابزار مالی، بندر ساسنیتز را به ویرانی تهدید کرده‌اند. اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، آمریکا تحریم‌های خود علیه مقامات و شرکت‌های اروپایی را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

حال آلمان و اروپا چطور با این واقعیت کنار بیایند که آمریکا وارد جنگی اقتصادی با استفاده از سلاحی شده است که باید مستقیماً علیه دشمن استفاده شود نه علیه دوستی همچون آلمان؟

در ابتدا، کشورهای اروپایی باید برای جلوگیری از سنت تهدید مقامات و شرکت‌های آلمانی توسط واشنگتن به‌سختی تلاش کنند، چیزی که پکن یا دیگر قدرت‌ها را به دست‌یابی برای اهداف اقتصادی و ژئوپلیتیکی خود از این طریق سوق خواهد داد. اگر آلمان و اروپا در برابر این راهبرد آمریکا دست به اقدام نزنند، آمریکا را به تکرار آن ترغیب خواهند کرد.

همین چند هفته پیش، دولت ترامپ تحریم‌هایی شخصی علیه قضات دیوان کیفری بین‌المللی اعمال کرد که در مورد احتمال جنایات جنگی آمریکا در افغانستان تحقیق می‌کردند. همچنین، جمهوری خواهان در کنگره گزارشی ارائه کرده‌اند که به موارد زیر دعوت می‌کند:

  • حذف روسیه از خدمات مالی سوئیفت که باعث می‌شود آلمان دیگر نتواند در بازاری مهم برای صادرات خویش، تجارت کند؛
  • تحریم پلتفرم اروپایی اینستکس که برای تسهیل تجارت مشروع با ایران علیرغم سیاست آمریکا طراحی شده است؛
  • تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌هایی که خواهان تجارت با شرکت‌های چینی هستند که دولت آمریکا آن‌ها را «سارق مالکیت معنوی» می‌خواند.

نگرانی اصلی ازآن‌رو است که این ایده‌های سیاسی (همانند مسئله نورد استریم-2) از جانب کاخ سفید نبوده بلکه برخاسته از کنگره است. چنین مسیری حتی در صورت ریاست جمهوری جو بایدن نیز می‌تواند به فشارهای اقتصادی هرچه بیشتر علیه اروپا بینجامد. بااین‌حال، یافتن پاسخ صحیح به این سیاست تحریمی آمریکا ساده نیست. آمریکا همچنان شریکی مهم و دوست اروپاست؛ بنابراین باید از تشدید جنگ بر سر سیاست تجاری که نه به نفع اروپا و نه آمریکاست، اجتناب شود.

به‌ویژه آلمان از این واقعیت سود می‌برد که اروپا برخلاف بسیاری از کشورهای جهان به سیاست‌های اقتصادی محافظتی تکیه نکرده بلکه بر تجارت عادلانه و آزاد استوار است. بااین‌وجود، آلمان و اروپا ضمن احترام به تعهدات خود در تجارت آزاد، برای دفاع از منافع خویش دو راه دارند: تقویت مقاومت روابط تجاری اروپا در برابر تحریم‌ها و اتخاذ اقدام متقابل در برابر اختلال بازار و هزینه‌های ناشی از تحریم‌های ثانویه، اقدامات متقابلی که در برابر تحریم‌های آتی بازدارندگی ایجاد می‌کند.

ایجاد مقاومت هرچه بیشتر در روابط تجاری کاری دشوار است زیرا آمریکا از قدرت ذخایر ارزی جهان (دلار) برای تحریم‌های ژئواقتصادی استفاده می‌کند. برای این کار، اروپا می‌تواند در کنار «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» یک بانک عمومی برپا کند، بانک بزرگی که نتوان تحریم کرد و به دلار وابسته نباشد و منابع تجارت با کشورهایی نظیر روسیه را تأمین کند.

در این صورت، تحریم‌هایی نظیر آنچه توسط کروز ارائه‌شده، به‌طور بالقوه غیرقابل‌تصور خواهد بود: آمریکا مجبور خواهد شد مستقیماً مقامات ارشد اروپا را هدف قرار دهد و اختلال در تجارت بعضاً به نفع آمریکا نخواهد بود.

علاوه بر این، ارزهای دیجیتال در صورت کاهش وابستگی آن‌ها به سیستم مالی آمریکا، در میان‌مدت می‌تواند آزادی عمل بیشتری در اختیار اروپا قرار دهد. حتی زیرساخت‌های لازم نظیر سرورها و رمزگذاری‌ها باید کاملاً اروپایی باشند، بانک مرکزی اروپا می‌تواند زیرساخت‌های سیستم پرداخت متفاوتی ارائه کند. همچنین، کمسیون اروپا می‌تواند در راستای ارزش‌های اروپا مجازاتی برای شرکت‌های آمریکایی فعال در بازار اروپا وضع کند.

بااین‌حال، هیچ‌کدام از طرح‌های پیشنهادی نمی‌تواند درمانی معجزه‌آسا باشد؛ اما حتی تلاش برای پیشرفت در این حوزه‌ها نیز مایه افزایش نگرانی واشنگتن در مورد خطر آن بر برتری دلار خواهد شد و سیاست‌گذاران این کشور را به همکاری بیشتر با اروپا سوق خواهد داد.

آلمان و اروپا باید به این اقدامات فرامرزی فزاینده آمریکا پاسخ داده و سریعاً در مورد چگونگی آن همکاری کنند و گرنه، این اقدامات آمریکا در سال‌های آتی تشدید خواهد شد، خواه بایدن رئیس‌جمهور بشود یا نشود.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *