جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ادعای کامرون درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس که برای شرکت در نشست‌ ویژه مجمع جهانی اقتصاد به ریاض سفر کرده است ادعا کرد که به جنبش مقام اسلامی فلسطین (حماس) طرح آتش‌بس ۴۰ روزه در برابر آزادی گروگان‌های (اسرای) اسرائیلی پیشنهاد شده است.

بلینکن: امیدوارم حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» اسرائیل را بپذیرد

همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در غزه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا،‌ پیشنهاد اسرائیل را برای آتش‌بس غزه «فوق‌العاده سخاوتمندانه»‌ توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که حماس مفاد آن را بپذیرد.

امیرعبداللهیان: ایران به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی است

وزیر امور خارجه به مناسبت روز ملی خلیج فارس پیامی منتشر کرد و گفت: هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده، اما در عین حال خلیج فارس محملی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است.

Loading

ضرورت گفتگوهای منطقه‌ای درباره پیامدهای سدسازی گسترده ترکیه

۱۴۰۱/۱۲/۰۴ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه قطعا پروژه‌های سدسازی ترکیه، دیر یا زود، به خود این کشور هم آسیب خواهد زد، بر ضرورت پیگیری دیپلماسی منطقه‌ای و گفتگوهای جدی با ترکیه تاکید کرد.

رضا عابدی گناباد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به مخاطرات جدی سدسازی‌های ترکیه برای کشورهای همسایه تصریح کرد: با توجه به گستردگی سدسازی‌های ترکیه در قالب پروژه‌های «گاپ» و «داپ» روی رودخانه‌های دجله، فرات، ارس و کورا و با توجه به اینکه ترکیه به لحاظ سرچشمه رودخانه‌های مشترک، کشور بالادست عراق، سوریه، ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود، توجه به حقوق بین‌المللی کشورهای منطقه در این راستا ضرورت دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات سیاسی و ناامنی‌هایی که عراق و سوریه در سال‌های اخیر با آن درگیر بوده‌اند و موجب شده بود اولویت مسائل امنیتی باشد، ادامه داد: در این شرایط، عملا توجه به مسائل زیست‌محیطی و بحران‌های آب، به بحثی ثانویه در این کشورها تبدیل شد و ترکیه در این مدت پروژه‌های سدسازی خود را پیش برد. متاسفانه در سال‌های اخیر، کاهش بارش‌ها، استفاده‌ نادرست از منابع آب و سیاست‌های توسعه‌ای که مبتنی بر حفظ محیط زیست نبوده، وضعیت منطقه را با بحرانی جدی مواجه کرده است.

این تحلیلگر مسائل ترکیه با بیان اینکه در سال جاری، وضعیت بارش برف در شرق و جنوب شرق ترکیه که سرشاخه‌های دجله و فرات از آن تامین می‌شوند، اصلا شرایط خوبی ندارد و سال گذشته میزان بارندگی‌ها بیشتر بود، اظهار داشت: نقشه‌های پوشش برف نشان می‌دهد، قطعا در تابستان این دو رود با وضعیت بحرانی مواجه خواهند بود و مشکلات عدیده‌ای در سوریه و عراق ایجاد خواهد شد.

عابدی با انتقاد از سیاست خشکاندن برخی نخلستان‌ها، نیزارها و مرداب‌های مجاور مرزهای ایران از سوی عراق خصوصا توسط رژیم صدام با هدف استفاده نظامی از آن، افزود: متاسفانه هیچ توافق منطقه‌ای درخصوص استفاده از آب میان کشورهای منطقه وجود ندارد، این در حالی است که کانون‌های بحران و کانون‌های ریزگردها علاوه بر سوریه و عراق کشورهای دیگر منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه اگربخش مهمی از آب برای کشاورزی و توسعه، پشت سدها نگه داشته شود، قطعا آسیب‌های متعددی ایجاد خواهد کرد، اضافه کرد: قطعا پروژه‌های سدسازی ترکیه، دیر یا زود، به خود این کشور هم آسیب خواهد زد؛ همانطور که سال گذشته شاهد طوفان شن در جنوب ترکیه و آتش سوزی در جنگل‌های آن بودیم. اکنون نیز شهرهای مهم ترکیه مثل استانبول، آنکارا، ازمیر و بورسا هم با چالش تامین آب روبرو هستند و حجم ذخایر آب شهر بزرگ و صنعتی مثل استانبول تقریبا به پایین‌ترین سطح در یک دهه گذشته رسیده است.

