جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر

اشغالگران طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه کشتار گروهی علیه خانواده های فلسطینی در نوارغزه شد که به شهادت ۳۴ نفر و زخمی شدن ۶۸ نفر منجر شده است.

هرج‌ومرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست

شهرک‌نشینان ساکن شمال فلسطین اشغالی با انتقاد از وضعیت هرج‌ومرج موجود در این منطقه از زمان آغاز جنگ غزه و عملیات‌های فزاینده حزب‌الله ضد رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم را مورد هجمه قرار داده آنها را متهم به بی‌مسئولیتی کردند.

آمریکا ۸۱ جنگنده از رده خارج شوروی را به قیمت هرکدام «کمتر از ۲۰ هزار دلار» از قزاقستان خریده است

این خرید بزرگ پس از آن انجام شد که قزاقستان به منظور ارتقای ناوگان هوایی خود، ۱۱۷ هواپیمای نظامی متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیر‌های میگ-۳۱، بمب‌افکن‌های جنگنده میگ-۲۷، جنگنده‌های میگ-۲۹ و بمب‌افکن‌های سوخو-۲۴ مربوط به دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی را به حراج گذاشت.

استفاده دیوید کامرون از جت لاکچری ۴۲ میلیون پوندی در سفر آسیای میانه انتقادها را برانگیخت

دیوید کامرون، وزیر امورخارجه بریتانیا به دلیل استفاده از یک جت گران‌قیمت به ارزش ۴۲ میلیون پوند با امکانات رفاهی خاص و اختصاصی در سفر پنج روزه‌اش به آسیای مرکزی مورد انتقاد قرار گرفت.

Loading

چشم‌انداز روابط پکن و مسکو و انتظارات متقابل دو طرف

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درباره آینده روابط چین و روسیه گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح می‌شود. برخی آن را «شبه اتحاد» و برخی نیز آن را «ازدواج مصلحتی» قلمداد می‌کنند. محمد قهرمانی‌پور- دکتری روابط بین‌الملل

در حوزه اقتصادی، تجارت سالانه چین و روسیه از حدود 58 میلیارد دلار در سال 2010، با رشد حدوداً دو برابری به بیش از 107 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است. علاوه بر این، در سال 2019، روسیه با جذب 8/12 میلیارد دلار، به سیزدهمین مقصد سرمایه‌گذاری چین تبدیل شد.

در بعد نظامی، نگاهی به آمار تجارت تسلیحاتی و برگزاری مانورهای نظامی همکاری نزدیک دو کشور در این بعد را نشان می‌دهد. بنا بر آمار موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم، بین سال‌های 2016 تا 2020، 77 درصد واردات تسلیحاتی چین از روسیه بوده است.

در حوزه دیپلماتیک رهبران دو کشور از سال 2013 تاکنون بیش از سی بار با یکدیگر دیدار داشته‌اند؛ در همین حال، می‌توان به تمدید قرارداد «حسن همجواری» اشاره کرد که در ژوئن سال جاری میان ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ به امضا رسید.

اما به راستی این آمار می‌تواند تبیین کننده ماهیت واقعی روابط پکن – مسکو و یا نشان دهنده وضعیت احتمالی آن در آینده باشد؟ پاسخ به این سوال نیازمند بررسی عوامل پیونددهنده دو کشور در نظام بین‌الملل است.

در ادبیات روابط بین‌الملل، آنچه بیش از همه کشورها را به یکدیگر پیوند می‌زند، منافع مشترک است. اما در سوی دیگر، دولت‌ها انتظار دارند تا زمان شکل‌گیری یک همکاری واقعی، عمیق و پایدار، منافع مستقل یکدیگر در حوزه‌های مختلف دچار چالش نشود. این امر در موضوعات مختلف میان روسیه و چین صادق است. به عنوان مثال، پکن در اختلافات سرزمینی دریای چین جنوبی، از روسیه انتظار عدم همراهی با کشورهای مخالف را دارد. در همین راستا، روسیه در این مورد تاکنون موضع بی‌طرفی و سکوت را در پیش گرفته است. به رسمیت نشناختن راهبرد «هند و پاسیفیک» آمریکا نیز از جمله انتظاراتی است که طرف چینی از مسکو دارد. در سفر سرگئی لاوروف در آوریل 2021 به هند، وی این راهبرد را «چارچوب ژئوپلیتیکی تفرقه انداز» نامید.

از سوی دیگر، به چالش نکشیدن نفوذ روسیه در حوزه خارجی نزدیک این کشور، عدم همراهی با غرب در موضوع تحریم‌ها، یا در نمونه جدیدتر همراهی با رویکرد روسیه در بلاروس از نمونه انتظاراتی است که مسکو از چین دارد. در عمل نیز شواهد حاکی از به چالش کشیدن جدی نفوذ روسیه در خارج نزدیک آن توسط چین وجود ندارد. حتی در موضوع بلاروس، روزنامه گلوبال تایمز چین در مقاله‌ای بر این موضوع تأکید کرد که حفظ روابط نزدیک با روسیه گزینه‌ای اجتناب ناپذیر برای این کشور با هدف توسعه اقتصادی و تضمین منافع و امنیت ملی آن است.

اما نکته قابل توجه این است که در مواردی امکان دارد انتظارات طرفین با منافع ملی مستقل آن‌ها در تعارض قرار گیرد. به عنوان مثال، راهبرد متنوع سازی شرکاء در آسیا باعث می‌شود مسکو اهمیت زیادی برای روابط با هند قائل باشد که رقیب چین محسوب می‌شود. این امر با انتظار پکن مبنی بر محدود نگه داشتن روابط با دهلی نو ناسازگار است.

لذا این نگاه ما را به این سو هدایت می‌کند که آمارهای کنونی نمی‌تواند به خوبی چشم انداز آینده روابط روسیه و چین را به نمایش بگذارد. با توجه به آنکه به نظر می­رسد در روابط دو کشور انتظارات بعضا چالش برانگیز چین و روسیه از یکدیگر اهمیت بسزایی دارد و با عطف به پویایی­‌های نوین در منطقه آسیاپاسیفیک و نظام بین‌­الملل که در آن بیش از همه، همکاری به منافع مشترکِ قدرتمند نیاز دارد، چشم­‌انداز محدودی برای شکل‌­گیری پیوند راهبردی جدایی‌ناپذیر در روابط روسیه و چین وجود دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *