جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

اسرائیل هرگز بر رفح مسلط نخواهد شد/ مقاومت در غزه در آماده باش کامل است

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: همه گروه های مقاومت در غزه در آماده باش کامل هستند و از تجارب خود در شهر «خان یونس» و شمال و مرکز نوار غزه بسیار استفاده کرده و غافلگیری های زیادی برای نظامیان صهیونیست دارند.

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

عبدالمحمد طاهری می گوید: دستگیری مرزبانان ایرانی صرفا یک جنبه ندارد. جنبه مهم‌ تر دیگر این است که ثابت شد طالبان فارغ از قرائت‌های ایدئولوژیک تندروانه خود که می‌تواند یک تهدید امنیتی باشد، مشخصا در موضوع سرزمین‌های ایران پشت دیوار مرزی حاضر به همکاری با ایران نخواهد بود. به بیان دیگر این دست رفتارها نشان از سخت‌گیری طالبان دارد و همزمان با آن مویدی بر آن است که طالبان هیچ گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی و مرزداری را ملاک عمل و رفتار خود قرار نمی‌دهد و کوچک‌ترین توجهی هم به قراردادهای فی ما بین برای ترسیم مرز دو کشور ندارد.

جنبش دانشجویی دانشگاه کلمبیای آمریکا؛ از آپارتاید در آفریقای جنوبی تا جنگ اسرائیل در غزه  

نیویورک – ایرنا- جنبش «همبستگی با مردم غزه» این بار نه از کف خیابان های آمریکا و توسط گروههای سیاسی بلکه از سوی دانشجویان به پا خواسته است که مرکز آن دانشگاه کلمبیای نیویورک است؛ دانشگاهی که از آپارتاید در آفریقای جنوبی تا جنگ کنونی اسرائیل در غزه سابقه حرکاتی تاثیرگذار داشته است.

Loading
در پژوهش انديشکده چتم هاوس پيشنهاد شد

هدایت آینده نامطمئن افغانستان

۱۳۹۴/۰۶/۰۴ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: آینده افغانستان همچنان نامطمئن است. پس از یکی از طولانی‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین مداخلات صورت گرفته در پی جنگ جهانی دوم، رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان همچنان دور از دسترس است.

مت والدمن در گزارشی که اندیشکده چتم هاوس منتشر کرد، نوشت: دستاوردهای بسیاری، اما با هزینه های سنگین حاصل شده است و دوام این دستاوردها در شرایطی نامعین و بحرانی قرار دارد. جهان – اگر نگوییم مسوولیت دارد – فرصتی دارد تا اطمینان حاصل کند که این سرمایه‌گذاری‌ها – هم برای امنیت افغانستان و هم برای امنیت بین الملل- به سود رسیده است.

تعاملی متمرکز می تواند به بند آوردن جریان فقر، بی‌ثباتی سیاسی و خشونت کمک کند. در مقابل، عدم تعامل می تواند نتیجه ای معکوس داشته باشد.

با برداشتن پنج گام می توان تفاوتی قابل توجه ایجاد کرد:

  • اقدام بین‌المللی دیپلماتیک، به رهبری مشترک آمریکا و چین برای تقویت حمایت خارجی از افغانستان، کاهش تنش‌های منطقه ای به ویژه میان افغانستان و پاکستان و جلب مشارکت طالبان در گفت و گوهای صلح.
  • تلاش بی امان دولت افغانستان، به همراه سازمان ملل و شرکای بین المللی برای ایجاد روند صلح متمرکز بر گفت‌وگوی ساختاری و میانجی‌گرانه با شورشیان. این گفت‌وگو باید شامل دسترسی به تمامی عناصر جامعه افغانستان از جمله زنان باشد.
  • فرمول بندی و اجرای برنامه دولت افغانستان برای عمل به تعهداتش در زمینه اصلاحات، با اهداف روشنی برای رفع فساد، کارآمد کردن دولت، ایجاد مشاغل و رسیدن به ثبات مالی.
  • اقدام هماهنگ دولت برای سیاست‌گذاری و توسعه بیشتر، از جمله تلاش ها برای تقویت نهادهای انتخابی، ارتقای مشارکت گسترده در سیاست و حمایت از ایجاد فضا برای مشارکت محلی به ویژه برای زنان و نسل جوان.
  • تجدید تعهد اهداکنندگان کمک مالی غربی و دیگر اهداکنندگان برای ارایه حمایت مالی پایدار و هماهنگ از بخش های غیرنظامی و امنیتی افغانستان در دهه آینده بر مبنای چارچوب پاسخگویی متقابل توکیو (TMAF). این امر باید با استفاده بیشتر از نهادهای چند جانبه به عنوان وسایلی برای تقویت پایبندی به هنجارهای بین المللی، ایجاد ظرفیت های نهادی و تقویت سازوکارهای توزیع تقویت شود.

