جدیدترین مطالب

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
Loading

أحدث المقالات

گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و پوتین

رئیس‌جمهور روسیه و همتای ایرانی او در تماسی تلفنی درباره حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و حمله تلافی‌جویانه ایران گفت‌وگو کردند.

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی سخنرانی دانشجوی حامی فلسطین را لغو کرد

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌ نیوز» امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به دلیل «نگرانی‌های امنیتی به واسطه تنش‌ها بر سر درگیری جاری در خاورمیانه»، سخنرانی برنامه‌ریزی شده جشن دانش‌آموختگی یک دانشجوی ممتاز خود را به دلیل مواضع حمایتی وی از فلسطین لغو کرد.

عبدالله دوم: امنیت اردن بالاتر از همه ملاحظات است

تهران- ایرنا- شاه اردن که به دلیل حمایت کشورش از رژیم صهیونیستی و فعال شدن پدافند آن در جریان پاسخ موشکی- پهپادی ایران به سرزمین های اشغالی با انتقادهایی مواجه است، امنیت اردن را بالاتر از همه ملاحظات دانست.

ارتش پاکستان خواستار تنش‌زدایی فوری در خاورمیانه شد

اسلام‌آباد – ایرنا – فرماندهان ارتش پاکستان با ابراز همبستگی با ملت فلسطین و محکومیت تداوم نسل کشی در غزه، خواستار تنش‌زدایی فوری میان طرف‌های درگیر در خاورمیانه پس از اقدام تنبیهی ایران علیه رژیم متجاوز صهیونیستی شدند.

سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی هدف حمله پهپادی حزب الله قرار گرفت + فیم

تهران- ایرنا- حزب الله لبنان امروز ۰سه شنبه) با شلیک ۲ فروند پهپاد انتحاری، سامانه موشکی رژیم اشغالگر صهیونیستی را در منطقه بیت هلیل در نزدیکی شهرک صهیونیست نشین کریات شمونه، هدف قرار داد که بر اثر آن شماری از صهیونیست ها کشته و زخمی شدند.

وزیر خارجه اردن: با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم

ایمن الصفدی گفت: هر چیزی که به آسمان ما وارد شود، حریم هوایی ما را نقض می‌کند و معتقد هستیم خطری برای اردن محسوب می‌شود و به همین دلیل ما هر کاری که در توانمان باشد برای پایان دادن به این تهدید انجام خواهیم داد و این همان کاری است که باید انجام دهیم.

Loading

ایجاد مرکزیت گازی مشترک با روسیه؛ تلاش تازه ترکیه برای امتیازگیری از غرب

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در 14 اکتبر به طور غیرمنتظره (و با وجود مخالفت قبلی وزیر انرژی و منابع طبیعی کشورش) طرح ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برای ایجاد مرکزیت گازی ترکیه-روسیه در ترکیه تایید کرد.

آدام میچالسکی در تحلیلی که مرکز لهستانی مطالعات شرق منتشر کرد، نوشت: مرکزیت گازی جدید قرار است در تراکیه ساخته شود، منطقه‌ای که در حال حاضر پتانسیل قابل توجهی برای توسعه زیرساخت‌های انتقال و ذخیره سازی گاز در آن وجود دارد.

در حال حاضر، جزئیات مربوط به آماده سازی موافقت نامه‌ها و ایجاد مرکزیت گازی و یعنی محدوده، جدول زمانی، هزینه‌ها و شرایط اجرای آن، فاش نشده است؛ اما  سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در تاریخ 19 اکتبر از این توافق انتقاد کرد.

از نظر آنکارا، پیشنهاد روسیه برای ایجاد مرکزیت گازی بخشی از چشم‌انداز ترکیه برای تحقق جاه‌طلبی‌های دیرینه‌اش در حوزه انرژی است و در همین حال، فرصتی برای تامین گاز با قیمت‌های مطلوب‌تر، امضای قراردادهای بهتر برای این منبع با روسیه و تقویت موقعیت آنکارا به عنوان یک بازیگر کلیدی انرژی در منطقه محسوب می‌شود.

ترکیه بیش از یک دهه است که روی توسعه شبکه‌های خط لوله و زیرساخت‌های گاز سرمایه‌گذاری کرده است و هدف آن نه تنها تامین حجم کافی از این منبع انرژی، بلکه افزایش نقش خود در تجارت گاز به عنوان دلال در بازار فروش و انتقال است.

این راهبرد تاکنون با تلاش آنکارا برای تقویت همکاری با صادرکنندگانی مانند ایران و جمهوری آذربایجان، اسرائیل و مصر و مهم‌تر از همه با روسیه پیگیری شده است. به ویژه در خصوص روسیه، به دلیل جنگ جاری در اوکراین و درگیری انرژی بین کرملین و غرب، صادرات گاز روسیه از طریق مسیرهای سنتی به اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در نتیجه، مسکو پیگیر مسیرها و بازارهای حمل و نقل جایگزین است و این وضعیت انگیزه مسکو را برای تقویت همکاری با ترکیه افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، آنکارا امیدوار است از این موقعیت استفاده کند و موقعیت مذاکره خود را با مسکو از طریق توافق اولیه در خصوص ساخت این مرکزیت گازی بهبود بخشد تا گاز بیشتری را از روسیه با قیمت پایین‌تری در اختیار گیرد. چنین اقدامی نه تنها به ترکیه اجازه می‌دهد تا نیازهای خود را برآورده کند، بلکه امکان صادرات مجدد مازاد گاز را به کشورهای اتحادیه اروپا یا ذخیره (و احتمالاً سود ترانزیت) فراهم می‌آورد.

رد پیشنهاد روسیه برای ایجاد مرکزیت گازی، به ویژه با توجه به مزایای بالقوه مالی و انرژی ناشی از این پروژه، برای آنکارا دشوار است؛ با این حال، ساخت آن همچنان پرچالش‌ خواهد بود. زیرساخت‌های صادراتی موجود در روسیه (خطوط لوله ترک استریم و بلو استریم) برای چنین پروژه‌ای کافی نیست و نیاز به توسعه بیشتر دارد.

با توجه به نبود تجربه کافی در ترکیه در این زمینه، دولت باید از شرکت‌های غربی برای احداث لوله‌های گاز جدید در بستر دریای سیاه کمک بخواهد. در همین حال، به دلیل دخالت روسیه در این پروژه، ممکن است جلب حمایت غرب برای ایجاد مرکزیت گاز – در زمان جنگ و تحریم‌ها علیه مسکو – غیرممکن باشد.

به علاوه، حتی اگر آنکارا بتواند بر همه این محدودیت‌ها غلبه کند، توسعه زیرساخت‌ها حداقل چندین سال طول می‌کشد. در همین حال، چشم انداز تقاضای آینده اروپا برای گاز روسیه نیز نامعلوم است. در حال حاضر، از نظر آنکارا، همکاری با مسکو در این مرکزیت گازی در درجه اول، ماهیت سیاسی دارد و به آن اجازه می‌دهد در راستای تعدادی از اهداف دیگر در روابط دوجانبه خود با روسیه فعالیت کند.

در بعد انرژی، بررسی امکان سنجی پروژه و چشم انداز ساخت آن برای آنکارا بسیار مهم است. نتیجه این بررسی تعیین خواهد کرد که آیا ترکیه به صورت الزام‌آور به این پروژه متعهد خواهد شد یا خیر.

آنکارا همچنین آگاه است که تصمیم برای ایجاد یک مرکزیت گازی، امکان تعمیق همکاری راهبردی در حوزه انرژی (امکان ساخت یک نیروگاه هسته‌ای دیگر) با روسیه را  که به طور فزاینده و در سطح بین‌المللی منزوی شده است، فراهم می‌آورد.

اطمینان از هماهنگی بیشتر در فعالیت‌ها در مناطق مورد مناقشه (مانند قفقاز، سوریه یا آسیای مرکزی) و در درازمدت، برای ترکیه سود مالی خواهد داشت. همزمان، این اقدام پتانسیل تبدیل شدن به عنصر دیگری در مناقشه ترکیه با غرب را دارد.

آنکارا ممکن است امیدوار باشد که شرکای غربی خود را وادار کند تا اقداماتی (از جمله پیشنهاد همکاری در حوزه انرژی) را برای منصرف کردن این کشور از طرح خود برای ساخت این مرکزیت گازی انجام دهند.

پیش از این در 13 اکتبر، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهادی را به ترکیه ارائه داد که شامل امکان همکاری واشنگتن با آنکارا در زمینه تامین LNG، ساخت نیروگاه‌های گازی و راکتورهای هسته‌ای کوچک بود. با این حال، پیشنهادات غربی در حال حاضر جذابیت کمتری نسبت به پیشنهادات روسیه دارند. از این رو، تصمیم ترکیه برای ورود به پروژه مرکزیت گازی با مسکو ممکن است با هدف زیر فشار گذاشتن غرب و گرفتن امتیازات جدید از غرب، به عنوان مثال بازگشت به برنامه فروش جنگنده‌های F-35 و لغو تحریم‌های CAATSA توسط واشنگتن باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *