جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۱۸۳ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۱۸۳ نفر رسید و هفتاد و هفت هزار و ۱۴۳ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید

مرکز ملی آمار انگلیس در تازه‌ترین گزارش شمار مرگ مستقیم ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی را در این کشور ۱۰ هزار و ۴۸ نفر اعلام و اضافه کرد. این میزان مرگ ناشی از مصرف الکل بالاترین شمار مرگ به این علت در ۲۴ سالی است که این آمار ثبت می‌شود.

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

اذعان غرب به قدرت اقتصادی روسیه

تهران- ایرنا- بیزنس اینسایدر در مطلبی با اشاره به ادعای برخی کارشناسان غربی در خصوص احتمال ازهم‌پاشیدگی اقتصاد روسیه، اذعان کرد: اقتصاد این کشور با وجود شرایط جنگی و تحریم‌های غرب باثبات و قدرتمند است.

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند دیگر چیزی از او باقی نخواهد ماند

تهران – ایرنا – رئیس‌جمهور در دیدار نخبگان پنجاب پاکستان گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۱۸۳ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۱۸۳ نفر رسید و هفتاد و هفت هزار و ۱۴۳ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

چشم‌انداز روابط پکن و مسکو و انتظارات متقابل دو طرف

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درباره آینده روابط چین و روسیه گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح می‌شود. برخی آن را «شبه اتحاد» و برخی نیز آن را «ازدواج مصلحتی» قلمداد می‌کنند. محمد قهرمانی‌پور- دکتری روابط بین‌الملل

در حوزه اقتصادی، تجارت سالانه چین و روسیه از حدود 58 میلیارد دلار در سال 2010، با رشد حدوداً دو برابری به بیش از 107 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است. علاوه بر این، در سال 2019، روسیه با جذب 8/12 میلیارد دلار، به سیزدهمین مقصد سرمایه‌گذاری چین تبدیل شد.

در بعد نظامی، نگاهی به آمار تجارت تسلیحاتی و برگزاری مانورهای نظامی همکاری نزدیک دو کشور در این بعد را نشان می‌دهد. بنا بر آمار موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم، بین سال‌های 2016 تا 2020، 77 درصد واردات تسلیحاتی چین از روسیه بوده است.

در حوزه دیپلماتیک رهبران دو کشور از سال 2013 تاکنون بیش از سی بار با یکدیگر دیدار داشته‌اند؛ در همین حال، می‌توان به تمدید قرارداد «حسن همجواری» اشاره کرد که در ژوئن سال جاری میان ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ به امضا رسید.

اما به راستی این آمار می‌تواند تبیین کننده ماهیت واقعی روابط پکن – مسکو و یا نشان دهنده وضعیت احتمالی آن در آینده باشد؟ پاسخ به این سوال نیازمند بررسی عوامل پیونددهنده دو کشور در نظام بین‌الملل است.

در ادبیات روابط بین‌الملل، آنچه بیش از همه کشورها را به یکدیگر پیوند می‌زند، منافع مشترک است. اما در سوی دیگر، دولت‌ها انتظار دارند تا زمان شکل‌گیری یک همکاری واقعی، عمیق و پایدار، منافع مستقل یکدیگر در حوزه‌های مختلف دچار چالش نشود. این امر در موضوعات مختلف میان روسیه و چین صادق است. به عنوان مثال، پکن در اختلافات سرزمینی دریای چین جنوبی، از روسیه انتظار عدم همراهی با کشورهای مخالف را دارد. در همین راستا، روسیه در این مورد تاکنون موضع بی‌طرفی و سکوت را در پیش گرفته است. به رسمیت نشناختن راهبرد «هند و پاسیفیک» آمریکا نیز از جمله انتظاراتی است که طرف چینی از مسکو دارد. در سفر سرگئی لاوروف در آوریل 2021 به هند، وی این راهبرد را «چارچوب ژئوپلیتیکی تفرقه انداز» نامید.

از سوی دیگر، به چالش نکشیدن نفوذ روسیه در حوزه خارجی نزدیک این کشور، عدم همراهی با غرب در موضوع تحریم‌ها، یا در نمونه جدیدتر همراهی با رویکرد روسیه در بلاروس از نمونه انتظاراتی است که مسکو از چین دارد. در عمل نیز شواهد حاکی از به چالش کشیدن جدی نفوذ روسیه در خارج نزدیک آن توسط چین وجود ندارد. حتی در موضوع بلاروس، روزنامه گلوبال تایمز چین در مقاله‌ای بر این موضوع تأکید کرد که حفظ روابط نزدیک با روسیه گزینه‌ای اجتناب ناپذیر برای این کشور با هدف توسعه اقتصادی و تضمین منافع و امنیت ملی آن است.

اما نکته قابل توجه این است که در مواردی امکان دارد انتظارات طرفین با منافع ملی مستقل آن‌ها در تعارض قرار گیرد. به عنوان مثال، راهبرد متنوع سازی شرکاء در آسیا باعث می‌شود مسکو اهمیت زیادی برای روابط با هند قائل باشد که رقیب چین محسوب می‌شود. این امر با انتظار پکن مبنی بر محدود نگه داشتن روابط با دهلی نو ناسازگار است.

لذا این نگاه ما را به این سو هدایت می‌کند که آمارهای کنونی نمی‌تواند به خوبی چشم انداز آینده روابط روسیه و چین را به نمایش بگذارد. با توجه به آنکه به نظر می­رسد در روابط دو کشور انتظارات بعضا چالش برانگیز چین و روسیه از یکدیگر اهمیت بسزایی دارد و با عطف به پویایی­‌های نوین در منطقه آسیاپاسیفیک و نظام بین‌­الملل که در آن بیش از همه، همکاری به منافع مشترکِ قدرتمند نیاز دارد، چشم­‌انداز محدودی برای شکل‌­گیری پیوند راهبردی جدایی‌ناپذیر در روابط روسیه و چین وجود دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *