جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

رئیس شورای فدراسیون روسیه: برای مسکو اهمیتی ندارد چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود

والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت که رئیس جمهور ایده آل آمریکا برای روسیه فردی است که درک کند دوره هژمونی به پایان رسیده است اما چنین فردی وجود ندارد و نخواهد داشت.

هدف نتانیاهو از حمله به رفح چیست؟

رژیم صهیونیستی به دلیل شکست در کسب دستاورد در جریان کارزار نظامی خود علیه نوار غزه با چراغ سبز آمریکا طرح حمله زمینی به شهر رفح را دنبال می‌کند.

Loading

پیامدهای بین‌المللی ریاست آتی چین بر بریکس

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تنش و رقابت بین چین و آمریکا دارای اهمیت و پیامدهای جهانی است و بر روابط با قدرت‌های دیگر و ‌حتی سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی همچون گروه 20 یا سازمان ملل متحد و آژانس‌های آن تأثیر می‌گذارد. پوریا نبی پور- دکتری علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

رقابت ادامه‌دار بین ایالات‌متحده و چین اخیراً شامل تمام بحث‌های استراتژیک، شامل، سیاسی، نظامی و اقتصادی شده است. از منظر چین، ایالات‌متحده هرگز به‌طور داوطلبانه نفوذ بین‌المللی قابل‌توجهی را به چین واگذار نخواهد کرد. یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد در داخل چین همگرایی دیدگاه‌ها درباره آن وجود دارد، این انتظار است که از ترامپ تا بایدن، جهت‌گیری استراتژیک آمریکا نسبت به چین بدون هیچ‌گونه تغییر خاصی، تداوم داشته باشد. حتی باوجوداینکه کارشناسان چینی اذعان دارند که دولت بایدن لحن ظریف‌تر و رویکرد نرم‌تری برای برخورد با مشکلات اتخاذ می‌کند، اما آن‌ها انتظار دارند که ایالات‌متحده و غرب با روش‌های مختلف، مثلاً استفاده از اهرم حقوق بشر برای مداخله در امور داخلی چین، تشدید تحریم و‌ زیر سؤال بردن حق حاکمیت این کشور در هنگ‌کنگ و تایوان، به دنبال ضربه به چین باشند و‌ علل ریشه‌ای خصومت آمریکا با چین بدون تغییر باقی بماند. لذا، به نظر می‌رسد پکن در حال آماده شدن برای یک مبارزه طولانی‌مدت با ایالات‌متحده در حال افول اما همچنان قدرتمند و خطرناک است که باهدف ایستادگی در برابر راهبرد غرب و ایالات‌متحده شکل می‌گیرد. آمریکا نیز چین را یک کنشگر تجدیدنظرطلب (revisionist actor) می‌داند که هدف بلندمدت آن برتری جهانی است. این موضوع در ایالات‌متحده، در میان هر دو حزب اصلی به‌عنوان یک اصل، مورد اجماع است.

رقابت اقتصادی و تنش‌ها بر سر سیاست‌های تجاری، اقتصادی و مالی با در نظر گرفتن ریاست آتی چین بر بریکس و نقش راهبردی آن در اقتصاد جهانی، ابعاد واقعی رقابت را تشکیل خواهند داد. همچنین، بعد فنّاورانه رقابت عمیق‌تر خواهد شد که با پرسش‌های ژئوپلیتیکی به معنای سنتی آن نیز مرتبط است، درواقع همان حوزه‌های نفوذ سیاسی این بار تبدیل به حوزه‌های نفوذ فنی بر روی محصولات و خدمات دیجیتال نیز خواهند شد. در این رابطه، مسائل مربوط به توسعه و استفاده از فناوری‌ها به‌طور فزاینده‌ای با جنبه‌های سیاسی و ایدئولوژیک مرتبط می‌شوند و آن‌ها بخشی از یک مخالفت یا رقابت سیستمی می‌شوند: مثلاً نوع رابطه بین دولت و جامعه و یا رقابت جهانی بین پارادایم‌های لیبرال و دموکراتیک از یک‌سو و اقتدارگرا از سوی دیگر.

ریاست آتی چین بر بریکس در ایجاد یک جبهه قوی بین‌المللی جهت ارتقاء سطح و گستره همکاری‌های راهبردی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی در راستای اهداف چین و برای گسترش نفوذ خود از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود که در نهایت می‌تواند منجر به تضعیف جهان تک‌قطبی تحت سلطه ایالات‌متحده در غرب و اساس یک‌جانبه‌گرایی شود که نقش مؤثری نیز در متوازن‌سازی تعاملات چندجانبه و اراده جهانی برای حاکم شدن روابط برابر مبتنی بر صلح و توسعه میان کشورها خواهد داشت. همکاری‌های امنیتی، فرهنگی، فنّاورانه و ضد تروریسم در بریکس تحت ریاست چین، مکمل تعاملات اقتصادی خواهند بود.

تشخیص و تفکیک اهداف استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت پکن که به یکی از داغ‌ترین بحث‌ها در گفتمان غربی درباره چین و تحلیل‌های فراوان در سطح آکادمیک تبدیل‌شده است، چندان نیز آسان نیست. بااین‌حال، بدیهی است که پکن خود را در حال پیشرفت در مسیری می‌بیند که منجر به شکوفایی همکاری‌های راهبردی در شرق، بازسازی چین به‌عنوان یک بازیگر مرکزی در آسیا و یک قدرت پیشرو درصحنه جهانی می‌شود، کشوری با توانایی بیشتر در شکل دادن به قوانین، هنجارها و نهادهای بین‌الملل در راستای ترجیحات خود. رهبران چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، آن‌هم در شرایطی که آمریکا همچنان با یک‌جانبه‌گرایی فعالیت می‌کند، معتقد هستند که سیاست خارجی و روابط خارجی این کشور باید از اهداف ملی به‌ویژه توسعه پایدار آن حمایت کند. لذا پکن با اشراف به معضلات جهان، تلاش می‌کند تا برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود ابتدا بر موانع کوتاه‌مدت غلبه کند.

همکاری گسترده در بریکس تحت ریاست چین تنها محدود به امور اقتصادی نمی‌شود، چراکه از یکسو راه را برای افزایش نفوذ چین هموار می‌سازد و از سوی دیگر، در بستر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، موازنه راهبردی را به نفع کشورهای مستقل که داری دغدغه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات مشترک هستند، تغییر خواهند داد تا محوری اثرگذار برای همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای منطقه نیز باشد.

درمجموع، الگوی همکاری‌های در بریکس تحت ریاست چین، می‌تواند نمادی از همکاری بین‌المللی مبتنی بر احترام و اراده سیاسی مستقل باشد که می‌تواند هم‌افزایی مؤثری را در ایجاد ظرفیت‌های همکاری دوجانبه و چندجانبه بین کشورهای درحال‌توسعه و قدرت‌های منطقه‌ای را فراهم نماید. درعین‌حال، رهبری چین بر تعدادی از اقتصادهای نوظهور عضو بریکس می‌تواند به تقویت ابعاد مختلف اقتصاد چین منجر شده و درنتیجه توان این کشور برای رقابت اقتصادی با آمریکا را تقویت نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *