جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند

بر اساس برآوردهای وزیر خارجه فرانسه، از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، حدود ۱۵۰ هزار سرباز روسیه کشته شدند. با این‌‌حال، این تخمین کمتر از برآورد زلنسکی است که شمار آن را ۱۸۰ هزار سرباز روسی عنوان کرده بود.

سفر مدیر سیا به مصر با دستورکار آتش‌بس در غزه

مقام‌های امنیتی مصر روز جمعه خبر دادند «ویلیام برنز» مدیر سیا به منظور برگزاری نشست‌هایی درباره آتش‌بس و تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی وارد قاهره شده است.

بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه شهرک‌نشینان خشونت‌ورز اسرائیلی اعمال کرد

دیوید کامرون، وزارت خارجه بریتانیا، جمعه ۱۴ اردیبهشت، طی بیانیه‌ای اعلام کرد بریتانیا تحریم‌هایی را علیه «دو گروه افراطی اسرائیلی» و تعدادی از افرادی که به گفته آن در خشونت ورزی‌ها علیه فلسطینیان در کرانه باختری دست داشتند، اعمال کرده است.

نبرد ایران و اسرائیل و جنگ ژئوپولتیک با ماهیت رولت روسی / اعراب می توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟

برای دولت‌های عربی منطقه که خواستار گفتگو و دیپلماسی جهت خودداری از گسترش جنگ غزه به کل منطقه هستند، یک جنگ تمام عیار بین ایران و اسرائیل آن‌ها را در معرض آتش متقابل طرفین قرار خواهد داد. چنین نتیجه‌ای بدترین سناریوی ممکن خواهد بود که رهبران ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس سال هاست به دنبال اجتناب از آن هستند.

Loading

پیامدهای بین‌المللی ریاست آتی چین بر بریکس

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تنش و رقابت بین چین و آمریکا دارای اهمیت و پیامدهای جهانی است و بر روابط با قدرت‌های دیگر و ‌حتی سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی همچون گروه 20 یا سازمان ملل متحد و آژانس‌های آن تأثیر می‌گذارد. پوریا نبی پور- دکتری علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

رقابت ادامه‌دار بین ایالات‌متحده و چین اخیراً شامل تمام بحث‌های استراتژیک، شامل، سیاسی، نظامی و اقتصادی شده است. از منظر چین، ایالات‌متحده هرگز به‌طور داوطلبانه نفوذ بین‌المللی قابل‌توجهی را به چین واگذار نخواهد کرد. یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد در داخل چین همگرایی دیدگاه‌ها درباره آن وجود دارد، این انتظار است که از ترامپ تا بایدن، جهت‌گیری استراتژیک آمریکا نسبت به چین بدون هیچ‌گونه تغییر خاصی، تداوم داشته باشد. حتی باوجوداینکه کارشناسان چینی اذعان دارند که دولت بایدن لحن ظریف‌تر و رویکرد نرم‌تری برای برخورد با مشکلات اتخاذ می‌کند، اما آن‌ها انتظار دارند که ایالات‌متحده و غرب با روش‌های مختلف، مثلاً استفاده از اهرم حقوق بشر برای مداخله در امور داخلی چین، تشدید تحریم و‌ زیر سؤال بردن حق حاکمیت این کشور در هنگ‌کنگ و تایوان، به دنبال ضربه به چین باشند و‌ علل ریشه‌ای خصومت آمریکا با چین بدون تغییر باقی بماند. لذا، به نظر می‌رسد پکن در حال آماده شدن برای یک مبارزه طولانی‌مدت با ایالات‌متحده در حال افول اما همچنان قدرتمند و خطرناک است که باهدف ایستادگی در برابر راهبرد غرب و ایالات‌متحده شکل می‌گیرد. آمریکا نیز چین را یک کنشگر تجدیدنظرطلب (revisionist actor) می‌داند که هدف بلندمدت آن برتری جهانی است. این موضوع در ایالات‌متحده، در میان هر دو حزب اصلی به‌عنوان یک اصل، مورد اجماع است.

رقابت اقتصادی و تنش‌ها بر سر سیاست‌های تجاری، اقتصادی و مالی با در نظر گرفتن ریاست آتی چین بر بریکس و نقش راهبردی آن در اقتصاد جهانی، ابعاد واقعی رقابت را تشکیل خواهند داد. همچنین، بعد فنّاورانه رقابت عمیق‌تر خواهد شد که با پرسش‌های ژئوپلیتیکی به معنای سنتی آن نیز مرتبط است، درواقع همان حوزه‌های نفوذ سیاسی این بار تبدیل به حوزه‌های نفوذ فنی بر روی محصولات و خدمات دیجیتال نیز خواهند شد. در این رابطه، مسائل مربوط به توسعه و استفاده از فناوری‌ها به‌طور فزاینده‌ای با جنبه‌های سیاسی و ایدئولوژیک مرتبط می‌شوند و آن‌ها بخشی از یک مخالفت یا رقابت سیستمی می‌شوند: مثلاً نوع رابطه بین دولت و جامعه و یا رقابت جهانی بین پارادایم‌های لیبرال و دموکراتیک از یک‌سو و اقتدارگرا از سوی دیگر.

ریاست آتی چین بر بریکس در ایجاد یک جبهه قوی بین‌المللی جهت ارتقاء سطح و گستره همکاری‌های راهبردی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی در راستای اهداف چین و برای گسترش نفوذ خود از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود که در نهایت می‌تواند منجر به تضعیف جهان تک‌قطبی تحت سلطه ایالات‌متحده در غرب و اساس یک‌جانبه‌گرایی شود که نقش مؤثری نیز در متوازن‌سازی تعاملات چندجانبه و اراده جهانی برای حاکم شدن روابط برابر مبتنی بر صلح و توسعه میان کشورها خواهد داشت. همکاری‌های امنیتی، فرهنگی، فنّاورانه و ضد تروریسم در بریکس تحت ریاست چین، مکمل تعاملات اقتصادی خواهند بود.

تشخیص و تفکیک اهداف استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت پکن که به یکی از داغ‌ترین بحث‌ها در گفتمان غربی درباره چین و تحلیل‌های فراوان در سطح آکادمیک تبدیل‌شده است، چندان نیز آسان نیست. بااین‌حال، بدیهی است که پکن خود را در حال پیشرفت در مسیری می‌بیند که منجر به شکوفایی همکاری‌های راهبردی در شرق، بازسازی چین به‌عنوان یک بازیگر مرکزی در آسیا و یک قدرت پیشرو درصحنه جهانی می‌شود، کشوری با توانایی بیشتر در شکل دادن به قوانین، هنجارها و نهادهای بین‌الملل در راستای ترجیحات خود. رهبران چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، آن‌هم در شرایطی که آمریکا همچنان با یک‌جانبه‌گرایی فعالیت می‌کند، معتقد هستند که سیاست خارجی و روابط خارجی این کشور باید از اهداف ملی به‌ویژه توسعه پایدار آن حمایت کند. لذا پکن با اشراف به معضلات جهان، تلاش می‌کند تا برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود ابتدا بر موانع کوتاه‌مدت غلبه کند.

همکاری گسترده در بریکس تحت ریاست چین تنها محدود به امور اقتصادی نمی‌شود، چراکه از یکسو راه را برای افزایش نفوذ چین هموار می‌سازد و از سوی دیگر، در بستر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، موازنه راهبردی را به نفع کشورهای مستقل که داری دغدغه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات مشترک هستند، تغییر خواهند داد تا محوری اثرگذار برای همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای منطقه نیز باشد.

درمجموع، الگوی همکاری‌های در بریکس تحت ریاست چین، می‌تواند نمادی از همکاری بین‌المللی مبتنی بر احترام و اراده سیاسی مستقل باشد که می‌تواند هم‌افزایی مؤثری را در ایجاد ظرفیت‌های همکاری دوجانبه و چندجانبه بین کشورهای درحال‌توسعه و قدرت‌های منطقه‌ای را فراهم نماید. درعین‌حال، رهبری چین بر تعدادی از اقتصادهای نوظهور عضو بریکس می‌تواند به تقویت ابعاد مختلف اقتصاد چین منجر شده و درنتیجه توان این کشور برای رقابت اقتصادی با آمریکا را تقویت نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *