جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عضو ارشد حماس: درگیر جنگ جهانی با رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن هستیم/ سرنوشت جنگ را ما تعیین می کنیم نه آمریکا و رژیم صهیونیستی

عضو دفتر سیاسی حماس گفت: این جنبش درگیر یک جنگ جهانی با آمریکا، سایر کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است اما به رغم این مساله مقاومت با تمام قوا با رژی…

ششمین نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی

ششمین نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه کشورمان با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محور‌های مرتبط با روابط خارجی و بین المللی ایران برگزار شد. 

Loading
12اردیبهشت ماه 1398

رسانه ها؛ خیز آمریکا برای جنگ افروزی در ونزوئلا و…

۱۳۹۸/۰۲/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام آمادگی ارتش آمریکا برای به قدرت رساندن گوایدو، تاکید گروه تماس بین المللی بر حل سیاسی بحران ونزوئلا ، بازگشت نیروهای آمریکایی به لیبی ، حصول قریب‌الوقوع توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، دیدار هیئت‌های ترکیه و آمریکا با محوریت سوریه در آنکارا، اعلام دستور کار نشست آتی اوپک ، برگزاری دهمین دور مشورت عالی رتبه تجاری بین چین و آمریکا، اعلام دلیل ساخت سلاح هسته ای جدید در آمریکا، فراخوان برگزاری تظاهرات میلیونی علیه شورای نظامی سودان و آغاز عملیات گسترده «الحشد الشعبی» برای پاکسازی نوار مرزی عراق و سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم: یکی از فرماندهان نظامیان آمریکا در آمریکای جنوبی در جلسه کنگره تأکید کرد که ارتش آمریکا برای به قدرت رسیدن رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا آماده می‌شود.«کریگ فالر» فرمانده مرکز فرماندهی جنوبی آمریکا در آمریکای جنوبی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد ارتش آمریکا طرح‌هایی را برای زمانی دارد که «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا قدرت را از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا تصاحب کند و اینکه ارتش آمریکا برای هر احتمالی آماده می شود.

پارس تودی :  گروه تماس بین المللی در بیانیه ای بر حمایت خود از راه حل سیاسی و مسالمت آمیز در ونزوئلا تاکید کرد. به گزارش پارس تودی، گروه تماس بین المللی خاطرنشان کرد راه حل سیاسی در ونزوئلا باید مبتنی بر اراده ونزوئلایی ها و در چارچوب قانون اساسی این کشور باشد.گروه تماس بین المللی 31 ژانویه 2019 با مشارکت اتحادیه اروپا و 8 کشور عضو آن شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد و بریتانیا و نیز کشورهای بولیوی، کاستاریکا، اکوادور و اروگوئه تشکیل شد.این گروه اعلام کرده به دنبال حل‌وفصل بحران ونزوئلا است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مقامات دولتی آمریکا با گروهی گسترده از رهبران لیبی و تعدادی از شرکای بین‌المللی درباره این کشور مشورت و رایزنی داشته‌اند.به گزارش ایسنا، این سخنگو که خواست نامش فاش نشود، گفت، هدف از این رایزنی‌ها اعمال فشار برای بازگرداندن ثبات به کشور و کشاندن فایز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر فرمانده نیروهای مستقر در شرق لیبی به پای میز مذاکره است.

الکوثرفارسی: فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به حصول قریب‌الوقوع توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، بر لزوم برگزاری همایشی برای تحقق آشتی ملی تأکید کرد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه امروز گفت، «تلاش می‌کند در بحران سوریه به پیشرفت ملموسی دست یابد». پدرسون در شورای امنیت گفت که این پیشرفت، صرفا منحصر به گفت‌وگو بین معارضان و دولت سوریه نیست.

آناتولی ترکیه: سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور سوریه بر لزوم رفع نگرانی امنیتی آنکارا و همچنین تشکیل منطقه امن در (شمال) این کشور تاکید کردند.ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه و جیمز جفری نماینده ویژه دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور آمریکا در امور سوریه در راس هیئت‌هایی متشکل از مقامات دو کشور در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا، بحران سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

خبرگزاری صداو سیما: محمد بن حمد الرمحی وزیر نفت و گاز عمان اعلام کرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک»، روسیه و دیگر کشورهای تولید کننده قصد دارند در نشست ماه ژوئن خود توافق محدود کردن تولید را تمدید کنند.به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، این ائتلاف بین کشورهای تولید کننده موسوم به «اوپک پلاس» Opec+ سال گذشته توافق کرد از اول ژانویه به مدت شش ماه تولید خود را یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

رادیو چین:  لیو هه عض دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، معاون نخست وزیر و مسوول چینی گفت و گوی اقتصادی چین و آمریکا همراه با نماینده تجاری و وزیر دارایی آمریکا در پکن دهمین دور مشورت عالی رتبه تجاری را برگزار کرد. دو طرف بر اساس برنامه، در هفته آینده یازدهمین دور مشورت را در واشنگتن برگزار خواهند کرد.

اسپوتنیک روسیه:  دیوید تراختنبرگ، دستیار معاون وزارت دفاع امریکا اعلام کرد سلاح هسته ای کم قدرت برای بازداشتن روسیه برای کشور وی لازم است و ایالات متحده قصد ندارد احتمال به کاربردن سلاح اتمی را کاهش دهد. به گزارش اسپوتنیک، دیوید تراختنبرگ در سخنرانی خود در نشست گفت و شنود در کنگره ضمن بیان این مطلب گفت: “کارهایی که روس ها انجام می دهند، نگرانی زیادی را بر می انگیزد”.

خبرگزاری مهر:   ائتلاف «آزادی و تغییر» سودان با صدور فراخوانی از آحاد مردم این کشور خواست تا علیه شورای نظامی در خارطوم دست به برگزاری تظاهرات گسترده بزنند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، ائتلاف «آزادی و تغییر» سودان با صدور فراخوانی از آحاد مردم این کشور خواست تا علیه شورای نظامی در خارطوم دست به برگزاری تظاهرات گسترده بزنند.گفتنی است، شورای نظامی انتقالی در سودان اعلام کرده است که درحال حاضر قصد ندارد از قدرت کناره گیری کند.

خبرگزاری فارس: نیروهای الحشد الشعبی از صبح امروز عملیاتی را در نوار مرزی عراق و سوریه کلید زدند که هدفشان پاکسازی 232 کیلومتر از این نوار است. به گزارش  خبرگزاری فارس، سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق تأکید کرد که نیروهای الحشد قصد دارند مسافتی بالغ بر 232 کیلومتر را از شهر «القائم» تا منطقه «الولید» پاکسازی کنند.

به گفته الفرات، همزمان با عملیات الحشد، ارتش سوریه نیز در حال پاکسازی مرزهای مشترک این کشور با عراق است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *