جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading

رسانه‌ها؛ رمزگشایی از نگاه چین به جنگ اوکراین و …

۱۴۰۰/۱۲/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: رمزگشایی نگاه چین به جنگ اوکراین، تهدید فرانسه علیه روسیه، اتهام روسیه به آمریکا در شورای امنیت، اعتماد بی سابقه روسیه به چینی‌ها برای دور زدن تحریم، هشدار طالبان به آمریکا، موافقت اعضای شانگهای با سازوکار ورود ایران به این پیمان، انتخابات در ترکمنستان و تحرکات جدید رژیم صهیونیستی علیه ایران در منطقه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

تسنیم: نخست وزیر چین در تازه ترین گفتگوی خود با خبرنگاران بر ادامه تلاش چین برای وارد نشدن به تنش اخیر میان روسیه و اوکراین و حفظ روابط با هر دو کشور تاکید کرد. لی که چیانگ، نخست وزیر چین گفت: درباره اوکراین، به راستی شرایط کنونی وخیم است و چین عمیقا نگران و متاثر است. با اینحال نخست وزیر چین بر ادامه تجارت عادی پکن با هر دو کشور (روسیه و اوکراین) تاکید و تصریح کرد چین سیاست مستقل صلح مد نظر خود را ادامه می‌دهد و در عین حال بر تلاش چین برای جلوگیری از تنش بیشتر و خارج شدن شرایط از کنترل تاکید کرد.

تسنیم: شرکت‌های نفتی روسیه که با تحریم آمریکا مواجه شده‌اند به دنبال راهکار‌هایی موثر به منظور دور زدن تحریم‌های واشنگتن و ائتلاف تحت رهبری این کشور هستند و چین یکی از کشورهایی است که از این شرایط به سود خود بهره برداری کرده است. رویترز گزارش داده که سه منبع آگاه اعلام کرده‌اند که  شرکت روسی “سورگوت نفت گاز” به خریداران چینی خود اجازه داده که برای دور زدن تحریم های غرب نفت مورد نیاز خود را بدون ارائه ضمانت‌های معمول که به “ال سی” معروف هستند تهیه کند.

ایسنا: رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اعمال نخستین دور تحریم‌ها علیه روسیه از آغاز حمله نظامی آن کشور به اوکراین سریع عمل کرد و اگر لازم باشد اقدامات بیشتری را نیز انجام خواهد داد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در یک کنفرانس خبری پس از پایان نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در شهر ورسای فرانسه گفت، «ما برای اعمال تحریم‌های جدید آماده‌ایم، همه گزینه‌ها روی میز است.»

خبرگزاری صداوسیما: روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد نشستی را برای بررسی استفاده احتمالی تروریست‌ها از آزمایش‌های بیولوژیک اوکراین برگزار کند. روسیه هشدار داد و گفت به زودی اسناد خطری را که در این زمینه وجود دارد ارائه می‌کند.

ایلنا: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین در توئیتی نوشت: «با مورا دیدار کردم. حتی در زمان توقف مذاکرات، برای حل‌ مسائل مهم باقی‌مانده در سریع‌ترین وقت، مورا و سایر نمایندگان به تلاش خود ادامه خواهند داد».

خبرگزاری صداوسیما: براساس بیانیه امروز وزارت خارجه طالبان، «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار دوجانبه با «تام وست» نماینده آمریکا در امور افغانستان هشدار داد: هرگونه تصرف در سرمایه افغانستان بر روابط دو کشور تأثیر ناگوار خواهد گذاشت. در این دیدار که «ملاخیرالله خیرخواه» سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز حضور داشت، هر دو طرف توافق کردند مبلغ سه و نیم میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان در اختیار بانک مرکزی افغانستان قرار گیرد.

خبرگزاری صداوسیما: مراسم امضای پروتکل پیش‌نویس یادداشت الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای، پس از رایزنی با نمایندگان مجاز کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای و جمهوری اسلامی ایران در تاشکند برگزار شد. در این سند پیش‌نویس، تعهدات طرف ایرانی به منظور عضویت در سازمان همکاری شانگهای تصویب شد. امضای پروتکل، گامی عملی در راستای اجرای تصمیمی بود که سال گذشته از سوی سران هشت کشور در نشست سازمان همکاری شانگهای مبنی بر آغاز روند پذیرش ایران به عضویت سازمان اتخاذ شد.

ایسنا: سردار، پسر قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان، در آستانه کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام امروز (شنبه) در این کشور و جانشینی پدرش در راس حکومت این کشور شش میلیون نفری غنی از منابع گازی در حوزه آسیای میانه است. ترکمنستان امروز شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری است که به طور قطع به اولین جانشینی پدر و پسری در این کشور آسیای میانه منجر خواهد شد. در این جمهوری شش میلیون نفری، ۹ نامزد در رای‌گیری حضور دارند، اما رئیس جمهور قربانقلی بردی محمداف، که از زمان مرگ رئیس جمهور بنیانگذار این کشور در سال ۲۰۰۶ بر زندگی عمومی تسلط داشته است، در میان آنها نیست.

ایسنا: رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که رئیس ستاد ارتش این رژیم با همتای قطری خود در خصوص ایران رایزنی کرده اند. برخی رسانه ها و خبرنگاران صهیونیستی خبر دیدار آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با سالم بن حمد بن عقیل همتای قطری او در مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین طی روزهای اخیر را تایید کردند.

فارس: نماینده رژیم سعودی در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن اتهام‌زنی‌هایی به ایران، تصریح کرد، ریاض درباره ایمنی رآکتور بوشهر نگران است. «عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز» سفیر رژیم سعودی در اتریش و نماینده این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از تأسیس یک شرکت هلدینگ هسته‌ای به منظور مشارکت در پروژه‌های اقتصادی هسته‌ای در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای خبر داد. وی در ادامه از نگرانی عربستان سعودی در قبال سیاست ایران در نتیجه «نبود گزارش واطلاعات مربوط به ایمنی رآکتور بوشهر» سخن گفت و مدعی شد: ایران تنها کشوری است که رآکتور هسته‌‌ای فعال دارد و تا کنون به توافقنامه ایمنی هسته‌ای نپیوسته است. عبدالله بن خالد در ادامه ضمن اعلام این ادعا که ایران درباره برخی سایت‌ها با آژانس انرژی اتمی همکاری نکرده، افزود: اینها نشان‌دهنده بهره‌برداری ایران از توافق فعلی و در پیش گرفتن سیاست گمراه‌کننده و تعلل است.

فارس: شبکه آمریکایی «سی ان ان» دلیل لغو سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به چین  برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی  این کشور را فاش کرد. سی ان ان اعلام کرد ولیعهد سعودی سفر خود به چین را لغو کرد برای اینکه در زمان تماس «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «ملک سلمان» پادشاه عربستان در کنار او باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *