جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بیگدلی: اسرائیل تاکنون به این حد منفور نشده بود/ اعتراضات در آمریکا بر تحولات غزه اثرگذار خواهد بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اعتراضات در آمریکا در حال تاثیرگذاری بر روی اتفاقات غزه است گفت: در طول ۷۵ سال حکومت اسرائیل، آنها تا این حد مورد تنفر فضای بین‌المللی قرار نگرفته بودند

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

Loading

علل رشد احزاب راست افراطی در اروپا و پیامدهای آن

۱۴۰۲/۰۶/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل اروپا، فضاسازی‌های تند مرتبط با مهاجرت و تبعات آن را از عمده‌ترین علل رشد احزاب افراطی در اروپا برشمرد، تاکید کرد: افزایش توجه به راست افراطی در اروپا، ناشی از افزایش نارضایتی‌ها نسبت به احزاب اصلی در کشورها نیز می‌باشد.

سید نادر نوربخش در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به علل رشد احزاب راست افراطی در اروپا، این احزاب را به دو جناح قابل تقسیم دانست و خاطرنشان کرد: یک جناح، احزاب رادیکال و پوپولیست هستند که معمولا وقتی صحبت از موفقیت آنها می‌‌شود، رشد این جناح موردتوجه قرارمی‌گیرد. مانند حزب اجتماع ملی در فرانسه و «آ.اف.د» در آلمان یا حزب «آزادی» در اتریش. جناح دیگر، احزاب یا گروه هایی هستند که بیشتر گرایشات نئوفاشیستی و نژادپرستانه دارند، این جناح رشدی نداشته‌اند و معمولا هم از ورود به پارلمان در کشورهایشان نیز بازمی‌مانند.

وی با بیان اینکه احزاب رادیکال پوپولیستی از دسته اول، نژادپرستی بیولوژیک را که به طور سنتی در راست افراطی وجودداشته، کنارگذاشته‌اند، و با جایگزینی آن با دغدغه‌های فرهنگی، حول ضدیت با مهاجران بحث می‌کنند،گفت: احزاب رادیکال پوپولیست،اسلام‌هراسی را نیز مورد توجه و پیگیری قرارداده‌اند، درحالیکه دسته دوم یعنی جناح نئوفاشیست و سنتی راست افراطی، بیشتر یهودستیز است تا اسلام‌هراس و فعالیتهایش نیز معمولا در چارچوب نظام دموکراتیک و لیبرال دموکراسی جای نمی‌‌گیرد و معمولا خواهان سرنگونی نظام در کشورهای متبوع خودهستند.

این تحلیلگرمسائل اروپا، فضاسازی‌های تند مرتبط با مهاجرت و تبعات آن را از عمده‌ترین علل رشد احزاب افراطی در اروپا برشمرد و ادامه داد: خصوصا از سال2015 که بحران پناهجویی در اروپا ایجاد شد، این مساله به اوج خودرسید و بسیاری از شهروندان کشورهای اروپایی، نسبت به ورود مهاجران غیرقانونی و پناهجویان از مبدا کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، احساس نگرانی دارند. این نگرانی دو بعد اقتصادی و فرهنگی دارد و اتفاقا بعد فرهنگی آن قویتر است.آنها نگران هستند که مهاجران باعث از بین‌رفتن به‌اصطلاح هویت، زبان و فرهنگ ملی کشورهایشان شود.

نوربخش با بیان اینکه تعدادی از حامیان و رای‌دهندگانی به احزاب راست افراطی هم هستند که لزوما دغدغه و انگیزه‌های ایدئولوژیک ندارند و صرفا به دلیل نارضایتی از احزاب سابقه دار و مشهور به آنها رای می‌دهند، گفت: آنها معتقدند در کشورهایشان احزاب رسات میانه و چپ میانه، که سالها به صورت دوره‌ای قدرت را در اختیار داشته‌اند، نتوانسته‌اند خواسته‌هایشان را براورده کنند. برای نمونه؛ در فرانسه بخشی از کسانی که به خانم لوپن رای می‌دهند،صرفا برای بیان اعتراض و نارضایتیشان به مکرون و احزاب سابقه دار و مشهور است.

وی درعین حال، با بیان اینکه کشورها به لحاظ بعد جغرافیایی و تعداد پناهجویان و مهاجران، وضعیت متفاوتی دارند، توضیح داد: بعضی کشورها مانند ایتالیا، یونان و مجارستان، در مسیر ورود مهاجران هستند و درسالهای اخیر تاثیر زیادی گرفته‌اند. اما درهمه کشورهای اروپایی، به استثنای جمهوری ایرلند، شاهد حضور احزاب راست افراطی هستیم.در برخی از این کشورها، به دلیل نوع ساختار انتخاباتی، آنها نمی‌توانند به راحتی رشد کنند؛مثلا در نظام دوحزبی بریتانیا، احزاب کوچکتر و حاشیه‌ای، امکان رشد و تاثیرگذاری چندانی ندارند، اما در کشورهایی با احزاب سیاسی متعدد، آنها رشد می‌کنند.

نوربخش، رویکرد احزاب دیگر در بایکوت کردن احزاب راست افراطی یا همکاری با آنها را موضوع تاثیرگذار دیگری دانست و اضافه‌کرد: در اتریش و ایتالیا، رویکرد ائتلاف و همکاری با راست افراطی توسط برخی احزاب دیگر دنبال می‌شود، بنابراین آنها در این کشورها، راحتتر به قدرت می‌رسند. در برخی کشورها مانند آلمان و فرانسه، رویکرد بایکوت وجود دارد و احزاب دیگر، در همه سطوح محلی، ملی و حتی فراملی از همکاری با آنها خودداری می‌کنند.

این کارشناس مسائل اروپا با اشاره به دردست‌گرفتن قدرت توسط راست افراطی در ایتالیا و همچنین اتخاذ سیاستهای مشابه راست افراطی در لهستان و مجارستان، اضافه کرد: در فرانسه و آلمان، راست افراطی، در دولت حضور ندارد، اما اپوزوسیون قدرتمندی را شکل داده است. در آلمان اکنون، حزب «آ.اف.د» طبق نظرسنجی‌ها، دومین حزب بزرگ کشور است؛ تاجایی که براساس نظرسنجیها محبوبیت احزاب حاکم، در آلمان، کمتر از محبوبیت حزب «آ.اف.د» است و این حزب، بعد از حزب راست میانه، یعنی حزب دموکرات مسیحی، جایگاه دوم را دراختیاردارد.

وی به سطح بالاتر محبوبیت مارین لوپن در مقایسه با امانوئل مکرون اشاره‌کرد و با بیان اینکه اگر لوپن بتواند این میزان محبوبیت را حفظ کند، می‌تواند در آینده حتی به جایگاه اجرایی هم دست یابد، اظهارداشت: در آینده نزدیک در اسلواکی و لهستان انتخابات برگزارخواهدشد که اهمیت بسیار زیادی دارد و سال آینده، انتخابات پارلمان اروپا را شاهد خواهیم بود،  اگر آنها قدرت بیشتری به دست آورند، خصوصا در کشورهایی مانند اتریش، آلمان و فرانسه، با توجه به رابطه نزدیکی که راست افراطی با روسیه دارد، حامیان اوکراین در اروپا تضعیف خواهندشد.

نوربخش ضمن بررسی پایگاه اجتماعی راستهای افراطی، حامیان آنها را در روستاها، شهرهای کوچک و طبقات آسیب پذیر مانند طبقات کارگری و بیکاران و افراد با تحصیلات کمتر، قوی‌تر عنوان‌کرد و ادامه داد: در نواحی دورافتاده، افراد، احساس کنارگذاشته‌شدن دارند و احساس می‌کنند سیاستمداران صدای آنها را نمی‌شنوند. در این نواحی، راست افراطی بسیار قوی عمل می‌کند. در آلمان نیز مردم شهرهای کوچک در شرق این کشور این ویژگی را دارند و در آن مناطق حزب آ.اف.د. بسیار قدرتمند است.

این کارشناس مسائل اروپا، ضمن تشریح دیگر پیامدهای قدرت‌گرفتن راست افراطی در اروپا، یکی از تاثیرات احتمالی قدرت‌یابی راست افراطی در اروپا را، برجسته‌شدن مفهوم مرز و تضعیف عبور و مرورآزاد و افول جایگاه نهادهای فراملی برشمرد و قدرت‌یابی این احزاب را به منزله ضعیف‌ترشدن اتحادیه اروپا عنوان کرد.

نوربخش در عین حال با یادآوری اینکه احزاب راست افراطی نشان داده‌اند به موازات نزدیک‌شدن و دست‌یافتن به جایگاه اجرایی، مقداری از شعارهای ایده‌آلی خود که در جایگاه  اپوزیسیون مطرح می‌کردند فاصله می‌گیرند و رویکرد عملگرایانه و واقع گرایانه‌ای را در زمانی که به قدرت می‌رسند پیش می‌گیرند، گفت: نگاه آنها در سیاست خارجی، رو به شرق است و در عین انتقاد به ناتو، رویکردهای دوستانه ای نسبت به روسیه دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه با قدرت‌گرفتن راست افراطی در اروپا، ممکن است سختگیریها بر اقلیت مهاجر و پناهجو بیشتر شود و تبعیض‌ها افزایش یابند، افزود: نباید نگاه اغراق آمیزی به این احزاب داشت. رسانه‌های دست چپی، گاه عنوان می‌کنند قدرت‌گرفتن احزاب راست افراطی به معنای ظهور هیتلرهای جدید و سربرآوردن فاشیسم و نازیسم در اروپا است که برداشتی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد.

0 Comments