این پژوهش در صدد پرداختن به بینش ها و توصیه های پروژه “فرصت در بحران” درباره افغانستان است که سه حوزه را پوشش می دهد: سیاست و انتخابات، مصالحه و منطقه و توسعه انسانی. در هر حوزه چالش ها و فرصت های فراوان و پیچیده ای در هم تنیده اند.

نتیجه

این گزارش با قطعی یا جامع بودن فاصله زیادی دارد، اما امید می رود به رفع چالش های فراوان رویاروی افغانستان کمک کند و فرصت هایی برای حرکت رو به جلو به سوی آینده ای مرفه تر و با ثبات تر کمک کند.

کمک بین المللی باید با دوام و بلندمدت باشد. دولت همچنان به شدت به سرمایه بیرونی وابسته است و در حالی که با شورش های پرهزینه مبارزه می کند، برای حفظ و پیشرفت توسعه، به حمایت قابل پیش بینی و خارجی نیازمند است. عدم تعامل سیاسی غربی ها و قطع سریع و مدیریت نشده حمایت مالی و فنی می تواند فاجعه بار باشد.

اهداکنندگان کمک مالی غربی و منطقه ای باید دست به دست هم به ویژه از طریق نهادهای چندجانبه و صندوق های بین المللی کار کنند؛ این کار انسجام، پاسخگویی و ظرفیت‌های ملی را تقویت می‌کند. اهداکنندگان باید درصدد ارتقای تغییر اساسی و پایدار باشند، نه اینکه فقط به دنبال تغییری باشند که نتایج قابل مشاهده کوتاه مدت را در بر داشته باشد. نباید اجازه داد که دکترین امنیتی حاکم بر غرب یا مبارزه فوری با تروریسم یا اهداف مبارزه با مواد مخدر عامل مصالحه بر سر تلاش ها برای ارتقای توسعه و ایجاد ظرفیت برای دولت شود یا این تلاش ها را تضعیف کنند. تدابیر فنی، جایگزینی برای رسیدن به تغییرات مثبت در رویکردها یا اعمال نیستند، مداخله بین المللی سیاسی باید قاطع و اصولی باشد و به حق حاکمیت افغانستان احترام بگذارد.

دولت افغانستان باید با حمایت بین المللی یک دستور کار سیاسی را تدوین و رهبری کند. رهبران سیاسی افغانستان باید توانایی دولت دولت را برای جذب، مدیریت و حسابرسی منابع تقویت کنند. فساد و معافیت از مجازات باید به شدت هدف گرفته شود. چارچوب پاسخگویی متقابل توکیو باید به عنوان وسیله ای برای پیشبرد این دستور کار و به عنوان مبنایی برای تعامل بیرونی احیا شود.

تصمیم‌گیران افغان و بین المللی باید از شرایط در حال تحول و فرصت های جدید سود ببرند، آنها باید از درس های گرفته شده و مهارت‌های بین المللی بهره بگیرند و در عین حال محدودیت‌های حمایت بین المللی را بپذیرند. باید تلاش‌های بیشتری برای درک بحران و اقتصاد سیاسی در حال توسعه افغانستان انجام گیرد.

همسایگان افغانستان و منطقه باید با توجه به نقش حیاتی خود در ثبات و رفاه این کشور به شکلی نظام‌مند وارد تعامل شوند. به یک شراکت محکم میان چین و آمریکا برای محدود کردن و مدیریت دشمنی ها و تنش های بلند مدت منطقه ای که بار دیگر افغانستان را قربانی بحران های نیابتی در منطقه می کند، نیاز است.

به طور خلاصه باید گفت رهبران سیاسی افغانستان باید تلاش ها را برای برقراری یک نظام سیاسی پاک تر و پاسخ گوتر و برقراری یک روند صلح جامع، ایجاد کارایی برای دولت و ارتقای توسعه پایدار رهبری کنند. جامعه بین المللی باید از این تلاش‌های حیاتی حمایت کند.

پس از گذشت بیش از یک دهه مداخله بین المللی در افغانستان و صرف هزینه ای بیش از 100 میلیارد دلار در کمک های خارجی، آینده افغانستان در وضعیتی نامعین و بحرانی قرار دارد.

زندگی میلیون ها افغان به تصمیم‌های رهبران افغان، منطقه ای و بین المللی وابسته است. با توجه به میزان، پیچیدگی و غیر قابل پیش بینی بودن این چالش های فراروی افغانستان، پیشرفت به سادگی و با استفاده از میان بر حاصل نمی شود؛ نسخه‌های سیاسی جایگزین اراده سیاسی نمی شود. شرط جدایی ناپذیر موفقیت، اراده جمعی برای استفاده از فرصت ها و قرار دادن افغانستان در مسیر صحیح است. در غیر این صورت، چیزهای زیادی در معرض خطر قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *