جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

دلایل تشدید تنش اروپا – ترکیه در لیبی

۱۳۹۹/۰۵/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: آنچه امروز درصحنه سیاسی لیبی مشاهده می‌کنیم واکنش‌های آن دسته از دولت‌های اروپایی است که می‌کوشند تا دولت ترکیه را از ادامه حمایت‌هایش از فائز السراج بازدارند و درواقع از تصرف بندرهای نفتی لیبی و تسلط نیروهای وفاق ملی بر پایگاه هوایی مهم الجفره جلوگیری کنند. جعفر قنادباشی - کارشناس مسائل خاورمیانه

کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا اخیراً در بیانیه‌ای کشورهای نقض‌کننده تحریم تسلیحاتی لیبی را به اعمال تحریم‌های سخت تهدید کردند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «ما آماده‌ایم تصویب تحریم‌های احتمالی را در صورت نقض دریایی، زمینی و هوایی تحریم تسلیحاتی لیبی مدنظر قرار دهیم.» اینکه مشخصاً چه کشورهایی در لیست تحریم‌ها قرار خواهند گرفت در این بیانیه نیامده است. بااین‌حال فرانسه مدت‌هاست که ترکیه را به ارسال تسلیحات نظامی برای نیروهای دولتی لیبی متهم می‌کند. وزیر امور خارجه ترکیه هم متقابلاً فرانسه را متهم کرده است که سلاح‌هایی را برای نیروهای ژنرال حفتر در لیبی ارسال می‌کند.

در حال حاضر وضعیت میدانی در لیبی به این صورت است که پیشرفت نیروهای تحت فرمان دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج و موفقیت آن‌ها در عقب راندن نیروهای ژنرال حفتر، نه‌تنها منجر به استحکام بیشتر موقعیت دولت وفاق ملی در لیبی شده، بلکه سبب شده است تا ظرفیت‌های تازه‌ای برای تداوم پیشروی‌ها به سمت بندرهای نفتی لیبی و درنتیجه تسلط آن‌ها بر اصلی‌ترین بندرهای صادرات نفت این دولت ایجاد شود.

این به معنای پیدایش شرایطی است که از یک‌سو دولت مصر را به‌عنوان اصلی‌ترین حامی لجستیک نیروهای ژنرال حفتر نگران ساخته و افزون بر آن مجموعه‌ای از کشورهای اروپایی را که از ابتدا خواستار سیطره نیروهای ژنرال حفتر بر لیبی و تشکیل یک دولت همسو با غرب بودند نیز به دستپاچگی واداشته است؛‌ شرایطی که در حقیقت به دلیل حمایت‌های نظامی ترکیه و حتی حضور مستقیم نیروهای نظامی این کشور برای حمایت از فائز السراج فراهم‌شده و به همین دلیل باعث شده که انگشت اتهام کشورهای غربی به‌سوی دولت آنکارا نشانه رود. لذا آنچه امروز درصحنه سیاسی لیبی مشاهده می‌کنیم واکنش‌های آن دسته از دولت‌های اروپایی است که می‌کوشند تا دولت ترکیه را از ادامه حمایت‌هایش از فائز السراج بازدارند و درواقع از تصرف بندرهای نفتی لیبی و تسلط نیروهای وفاق ملی بر پایگاه هوایی مهم الجفره جلوگیری کنند. چراکه تسلط نیروهای دولت فائز السراج بر این پایگاه مهم هوایی و حرکت این نیروها به سمت سواحل موسوم به هلال نفتی لیبی، اوضاع حاکم بر لیبی را به‌کلی به نفع دولت السراج تغییر خواهد داد و شرایط لازم برای عقب راندن کامل نیروهای ژنرال حفتر و گسترش دامنه قدرت وفاق ملی بر دیگر نقاط لیبی را نیز فراهم خواهد نمود. این همان چیزی است که علاوه بر دولت‌های غربی حامی ژنرال حفتر، دولت مصر و ارتجاع عربی نیز آن را برنمی‌تابند؛ زیرا از دیدگاه رژیم‌های ارتجاعی عرب که ازجمله حامیان مالی ژنرال حفتر محسوب می‌شوند، موفقیت‌های دولت فائز السراج به معنی تقویت زمینه‌هایی است که جماعت اخوان‌المسلمین را در شمال آفریقا تقویت کرده و تبعات آن ممکن است در بسیاری از کشورهای عربی، گروه‌های مخالف این رژیم‌ها را به فعالیت‌های گسترده‌تر وادارد. اینجاست که از یک‌سو دولت قاهره از احتمال ورود نیروهای نظامی‌اش به لیبی سخن می‌گوید و از سوی دیگر رژیم‌های ارتجاعی عرب هم‌صدا با آن دسته از دولت‌های اروپایی (آلمان، فرانسه و ایتالیا) که نگران منافع و سهم خود از نفت صادراتی لیبی هستند بر ضرورت اعمال تدابیری علیه دولت آنکارا تأکید می‌کنند. لذا تهدید سه دولت اروپایی مبتنی بر تحریم کشورهای صادرکننده سلاح به لیبی در حقیقت دولت آنکارا را نشانه رفته و می‌کوشد تا از این طریق، اصلی‌ترین بندرهای نفتی لیبی را از تسلط نیروهای دولت فائز السراج در امان نگه دارد و همچنان که اشاره شد دولت ترکیه نیز از اقدامات فرانسه برای نیروهای حفتر پرده برداشته است.

بااین‌حال این کشمکش و مناقشه میان دولت‌های اروپایی و ترکیه، ابعاد بیشتر و دامنه بزرگ‌تری را شامل می‌شود و آن مناقشه بر سر منابع بزرگ گازی است که در دریای مدیترانه و در نزدیکی‌های سواحل لیبی قرار دارد و دولت آنکارا بر سر اکتشاف و استخراج آن با دولت فائز السراج توافقنامه بلندمدتی را به امضا رسانده است.

روشن است که روند تحولات لیبی با این مناقشه‌ میان گروه پرشماری از دولت‌های عربی و اروپایی و تعداد دیگری از کشورها مانند ترکیه به مناقشه‌ای پیچیده و پر ابعادی تبدیل می‌شود که حل‌وفصل آن به‌سادگی میسر نخواهد بود. مجموعه‌ای از دولت‌هایی که هیچ‌یک خواستار برپایی دولتی مردم‌سالار و مبتنی بر آرای مردم لیبی نیستند و خواهان آن هستند تا از طریق تداوم درگیری‌های لیبی، جریان فروش تسلیحات و انتقال آسان نفت به بازارهای مصرف همچنان ادامه داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *