جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading
12اردیبهشت ماه 1398

رسانه ها؛ خیز آمریکا برای جنگ افروزی در ونزوئلا و…

۱۳۹۸/۰۲/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام آمادگی ارتش آمریکا برای به قدرت رساندن گوایدو، تاکید گروه تماس بین المللی بر حل سیاسی بحران ونزوئلا ، بازگشت نیروهای آمریکایی به لیبی ، حصول قریب‌الوقوع توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، دیدار هیئت‌های ترکیه و آمریکا با محوریت سوریه در آنکارا، اعلام دستور کار نشست آتی اوپک ، برگزاری دهمین دور مشورت عالی رتبه تجاری بین چین و آمریکا، اعلام دلیل ساخت سلاح هسته ای جدید در آمریکا، فراخوان برگزاری تظاهرات میلیونی علیه شورای نظامی سودان و آغاز عملیات گسترده «الحشد الشعبی» برای پاکسازی نوار مرزی عراق و سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم: یکی از فرماندهان نظامیان آمریکا در آمریکای جنوبی در جلسه کنگره تأکید کرد که ارتش آمریکا برای به قدرت رسیدن رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا آماده می‌شود.«کریگ فالر» فرمانده مرکز فرماندهی جنوبی آمریکا در آمریکای جنوبی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد ارتش آمریکا طرح‌هایی را برای زمانی دارد که «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا قدرت را از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا تصاحب کند و اینکه ارتش آمریکا برای هر احتمالی آماده می شود.

پارس تودی :  گروه تماس بین المللی در بیانیه ای بر حمایت خود از راه حل سیاسی و مسالمت آمیز در ونزوئلا تاکید کرد. به گزارش پارس تودی، گروه تماس بین المللی خاطرنشان کرد راه حل سیاسی در ونزوئلا باید مبتنی بر اراده ونزوئلایی ها و در چارچوب قانون اساسی این کشور باشد.گروه تماس بین المللی 31 ژانویه 2019 با مشارکت اتحادیه اروپا و 8 کشور عضو آن شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد و بریتانیا و نیز کشورهای بولیوی، کاستاریکا، اکوادور و اروگوئه تشکیل شد.این گروه اعلام کرده به دنبال حل‌وفصل بحران ونزوئلا است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مقامات دولتی آمریکا با گروهی گسترده از رهبران لیبی و تعدادی از شرکای بین‌المللی درباره این کشور مشورت و رایزنی داشته‌اند.به گزارش ایسنا، این سخنگو که خواست نامش فاش نشود، گفت، هدف از این رایزنی‌ها اعمال فشار برای بازگرداندن ثبات به کشور و کشاندن فایز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر فرمانده نیروهای مستقر در شرق لیبی به پای میز مذاکره است.

الکوثرفارسی: فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به حصول قریب‌الوقوع توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، بر لزوم برگزاری همایشی برای تحقق آشتی ملی تأکید کرد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه امروز گفت، «تلاش می‌کند در بحران سوریه به پیشرفت ملموسی دست یابد». پدرسون در شورای امنیت گفت که این پیشرفت، صرفا منحصر به گفت‌وگو بین معارضان و دولت سوریه نیست.

آناتولی ترکیه: سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور سوریه بر لزوم رفع نگرانی امنیتی آنکارا و همچنین تشکیل منطقه امن در (شمال) این کشور تاکید کردند.ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه و جیمز جفری نماینده ویژه دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور آمریکا در امور سوریه در راس هیئت‌هایی متشکل از مقامات دو کشور در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا، بحران سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

خبرگزاری صداو سیما: محمد بن حمد الرمحی وزیر نفت و گاز عمان اعلام کرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک»، روسیه و دیگر کشورهای تولید کننده قصد دارند در نشست ماه ژوئن خود توافق محدود کردن تولید را تمدید کنند.به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، این ائتلاف بین کشورهای تولید کننده موسوم به «اوپک پلاس» Opec+ سال گذشته توافق کرد از اول ژانویه به مدت شش ماه تولید خود را یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

رادیو چین:  لیو هه عض دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، معاون نخست وزیر و مسوول چینی گفت و گوی اقتصادی چین و آمریکا همراه با نماینده تجاری و وزیر دارایی آمریکا در پکن دهمین دور مشورت عالی رتبه تجاری را برگزار کرد. دو طرف بر اساس برنامه، در هفته آینده یازدهمین دور مشورت را در واشنگتن برگزار خواهند کرد.

اسپوتنیک روسیه:  دیوید تراختنبرگ، دستیار معاون وزارت دفاع امریکا اعلام کرد سلاح هسته ای کم قدرت برای بازداشتن روسیه برای کشور وی لازم است و ایالات متحده قصد ندارد احتمال به کاربردن سلاح اتمی را کاهش دهد. به گزارش اسپوتنیک، دیوید تراختنبرگ در سخنرانی خود در نشست گفت و شنود در کنگره ضمن بیان این مطلب گفت: “کارهایی که روس ها انجام می دهند، نگرانی زیادی را بر می انگیزد”.

خبرگزاری مهر:   ائتلاف «آزادی و تغییر» سودان با صدور فراخوانی از آحاد مردم این کشور خواست تا علیه شورای نظامی در خارطوم دست به برگزاری تظاهرات گسترده بزنند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، ائتلاف «آزادی و تغییر» سودان با صدور فراخوانی از آحاد مردم این کشور خواست تا علیه شورای نظامی در خارطوم دست به برگزاری تظاهرات گسترده بزنند.گفتنی است، شورای نظامی انتقالی در سودان اعلام کرده است که درحال حاضر قصد ندارد از قدرت کناره گیری کند.

خبرگزاری فارس: نیروهای الحشد الشعبی از صبح امروز عملیاتی را در نوار مرزی عراق و سوریه کلید زدند که هدفشان پاکسازی 232 کیلومتر از این نوار است. به گزارش  خبرگزاری فارس، سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق تأکید کرد که نیروهای الحشد قصد دارند مسافتی بالغ بر 232 کیلومتر را از شهر «القائم» تا منطقه «الولید» پاکسازی کنند.

به گفته الفرات، همزمان با عملیات الحشد، ارتش سوریه نیز در حال پاکسازی مرزهای مشترک این کشور با عراق است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *