جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عضو ارشد حماس: درگیر جنگ جهانی با رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن هستیم/ سرنوشت جنگ را ما تعیین می کنیم نه آمریکا و رژیم صهیونیستی/ عملیات وعده صادق ایران صحنه جنگ را عوض کرد 

عضو دفتر سیاسی حماس گفت: این جنبش درگیر یک جنگ جهانی با آمریکا، سایر کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است اما به رغم این مساله مقاومت با تمام قوا با رژی…

Loading

دلایل انفعال و ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی در کمک‌رسانی به غزه

۱۴۰۲/۱۲/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: با شروع جنگ غزه، بسیاری از قدرت‌های بزرگ و سازمان‌های بین‌المللی نه‌تنها اقدامی صادقانه در جهت حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین انجام ندادند، بلکه با حمایت‌هایشان از اقدامات رژیم صهیونیستی باعث شدند تا جنایات آنها بیش از ۵ ماه ادامه داشته باشد.

جعفر قنادباشی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت:  بعد از هفت اکتبر اتفاقی که افتاد این بود که رسانه‌های صهیونیستی به‌سرعت واقعیت‌ها و موفقیت‌های حماس در ضربه زدن به ساختار امنیتی، اطلاعاتی و نظامی رژیم اسرائیل را وارونه جلوه دادند و با استفاده از رسانه‌هایی که در سراسر جهان در اختیار دارند، عملیات طوفان الاقصی را عملیاتی جنایتکارانه که موجب کشتار بی‌رحمانه شهرک‌نشین‌های صهیونیست شده، وانمود کردند که البته بعدها نادرستی این ادعاها مشخص شد.

قنادباشی با اشاره به اینکه از همان ابتدا، سازمان‌های بین‌المللی رویکرد‌شان را در قبال حمایت از حقوق بشر اشتباه انتخاب کردند، توضیح داد: «آنروا یکی از نهادهای سازمان ملل است که فلسطینی‌ها بارها به مدارس آن ‍پناه برده بودند اما مورد حمله رژیم اسرائیل قرار گرفتند و شهید شدند، اما سازمان ملل واکنش مناسبی از خود نشان نداد. این در حالی است که سازمان ملل باید در خصوص مراکز و مدارس آنروا در غزه مواضع موثری اتخاذ می کرد.»

به گفته این کارشناس، همچنین در بحث کمک‌رسانی به غزه درخصوص ارسال دارو و غذا نیز سازمان ملل کوشش‌های کافی برای برداشتن ممنوعیت‌ها جهت رسیدن این امکانات به غزه انجام نداد.

وی درباره کوتاهی سازمان‌های بین‌المللی گفت: «کوتاهی سازمان‌های بین‌المللی به‌خصوص مجموعه‌های سازمان ملل به حدی آشکار است که امروز در کشورهای مختلف اعتراضات زیادی را برانگیخته است و بسیاری از نخبگان، ارباب رسانه و دست‌اندرکاران مراکز سیاسی نسبت به این کم‌کاری و اهمال سازمان‌های بین‌المللی به طور آشکارا اعتراض و انتقاد می‌کنند و هر روز که می‌گذرد انتقاداتشان تندتر می‌شود.»

قنادباشی ادامه داد: «البته در موضع‌گیری و اظهارنظر راجع به جنایات رژیم صهیونیستی، مقامات سازمان ملل و همچنین مقامات نهادهای زیرمجموعه این سازمان، گام‌های متعددی برداشته‌اند و در برخی از مقاطع به جمع منتقدین و معترضین نسبت به این جنایات پیوسته‌اند. با این حال هنوز هیچ اقدام عملی که توانایی جلوگیری از ادامه این جنایات را داشته باشد از جانب این سازمان‌ها صورت نگرفته و به طور مشخص دادگاه لاهه به رغم وجود استدلال‌های کافی برای محکومیت رژیم اسرائیل در ارتکاب نسل‌کشی، تصمیم صریح و مطلوبی درخصوص درخواست آفریقای جنوبی برای برقراری آتش‌بس اتخاذ نکرده است.»

قنادباشی در خصوص دلایل این موضع‌گیری‌ها گفت: «دلایل چنین واکنش‌هایی از جانب سازمان‌های بین‌المللی بسیار روشن است و شاید اصلی‌ترین دلیل آن، فلسفه وجودی و اهداف و انگیزه‌های تاسیس این سازمان‌ها است که در ابتدا با هدف حفظ منافع قدرت‌های موسس ایجاد شدند که نشانه روشن آن وجود حق وتو در اصلی ترین و مهمترین رکن سازمان یعنی شورای امنیت است.»

وی ادامه داد: «بدین معنی که هرجا که قدرت‌های موسس و ابرقدرت‌ها که اعضای دائم شورای امنیت هستند، اگر تصمیمی از این سازمان را مخالف مواضع و منافع خود دیدند در برابر آن ایستادند.»

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه دلایل دیگری هم برای این بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد، تاکید کرد: «بخشی از آن به وابستگی رسانه‌ها به محافل صهیونیستی و ثروتمندان صهیونیستی در سطوح جهانی بازمی‌گردد که واقعیت‌های غزه را پیوسته به صورت وارونه جلوه‌گر می‌سازند و به طور مکرر اقدامات رژیم اسرائیل را دفاع از خود عنوان کرده و درنتیجه کودک‌کشی و سایر جنایات آن را توجیه می‌کنند.»

وی ادامه داد: «درواقع بر اثر اقدامات مکرر و گسترده اینگونه رسانه‌های وابسته، موج تبلیغاتی گسترده‌‌ای که شکل گرفته، فضای سیاسی و تبلیغاتی را تا حد ممکن تغییر داده است.»

قنادباشی دیگر دلیل ادامه جنایات رژیم اسرائیل در غزه را سیاست ضداخوانی برخی از دولت‌های عربی عنوان کرد که از زاویه نگرش وهابیت، هرگونه موفقیتی را برای گروه‌های اخوانی که حماس را یکی از شاخه‌های آن می‌دانند، برنمی‌تابند. لذا در این عرصه می‌کوشند تا به طرق مختلف رژیم صهیونیستی را یاری و تبرئه کنند.

وی افزود: « در این راستا کمک‌های آنها در ایجاد کریدورهای متعدد برای رساندن سوخت و دیگر ضروریات به رژیم صهیونیستی یکی از نشانه‌های روشن این سیاست ضد اخوانی برخی از دولت‌های مرتجع عربی است.»

0 Comments