این کارشناس مسائل ترکیه به تشریح پیامدهای سیاسی و اجتماعی ناشی از کاهش ورود آب به سوریه، آسیب‌های جدی به کشاورزی این کشور و ایجاد بحران‌های متعدد و تاثیر آن‌ها بر ناامنی داخلی پرداخت و گفت: قطعا ناامنی اقتصادی و امنیتی، تشدید فقر و گسترش بیکاری در برخی کشورهای مجاور ترکیه که مستعد بحران هستند، به ترکیه سرریز می‌شود و این کشور نیز آسیب خواهد دید.

عابدی با تاکید بر ضرورت دیپلماسی با کشورهای منطقه و پیگیری گفتگوهای جدی با ترکیه ادامه داد: ترکیه باید مجاب شود که تداوم سیاست‌های ضد محیط‌زیستی و بهره‌برداری بی‌حساب از منابع آبی و ندادن حقآبه رودخانه‌ها، برای ترکیه نیز پیامدهای سنگینی خواهد داشت. خیال خامی است که تصور شود این پیامدها تنها دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ترکیه نیز مستعد بحران است، ما شاهد درگیری قومیت‌ها در آن و مسائل ناشی از چالش‌های اقتصادی هستیم. این مسائل قطعا به درگیری‌ها دامن خواهد زد.

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه سیاست دولت ایران مبتنی بر سیاست همسایگی است، گفت: ایران و ترکیه وابستگی‌ها و اشتراکات متعددی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر دارند و ضمن وجود رقابت‌ها، منافع مشترکی دارند؛ بنابراین می‌توان در چارچوب سیاست همسایگی که مورد توجه دو کشور قرار گرفته است، درباره منافع مشترک گفتگو کرد و با مباحث کارشناسی مذاکراتی با ترکیه انجام داد. ایران باید دیپلماسی فعالی اتخاذ کند و با عراق، سوریه، عربستان، اردن و حتی ارمنستان گفتگوهای جدی پیش ببرد. این کشورها هم می‌توانند به ترکیه فشار وارد آورند. وقتی فشار چندجانبه باشد، قطعا تاثیرگذارتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه پروژه «داپ» به مراتب مخاطرات بیشتر و گسترده‌تری برای ایران دارد، تاکید کرد: باید به سمت توافقی منطقه‌ای رفت و در این راستا از ظرفیت سازمان‌های منطقه‌ای برای گردهم آوردن این کشورها و ایجاد زمینه گفتگو و اقناع بهره برد. ضمن اینکه می‌توان از ظرفیت سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی، نهادهای محیط زیستی و سازمان‌های غیردولتی فعال در ایران، عراق و سوریه نیز استفاده کرد. جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی در ترکیه بسیار قوی هستند و می‌توان از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده کرد.

عابدی اضافه کرد: باید نخبگان و محافل دانشگاهی ترکیه را بیدار و با استفاده از دیپلماسی عمومی ارتباطاتی میان نهادها مدنی این کشورها برقرارکرد و از این مسیر آن‌ها را نسبت به مخاطرات پیش رو هشیار نمود.

وی گفت: باید برای مردم ترکیه عواقب ناشی از ریزگردها و تداوم کاهش دبی رودخانه‌ها تبیین و توضیح داده شود که این شرایط ممکن است به تنش‌های منطقه ای، مهاجرت‌های گسترده و بحران‌های متعدد بینجامد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *