جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

جمعی از اساتید روزنامه نگار آمریکایی خواستار بررسی ادعاهای نیویورک تایمز درباره حماس شدند

تهران- ایرنا- بیش از ۵۰ استاد روزنامه‌نگاری از دانشگاه‌های برتر آمریکا با امضای نامه‌ای، صحت گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره خشونت جنسی حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) در سرزمین‌های اشغالی را زیر سوال برده و از مقام‌های این روزنامه خواستند تا به پرسش‌هایی که به گزارش آنها وارد است، پاسخ دهند.

Loading

ایجاد مرکزیت گازی مشترک با روسیه؛ تلاش تازه ترکیه برای امتیازگیری از غرب

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در 14 اکتبر به طور غیرمنتظره (و با وجود مخالفت قبلی وزیر انرژی و منابع طبیعی کشورش) طرح ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برای ایجاد مرکزیت گازی ترکیه-روسیه در ترکیه تایید کرد.

آدام میچالسکی در تحلیلی که مرکز لهستانی مطالعات شرق منتشر کرد، نوشت: مرکزیت گازی جدید قرار است در تراکیه ساخته شود، منطقه‌ای که در حال حاضر پتانسیل قابل توجهی برای توسعه زیرساخت‌های انتقال و ذخیره سازی گاز در آن وجود دارد.

در حال حاضر، جزئیات مربوط به آماده سازی موافقت نامه‌ها و ایجاد مرکزیت گازی و یعنی محدوده، جدول زمانی، هزینه‌ها و شرایط اجرای آن، فاش نشده است؛ اما  سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در تاریخ 19 اکتبر از این توافق انتقاد کرد.

از نظر آنکارا، پیشنهاد روسیه برای ایجاد مرکزیت گازی بخشی از چشم‌انداز ترکیه برای تحقق جاه‌طلبی‌های دیرینه‌اش در حوزه انرژی است و در همین حال، فرصتی برای تامین گاز با قیمت‌های مطلوب‌تر، امضای قراردادهای بهتر برای این منبع با روسیه و تقویت موقعیت آنکارا به عنوان یک بازیگر کلیدی انرژی در منطقه محسوب می‌شود.

ترکیه بیش از یک دهه است که روی توسعه شبکه‌های خط لوله و زیرساخت‌های گاز سرمایه‌گذاری کرده است و هدف آن نه تنها تامین حجم کافی از این منبع انرژی، بلکه افزایش نقش خود در تجارت گاز به عنوان دلال در بازار فروش و انتقال است.

این راهبرد تاکنون با تلاش آنکارا برای تقویت همکاری با صادرکنندگانی مانند ایران و جمهوری آذربایجان، اسرائیل و مصر و مهم‌تر از همه با روسیه پیگیری شده است. به ویژه در خصوص روسیه، به دلیل جنگ جاری در اوکراین و درگیری انرژی بین کرملین و غرب، صادرات گاز روسیه از طریق مسیرهای سنتی به اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در نتیجه، مسکو پیگیر مسیرها و بازارهای حمل و نقل جایگزین است و این وضعیت انگیزه مسکو را برای تقویت همکاری با ترکیه افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، آنکارا امیدوار است از این موقعیت استفاده کند و موقعیت مذاکره خود را با مسکو از طریق توافق اولیه در خصوص ساخت این مرکزیت گازی بهبود بخشد تا گاز بیشتری را از روسیه با قیمت پایین‌تری در اختیار گیرد. چنین اقدامی نه تنها به ترکیه اجازه می‌دهد تا نیازهای خود را برآورده کند، بلکه امکان صادرات مجدد مازاد گاز را به کشورهای اتحادیه اروپا یا ذخیره (و احتمالاً سود ترانزیت) فراهم می‌آورد.

رد پیشنهاد روسیه برای ایجاد مرکزیت گازی، به ویژه با توجه به مزایای بالقوه مالی و انرژی ناشی از این پروژه، برای آنکارا دشوار است؛ با این حال، ساخت آن همچنان پرچالش‌ خواهد بود. زیرساخت‌های صادراتی موجود در روسیه (خطوط لوله ترک استریم و بلو استریم) برای چنین پروژه‌ای کافی نیست و نیاز به توسعه بیشتر دارد.

با توجه به نبود تجربه کافی در ترکیه در این زمینه، دولت باید از شرکت‌های غربی برای احداث لوله‌های گاز جدید در بستر دریای سیاه کمک بخواهد. در همین حال، به دلیل دخالت روسیه در این پروژه، ممکن است جلب حمایت غرب برای ایجاد مرکزیت گاز – در زمان جنگ و تحریم‌ها علیه مسکو – غیرممکن باشد.

به علاوه، حتی اگر آنکارا بتواند بر همه این محدودیت‌ها غلبه کند، توسعه زیرساخت‌ها حداقل چندین سال طول می‌کشد. در همین حال، چشم انداز تقاضای آینده اروپا برای گاز روسیه نیز نامعلوم است. در حال حاضر، از نظر آنکارا، همکاری با مسکو در این مرکزیت گازی در درجه اول، ماهیت سیاسی دارد و به آن اجازه می‌دهد در راستای تعدادی از اهداف دیگر در روابط دوجانبه خود با روسیه فعالیت کند.

در بعد انرژی، بررسی امکان سنجی پروژه و چشم انداز ساخت آن برای آنکارا بسیار مهم است. نتیجه این بررسی تعیین خواهد کرد که آیا ترکیه به صورت الزام‌آور به این پروژه متعهد خواهد شد یا خیر.

آنکارا همچنین آگاه است که تصمیم برای ایجاد یک مرکزیت گازی، امکان تعمیق همکاری راهبردی در حوزه انرژی (امکان ساخت یک نیروگاه هسته‌ای دیگر) با روسیه را  که به طور فزاینده و در سطح بین‌المللی منزوی شده است، فراهم می‌آورد.

اطمینان از هماهنگی بیشتر در فعالیت‌ها در مناطق مورد مناقشه (مانند قفقاز، سوریه یا آسیای مرکزی) و در درازمدت، برای ترکیه سود مالی خواهد داشت. همزمان، این اقدام پتانسیل تبدیل شدن به عنصر دیگری در مناقشه ترکیه با غرب را دارد.

آنکارا ممکن است امیدوار باشد که شرکای غربی خود را وادار کند تا اقداماتی (از جمله پیشنهاد همکاری در حوزه انرژی) را برای منصرف کردن این کشور از طرح خود برای ساخت این مرکزیت گازی انجام دهند.

پیش از این در 13 اکتبر، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهادی را به ترکیه ارائه داد که شامل امکان همکاری واشنگتن با آنکارا در زمینه تامین LNG، ساخت نیروگاه‌های گازی و راکتورهای هسته‌ای کوچک بود. با این حال، پیشنهادات غربی در حال حاضر جذابیت کمتری نسبت به پیشنهادات روسیه دارند. از این رو، تصمیم ترکیه برای ورود به پروژه مرکزیت گازی با مسکو ممکن است با هدف زیر فشار گذاشتن غرب و گرفتن امتیازات جدید از غرب، به عنوان مثال بازگشت به برنامه فروش جنگنده‌های F-35 و لغو تحریم‌های CAATSA توسط واشنگتن باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *