جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

تاثیر سیاست‌های تحریمی آمریکا بر تقویت محور روسیه – ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: عقب‌‌نشینی کند آمریکا از سوریه ممکن است ایران و روسیه را جسورتر کند و شاید منجر به این نتیجه‌گیری از سوی آن‌ها شود که عزم ایالات‌متحده را برای حفاظت از منافع خود در خاورمیانه دستکم بگیرند.

کالین پی. کلارک و ویلیام کورتنی، در تحلیلی که اندیشکده آمریکایی رند منتشر کرد، نوشتند: کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان، سوریه و هر کجای دیگر در خاورمیانه همراه با تعدیل تلاش‌های دیپلماتیک، جزم نبودن عزم آمریکا و ضعف این کشور را تصویر می‌کند؛ بنابراین شگفت‌آور نیست که روسیه و ایران در حال تشریک مساعی برای سرعت‌بخشیدن به این روندها باشند.

روسیه در صحنه‌های متعددی رویکرد تهاجمی به خود گرفته است. این کشور در شرق سوریه در حال استقرار نیروهایش در محلی نزدیک‌تر به نیروهای آمریکایی است. در افغانستان، آمریکا مشغول بررسی این است که روسیه چه نقشی در کشته شدن سه سرباز آمریکایی داشته که بر اثر مواد منفجره به‌کاررفته توسط طالبان کشته شدند. در عراق هم دولت مشغول بررسی تعمیق روابط نظامی با روسیه است و احتمالاً بخشی از آن به دلیل عقب‌نشینی آمریکا و همین‌طور واکنش به ترور سردار سیلمانی توسط آمریکاست. هواپیمای جنگی روسیه و نیروهای مزدور در لیبی هم برای کمک به شورشیان مخالف با دولت تحت حمایت سازمان ملل مستقر شده‌اند.

در همین حال، ایران به روسیه نزدیک شده است. 21 ژوئیه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دومین دیدار خود را از مسکو ظرف یک ماه انجام داد. ایران و روسیه در سوریه از دولت حاکم در این کشور حمایت کرده‌اند. مستشاران ایران و افسران روسی برای کمک به نیروهای سوری با هم همکاری داشته‌اند. نیروهای وابسته به هر دو کشور هم با هم در جبهه‌های مختلف هم‌افزایی داشته‌اند. مسکو و تهران همچنین منافع هم‌پوشاننده‌ای در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی و جنوبی دارند.

پنتاگون از روابط ایران – روسیه که از درگیری در سوریه فراتر رفته و شامل آموزش، رزمایش و فروش تسلیحات می‌شود، ابراز نگرانی کرده است. ایران و روسیه در خصوص افغانستان هم همکاری خواهند داشت و این تنها دلیلی نیست که آمریکا باید در افغانستان باقی بماند.

گرچه همکاری ایران و روسیه واقعه جدیدی نیست، اما سیاست‌گذاری در آمریکا به‌خوبی نشان می‌دهد که محدود بودن گزینه‌های سیاسی چگونه به منافع آمریکا لطمه می‌زند. آمریکا در اکتبر 2018 نیروهای خود را از بخش‌هایی در شمال شرق سوریه خارج کرد و به متحدان کرد خود آسیب رساند. روسیه از این فرصت برای پر کردن خلأ سیاسی و اعمال تسلط بیشتر بهره گرفت و ایران هم از این فرصت بی‌نصیب نماند.

آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای با ایران، از متحدان اروپایی خود فاصله گرفت و به ایران و روسیه کمک کرد تا جایگاه بین‌المللی خود را ارتقا دهند. درحالی‌که برخی استدلال می‌کردند «فشار حداکثری» به‌شدت به ایران آسیب رسانده است، اما بررسی صحت این ادعا دشوار است، به‌طوری‌که نتیجه رویکرد خصومت‌آمیز واشنگتن در قبال تهران این شده که این کشور به دیپلماسی خود با هدف تضمین روابط جدید و گسترده‌تر دوجانبه با بسیاری از دشمنان آمریکا شدت بخشیده است.

حتی چین هم به کمک محور ایران – روسیه آمده است. دسامبر گذشته سه کشور در کمربند امنیتی دریایی در دریای هند و خلیج عمان به‌عنوان نخستین رزمایش دریایی سه‌جانبه‌شان مشارکت کردند.

درحالی‌که موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که مباحثات عمیق‌تری در خصوص منافع آمریکا در این منطقه ازجمله اینکه روسیه و ایران چگونه ممکن است این منافع را به خطر بیندازند، صورت گیرد.

این امر می‌تواند به درک بهتر آمریکا از منافع خود کمک کند، منافعی که به بهترین شکل ممکن در صورتی تأمین می‌شود که اولویت بیشتری برای دیپلماسی کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران قائل باشد و یگان‌های نظامی را در سوریه و افغانستان برای مقابله با فعالیت‌های ایران و روسیه حفظ کند.

از جنگ علیه عراق در سال 2003، آمریکا یک سیاست خارجی پایدار را در خاورمیانه به‌پیش نبرده است. به‌طور خاص، سیاست آمریکا که روسیه و ایران را در خاورمیانه در نظر بگیرد، فاقد انسجام است. برای نمونه، کاهش نیروهای آمریکا مغایر با اهداف سیاست خارجی این کشور است و ممکن است دیپلماسی باهدف منزوی‌سازی دولت دمشق را تحلیل ببرد و هم‌پیمانان ناتو را در افغانستان مشغول نگه دارد.

بدون بحث صریح در خصوص هزینه‌ها و منافع رویکرد فعلی، واشنگتن ممکن است نتواند حمایت کافی را برای رسیدن به اهدافش کسب کند. متحدان آمریکا و کنگره ممکن است کمتر از سیاست‌هایی پشتیبانی کنند که بین اعمال فشار بر ایران برای توقف حضور در سوریه و در همین حال خروج نیروهای آمریکا از سوریه در نوسان است.

بدون مجاهدت نظامی و دیپلماتیک، آمریکا احتمالاً نخواهد توانست منافع خود را در محل‌های منازعه در خاورمیانه تضمین کند، جایی که ایران و روسیه برای بهره‌برداری از عقب‌نشینی‌های آمریکا دست در دست هم داده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *