جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

چشم‌انداز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۴/ دو رویکردی که پوتین در پیش می‌گیرد

روسیه و اوکراین در حالی سال جدید میلادی را آغاز کردند که جنگ به سود مسکو در حال پیشروی است. خبرآنلاین چشم‌انداز جنگ اوکراین را در ابعاد نظامی، اقتصادی و همکاری‌های ایران و روسیه در سال ۱۴۰۳ بررسی کرده است.

روایت یک مسئول سازمان ملل از مشاهدات خود در غزه فاجعه زده / از تخریب بیمارستان ها تا شرایط غیرانسانی ما فوق تصور زایمان زنان باردار

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل در فلسطین اوضاع در باریکه غزه را با گذشت ۶ ماه و نیم از حملات به مراکز درمانی و بیمارستان ها ، جهنم انسانی توصیف کرد….

سفیر ایران: درصورت ادامه شرارت‌های رژیم اسرائیل پاسخی کوبنده‌تر از پاسخ اول خواهیم داد

لندن – ایرنا – سفیر جمهوری اسلامی ایران در «رم» با اشاره به دفاع مشروع ایران در برابر اقدام تجاوزکاران رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه هشدار داد که درصورت ادامه شرارت‌های این رژیم پاسخ کوبنده‌ای، فراتر از پاسخ اول خواهیم داد.

Loading

ضرورت مقابله با استفاده ابزاری آمریکا از تعریف تروریسم

۱۳۹۸/۰۸/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: آمریکا از برچسب حمایت از تروریسم برای تخریب وجهه ایران استفاده می‌کند، این در حالی است که ایران در برابر این اتهام‌زنی‌های واشنگتن، باید روشنگری کند. در واقع، ضعف اصلی کشور ما موضوع تبلیغ است، یعنی ایران باید این مسائل را برای جهانیان روشن نماید. عبدالرضا فرجی‌راد -کارشناس مسائل ژئوپلیتیک

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۰ آبان در گزارش خود از «تروریسم در سال ۲۰۱۸» مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران همچنان بدترین کشور حامی تروریسم در جهان است. یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز در ادعاهایی گفته است، تحریم‌های گسترده ایالات متحده علیه تهران، ‌باعث شده است که «تشکیلات تروریستی ایران» متحمل مشکلات مالی عمده‌ای شود. در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا تصریح شده است که حکومت ایران هر سال نزدیک به ۱ میلیارد دلار صرف حمایت از گروه‌های تروریستی می کند که به عنوان جریان‌های نیابتی‌اش عمل می‌کنند و نفوذ مخرب این حکومت را در سراسر جهان گسترش می‌دهند.

آنچه آمریکا در این گزارش مطرح کرده مبنی بر اینکه ایران سردمدار تروریسم در جهان است به تعریف آمریکا از تروریسم بازمی‌گردد که با تعریف اکثر کشورهای دنیا و حتی سازمان ملل متفاوت است. درواقع گروه‌هایی مانند حماس، سازمان جهاد اسلامی، حوثی‌ها و حزب‌الله که برای آزادی‌ سرزمین‌شان می‌جنگند و یا گروه‌هایی که در برابر تروریسم مقابله می‌کنند مانند حشدالشعبی که ایران از آنها حمایت می‌کند از نظر آمریکا تروریستی هستند.

آمریکا به هر گروه و سازمانی که خودش تشخیص بدهد برچسب تروریستی می‌زند و اگر ایران با هر کدام از اینها روابط دوستانه داشته باشد از نگاه این کشور، حمایت از تروریسم خوانده می‌شود.

درحالی که بر اساس قانون اساسی کشور، ایران موظف است که از سرزمین‌ها و مردمانی که در مقابل ظلم و اشغالگری مقابله می‌کنند حمایت کند؛ لذا ایران هیچ‌گاه از لیست تروریستی آمریکا خارج نخواهد شد چون بر اساس تعریف قانون اساسی ایران از آنچه که مقاومت نامیده می‌شود باید در برابر هرگونه اشغالگری دفاع کنیم. بنابراین از ابتدای انقلاب اسلامی  این رویه از سوی ایران دنبال شده و همچنان نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

در برابر این اتهام‌زنی‌های واشنگتن، ایران باید با ابتکارات و روش های جدید روشنگری کند تا رفع سوءتفاهم شود. اگرچه فضای مجازی و رسانه ای وابسته به استکبار از انعکاس دقیق رویکردها و واقعیت های مربوط به ایران ممانعت به عمل می آورند.

در واقع، ایران باید تشریح کند که منظور آمریکا از تروریسم چیست و آن را برای مردم و افکار عمومی توضیح دهد. شاید اکنون خیلی‌ از مردم از فلسطینی‌ها یا حوثی‌ها دفاع می کنند اما اطلاعات کافی راجع به آنها و شرایط‌ شان نداشته باشند. لذا این مسائل باید برای افکار عمومی اروپا و آسیا در برنامه‌های مختلف واکاوی شود تا تفکرات آمریکا و تبلیغاتی که انجام می‌دهند خنثی شود.

همچنین درخصوص اقدامات آمریکا مبنی بر حمایت از کشوری مانند عربستان سعودی که در جنگ یمن، غیرنظامیان بسیاری را به کام مرگ کشاند و یا در قتل جمال خاشقچی نقض صریح حقوق بشر انجام داده باید افکار عمومی را آگاه کرد. لذا این مسئله نیز به یک پروسه تبلیغاتی نیاز دارد. البته باید توجه داشت که سیاست‌های حقوق بشری آمریکا داخل و خارج اعتباری ندارد. در این رابطه می‌توان به فشارهایی که آمریکا بر مهاجرین آمریکای لاتین وارد می‌آورد اشاره کرد. طی ماه‌های اخیر فیلم‌هایی از جدایی بچه‌هایی که در آمریکا به دنیا آمده‌اند از والدینشان منتشر شد. دونالد ترامپ این کودکان متولد آمریکا را از پدر مادرهایشان جدا کرده و والدین را در کمپ نگه‌داشته تا بعدا آنها را اخراج کند. این گونه سیاست ها، اوج عدم رعایت حقوق بشر است. در خارج از آمریکا نیز مشاهده می‌کنیم که حدود ۵ سال است مردم یمن بمباران می‌شوند و خانه‌ها، مساجد، مدارس و بیمارستان‌های بسیاری تخریب شده است. این بمباران‌ها نیز اغلب با مشاوره‌های آمریکا صورت می‌گرفت.

همچنین مقامات رسمی آمریکا خودشان بارها اعلام کرده اند که چگونه گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده را ایجاد کرده‌اند، لذا اگر قبل از روی کار آمدن ترامپ برخی از متحدان آمریکا صحبت‌های مقامات این کشور را راجع به حقوق بشر و یا اتهامات علیه کشوری چون ایران باور می‌کردند امروز اغلب کشورها می‌توانند دست واشنگتن را بخوانند و می‌دانند که این کشور یک موضع ‌خصمانه و افراط‌گرایانه در قبال کشورهای دیگر دارد. در نتیجه این نگاه دوگانه آمریکا به حقوق بشر و تعریف مخصوص به خودش از مقوله تروریسم برای همه کشورها شناخته شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *