جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

سناریوی افغانستان سازی اوکراین برای روسیه

سناریوی افغانستان سازی اوکراین برای روسیه

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یک هراس در بین آمریکا و متحدانش در اروپا در زمینه گسترش جنگ اوکراین به سایر نقاط اروپای شرقی از جمله لهستان و شبه‌جزیره اسکاندیناوی از جمله سوئد وجود دارد و از دیدگاه غربی‌ها این مسئله دور از ذهن نیست که درصورتی‌که روسیه بتواند در جنگ اوکراین دست بالا را بگیرد، سایر اعضای ناتو و یا متحدان ایالات متحده در اروپای شرقی نیز مورد حمله قرار بگیرند و دامنه جنگ گسترش یابد.

کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامی

در آستانه آغاز مذاکرات درباره بودجه آینده، وزارت دفاع آلمان نگران است که وزارت دارایی با پیشنهاد این وزارتخانه برای ارائه بودجه بیشتر به ارتش موافقت نکند واین مسئله ارتش آلمان را با چالش‌های زیادی در آینده مواجه کند.

اردن: فاجعه انسانی در غزه رو به وخامت است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه و مهاجران اردن، امروز (شنبه) با بیان اینکه فاجعه انسانی در نوار غزه بدون راه حل های مشخص در حال بدتر شدن است، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ چشم اندازی برای پایان دادن به تجاوزات علیه نوار غزه وجود ندارد.

Loading

چشم‌انداز اقدام نظامی احتمالی آمریکا در دریای سرخ

شورای راهبردی روابط خارجی - یادداشت: ایالات متحده آمریکا اخیرا اعلام کرده یک ائتلاف دریایی منطقه‌ای برای مواجهه با حملات انصارالله یمن در دریای سرخ تشکیل می‌دهد. ائتلافی که از همان ابتدا با عدم همراهی کشورهای عربی، ضعف خود را نشان داد و از بین کشورهای عربی فقط بحرین به آن پیوست.

سید رضا میرطاهر، کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در دریای سرخ به‌ویژه در تنگه باب‌المندب در اطراف یمن گفت: «هدف ادعایی این ائتلاف دریایی، حفظ آزادی کشتی‌رانی و امنیت کشتی و مقابله با حملات جنبش انصارالله یمن اعلام شده است.»

میرطاهر با بیان اینکه این مسئله در رابطه مستقیم با تحولات جنگ غزه قرار دارد، توضیح داد: «با توجه به تداوم جنگ غزه و به‌خصوص تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، کشتار آنها و عدم دسترسی مردم غزه به دارو، مواد غذایی و حتی آب آشامیدنی، انصارالله یمن اقدام به ممانعت از حرکت هر نوع کشتی به مقصد فلسطین اشغالی و به ویژه بندر ایلات در شمال دریای سرخ کرد. همچنین این نیروها، چندین کشتی را نیز هدف حملات پهپادی و موشکی قرار دارند و یکی دو کشتی را هم به غنیمت گرفتند.»

به گفته این کارشناس، این مسئله با توجه به اینکه حداقل ۱۲درصد تجارت جهان از کانال دریای سرخ و تنگه باب المندب صورت می‌گیرد، برای غربی‌ها قابل تحمل نیست و از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که با تداوم این اقدام یمن، آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

میرطاهر ادامه داد: «عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله به صراحت اعلام کرده که آماده مقابله با آمریکا و اسرائیل هستند و هیچ هراسی ندارند. این در حالی است که آمریکایی‌ها پیشتر در دوره جنگ ائتلاف سعودی با یمن، به رغم خواسته‌های مکرر ریاض از دخالت در جنگ یمن خودداری کردند و حتی در اوایل دوره زمامداری جو بایدن در سال ۲۰۲۱، جنبش انصارالله را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کردند.»

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: «به نظر می‌رسد امروز زمینه درگیری نظامی آمریکا و ائتلاف به رهبری آمریکا با جنبش انصارالله در حال شکلگیری است؛ اگر اوضاع به همین منوال پیش برود و جنبش انصارالله به عدم اجازه تردد کشتی‌ها به سمت فلسطین اشغالی به ویژه بندر ایلات اصرار داشته باشد، مسلما این مسئله واکنش غربی‌ها را به دنبال خواهد داشت.»

وی تاکید کرد: «در حال حاضر ناوها و شناورهای رزمی غربی که در دریای سرخ اعم از جنوب یا شمال دریا مستقر هستند، کارشان رهگیری پهپادها یا موشک‌های کروز یا بالستیکی است که از جانب یمن به سمت فلسطین اشغالی شلیک می‌شود؛ اگر این مسئله بعد تهاجمی پیدا کند با توجه به حضور ناوهواپیمابر آیزن‌هاور در حوالی یمن، انتظار می‌رود آمریکا نیز حملات هوایی‌اش را علیه اهداف مختلف در یمن آغاز کند.»

میرطاهر با اشاره به مواضع اتخاذ شده از سوی جنبش انصارالله گفت که ظاهرا آنها هیچ هراسی از جنگ با آمریکا ندارند و می‌توان پیش‌بینی کرد که این حملات ایالات متحده چندان مانع از تداوم حملات یمنی‌ها و ناامن کردن دریای سرخ برای کشتی‌ها و نفتکش‌ها یا کشتی‌های تجاری که به سمت اسرائیل روانه هستند، نخواهد شد.»

کارشناس مسائل استراتژیک تاکید کرد که این مسئله منجر به آن می‌شود که تنش‌ها در منطقه دریای سرخ و تنگه باب‌المندب افزایش پیدا کند و در ادامه خطر گسترش درگیری‌ها در کل منطقه را به دنبال خواهد داشت.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا تاکنون بارها بدون مجوز شورای امنیت اقدام به تشکیل ائتلاف کرده است، گفت: «به عنوان مثال دو ائتلاف آکوس و کواد در منطقه آسیا پاسیفیک با حضور کشورهای آن منطقه و انگلیس برای مقابله با چین تشکیل شده است. نکته مهم اینکه با توجه به قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت اساسا این نهاد، جنبش انصارالله یا دولت مستقر در صنعا را به عنوان دولت قانونی یمن به رسمیت نمی‌شناسد. لذا اگر هرگونه اقدام جنگی از سوی این جنبش در دریای سرخ صورت بگیرد احتمالا با واکنش مثبت شورای امنیت مواجه نخواهد شد.»

میرطاهر در نهایت گفت: «با توجه به اینکه برای چین نیز به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده در جهان، تردد ایمن در دریای سرخ در اولویت ملاحظات تجاری و اقتصادی و حتی ژئوپلتیک این کشور قرار دارد، می‌توان پیش‌بینی کرد در صورت وقوع درگیری و یا ارجاع این مسئله به شورای امنیت به احتمال زیاد اگر با وتوی روسیه مواجه نشود، یک بیانیه شورای امنیت را در این رابطه شاهد خواهیم بود. »

این کارشناس نتیجه‌گیری کرد: «در برهه فعلی، به نظر می‌رسد اگر آمریکایی‌ها ناچار شوند با اقدامات جنبش انصارالله در دریای سرخ مقابله کنند این مسئله احتمالا باعث افزایش تنش‌های نظامی و گسترش درگیری‌ها در منطقه خواهد شد.»

0 Comments