جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

روزهای روشن در تعامل با قاره سیاه

تهران-ایرنا- آفریقا بعد از آسیا، دومین قاره بزرگ و دومین قاره پرجمعیت جهان و سرشار از فرصت های اقتصادی و تجاری است. سهم ایران از این بازار ۱۰۰۰ میلیارد دلاری، کمتر از یک و نیم میلیارد دلار است. در هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ مقامات سیاسی و اقتصادی قاره سیاه به تهران آمده اند تا مسیر تجارتشان را هموار کنند.
اما باید دید روابط ایران با افریقا تاکنون چطور بوده است؟

ابراز نگرانی دوشنبه از وضعیت دشوار شهروندانش در فرودگاه‌های مسکو

تهران – ایرنا – وزارت امورخارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای وضعیت شهروندان این کشور را که در فرودگاه‌های روسیه گیر افتاده‌اند، همچنان دشوار عنوان کرد و خواستار همکاری مسکو برای تسهیل ورود آنها به این کشور شد.

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

Loading

رسانه‌ها؛ رمزگشایی از نگاه چین به جنگ اوکراین و …

۱۴۰۰/۱۲/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: رمزگشایی نگاه چین به جنگ اوکراین، تهدید فرانسه علیه روسیه، اتهام روسیه به آمریکا در شورای امنیت، اعتماد بی سابقه روسیه به چینی‌ها برای دور زدن تحریم، هشدار طالبان به آمریکا، موافقت اعضای شانگهای با سازوکار ورود ایران به این پیمان، انتخابات در ترکمنستان و تحرکات جدید رژیم صهیونیستی علیه ایران در منطقه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

تسنیم: نخست وزیر چین در تازه ترین گفتگوی خود با خبرنگاران بر ادامه تلاش چین برای وارد نشدن به تنش اخیر میان روسیه و اوکراین و حفظ روابط با هر دو کشور تاکید کرد. لی که چیانگ، نخست وزیر چین گفت: درباره اوکراین، به راستی شرایط کنونی وخیم است و چین عمیقا نگران و متاثر است. با اینحال نخست وزیر چین بر ادامه تجارت عادی پکن با هر دو کشور (روسیه و اوکراین) تاکید و تصریح کرد چین سیاست مستقل صلح مد نظر خود را ادامه می‌دهد و در عین حال بر تلاش چین برای جلوگیری از تنش بیشتر و خارج شدن شرایط از کنترل تاکید کرد.

تسنیم: شرکت‌های نفتی روسیه که با تحریم آمریکا مواجه شده‌اند به دنبال راهکار‌هایی موثر به منظور دور زدن تحریم‌های واشنگتن و ائتلاف تحت رهبری این کشور هستند و چین یکی از کشورهایی است که از این شرایط به سود خود بهره برداری کرده است. رویترز گزارش داده که سه منبع آگاه اعلام کرده‌اند که  شرکت روسی “سورگوت نفت گاز” به خریداران چینی خود اجازه داده که برای دور زدن تحریم های غرب نفت مورد نیاز خود را بدون ارائه ضمانت‌های معمول که به “ال سی” معروف هستند تهیه کند.

ایسنا: رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اعمال نخستین دور تحریم‌ها علیه روسیه از آغاز حمله نظامی آن کشور به اوکراین سریع عمل کرد و اگر لازم باشد اقدامات بیشتری را نیز انجام خواهد داد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در یک کنفرانس خبری پس از پایان نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در شهر ورسای فرانسه گفت، «ما برای اعمال تحریم‌های جدید آماده‌ایم، همه گزینه‌ها روی میز است.»

خبرگزاری صداوسیما: روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد نشستی را برای بررسی استفاده احتمالی تروریست‌ها از آزمایش‌های بیولوژیک اوکراین برگزار کند. روسیه هشدار داد و گفت به زودی اسناد خطری را که در این زمینه وجود دارد ارائه می‌کند.

ایلنا: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین در توئیتی نوشت: «با مورا دیدار کردم. حتی در زمان توقف مذاکرات، برای حل‌ مسائل مهم باقی‌مانده در سریع‌ترین وقت، مورا و سایر نمایندگان به تلاش خود ادامه خواهند داد».

خبرگزاری صداوسیما: براساس بیانیه امروز وزارت خارجه طالبان، «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار دوجانبه با «تام وست» نماینده آمریکا در امور افغانستان هشدار داد: هرگونه تصرف در سرمایه افغانستان بر روابط دو کشور تأثیر ناگوار خواهد گذاشت. در این دیدار که «ملاخیرالله خیرخواه» سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز حضور داشت، هر دو طرف توافق کردند مبلغ سه و نیم میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان در اختیار بانک مرکزی افغانستان قرار گیرد.

خبرگزاری صداوسیما: مراسم امضای پروتکل پیش‌نویس یادداشت الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای، پس از رایزنی با نمایندگان مجاز کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای و جمهوری اسلامی ایران در تاشکند برگزار شد. در این سند پیش‌نویس، تعهدات طرف ایرانی به منظور عضویت در سازمان همکاری شانگهای تصویب شد. امضای پروتکل، گامی عملی در راستای اجرای تصمیمی بود که سال گذشته از سوی سران هشت کشور در نشست سازمان همکاری شانگهای مبنی بر آغاز روند پذیرش ایران به عضویت سازمان اتخاذ شد.

ایسنا: سردار، پسر قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان، در آستانه کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام امروز (شنبه) در این کشور و جانشینی پدرش در راس حکومت این کشور شش میلیون نفری غنی از منابع گازی در حوزه آسیای میانه است. ترکمنستان امروز شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری است که به طور قطع به اولین جانشینی پدر و پسری در این کشور آسیای میانه منجر خواهد شد. در این جمهوری شش میلیون نفری، ۹ نامزد در رای‌گیری حضور دارند، اما رئیس جمهور قربانقلی بردی محمداف، که از زمان مرگ رئیس جمهور بنیانگذار این کشور در سال ۲۰۰۶ بر زندگی عمومی تسلط داشته است، در میان آنها نیست.

ایسنا: رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که رئیس ستاد ارتش این رژیم با همتای قطری خود در خصوص ایران رایزنی کرده اند. برخی رسانه ها و خبرنگاران صهیونیستی خبر دیدار آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با سالم بن حمد بن عقیل همتای قطری او در مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین طی روزهای اخیر را تایید کردند.

فارس: نماینده رژیم سعودی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن اتهام‌زنی‌هایی به ایران، تصریح کرد، ریاض درباره ایمنی رآکتور بوشهر نگران است. «عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز» سفیر رژیم سعودی در اتریش و نماینده این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از تأسیس یک شرکت هلدینگ هسته‌ای به منظور مشارکت در پروژه‌های اقتصادی هسته‌ای در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای خبر داد. وی در ادامه از نگرانی عربستان سعودی در قبال سیاست ایران در نتیجه «نبود گزارش واطلاعات مربوط به ایمنی رآکتور بوشهر» سخن گفت و مدعی شد: ایران تنها کشوری است که رآکتور هسته‌‌ای فعال دارد و تا کنون به توافقنامه ایمنی هسته‌ای نپیوسته است. عبدالله بن خالد در ادامه ضمن اعلام این ادعا که ایران درباره برخی سایت‌ها با آژانس انرژی اتمی همکاری نکرده، افزود: اینها نشان‌دهنده بهره‌برداری ایران از توافق فعلی و در پیش گرفتن سیاست گمراه‌کننده و تعلل است.

فارس: شبکه آمریکایی «سی ان ان» دلیل لغو سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به چین  برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی  این کشور را فاش کرد. سی ان ان اعلام کرد ولیعهد سعودی سفر خود به چین را لغو کرد برای اینکه در زمان تماس «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «ملک سلمان» پادشاه عربستان در کنار او باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *