جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

اهداف ترکیه از مدیریت فرودگاه‌های افغانستان

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل افغانستان درباره رایزنی مشترک ترکیه، قطر و طالبان برای مدیریت فرودگاه کابل توسط ترکیه گفت: «آنکارا و دوحه در همان ابتدای قدرت گرفتن طالبان به حاکمان جدید افغانستان پیشنهاد دادند که وضعیت پرواز فرودگاه‌های کابل و سایر فرودگاه‌های افغانستان را شرکت‌های ترکیه و قطر بر عهده بگیرند؛ چراکه طالبان تخصص و نیروی لازم را برای اداره فرودگاه‌ها در اختیار ندارد.»

پیرمحمد ملازهی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «قبل از روی کار آمدن طالبان، تمام فضای هوایی افغانستان توسط آمریکایی‌ها اداره می‌شد، یعنی تمامی پروازهای نظامی و غیرنظامی در اختیار آمریکایی‌ها بود، اما با رفتن آمریکا خلأ ایجاد شد و سپس قطر و ترکیه برای پر کردن این خلأ اعلام آمادگی کردند.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ترکیه برای اداره امور هوایی افغانستان پیش‌قدم شده است، گفت: «این مسئله به نگاه رجب طیب اردوغان به افغانستان بازمی‌گردد؛ چراکه اردوغان از قبل در این کشور حضور دارد و در بخش‌های ترک‌نشین افغانستان سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است. همچنین ترکیه عضو ناتو است و منافع ناتو و اروپا را در افغانستان پیگیری می‌کند.»

به گفته این کارشناس، اگر اکنون غرب و ترکیه دست به این اقدام یعنی در اختیار گرفتن بخش هوایی افغانستان نزنند ممکن است چین و روسیه قدم جلو بگذارند که در این صورت در رقابت شرق و غرب، غرب به‌ویژه آمریکایی‌ها بازنده خواهند شد.

ملازهی با اشاره به اینکه در این رابطه ترکیه دو امتیاز دارد، ادامه داد: «نخست اینکه یک کشور اسلامی است که به‌راحتی می‌تواند در افغانستان کار کند و دوم اینکه عضو ناتو است. لذا فضای کلی کار برای ترکیه آماده‌تر از قطر است.»

وی درباره شرایط قطر برای پذیرفتن امور هوایی افغانستان هم گفت: «قطر هم تجربه و هم نیروی تخصصی بهتری نسبت به ترکیه در بخش هوایی دارد اما به‌طورکلی فضا برای ترکیه بیش از قطر مهیا است.»

ملازهی با اشاره به نگاه نوعثمانی‌گرایی اردوغان تأکید کرد که این نگاه نیز به آنکارا کمک می‌کند تا در رقابت‌های منطقه‌ای بتواند نقشش را نسبت به کشورهای دیگری که می‌خواهند در افغانستان حضور داشته باشند بهتر ایفا کند.

این کارشناس افزود: «البته فقط بحث فرودگاه مطرح نیست و ترکیه می‌خواهد خط فکری اخوانی اردوغان را در افغانستان گسترش دهد.»

در ادامه ملازهی بابیان اینکه اکنون سه کشور شامل ایران، ترکیه و عربستان سعودی مدعی پیگیری الگوی اسلامی هستند، توضیح داد: «طبیعتاً وقتی کشوری اداره فرودگاه‌ها را در دست ‌گیرد و تمام رفت‌و‌آمد هواپیماها و ارتباطات هوایی را تحت نظر داشته باشد روی بخش‌های دیگر نیز نفوذش بیشتر خواهد شد و اردوغان روی این مسئله هم حساب باز کرده است.»

به گفته این کارشناس نباید ازنظر دور داشت که ترکیه از قبل در شمال افغانستان سرمایه‌گذاری کرده بود که لازمه محافظت از آن سرمایه‌گذاری‌ها، حضور مؤثرتر این کشور در افغانستان است.

ملازهی در خصوص پیامدهای حضور ترکیه در افغانستان و بر عهده گرفتن مدیریت فرودگاه‌های این کشور گفت: «در صورت تحقق این موضوع، در رقابت‌های منطقه‌ای بین کشورهای اسلامی در افغانستان، ترکیه در موضع برتر قرار خواهد گرفت که این مسئله باعث تشدید رقابت‌ها بین کشورهای همسایه افغانستان خواهد شد؛ موضوعی که خیلی به مصلحت نیست.»

کارشناس مسائل افغانستان همچنین با اشاره به اینکه ترکیه بازی پیچیده‌ای را انجام می‌دهد، توضیح داد: «یعنی هم با طالبان کار می‌کند و هم چهره‌های شاخص گروه‌های قبلی افغانستان شامل عطا محمد نور، ژنرال دوستم و یونس قانونی در ترکیه جمع شده‌اند و زیر پرچم اردوغان جبهه مقاومتی را علیه طالبان تشکیل داده‌اند.»

وی درباره نگاه طالبان به این اقدام ترکیه گفت که طالبان بر این عقیده است که این نیروها نمی‌توانند قدرت آن‌ها را به خطر بیندازند.

ملازهی درباره این اقدام ترکیه و منافعش برای این کشور گفت: «نخست اینکه ترک‌ها می‌توانند نفوذشان را در افغانستان گسترش دهند و مناطق ترک‌نشین افغانستان را تحت نظر می‌گیرند که این به سود شخص اردوغان تمام خواهد شد. همچنین ارتباطاتی که ترکیه می‌تواند از طریق افغانستان با کشورهای ترک‌زبان مانند ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان بگیرد در نگاه پان‌ترکیسم اردوغان بسیار اهمیت دارد.»

کارشناس مسائل افغانستان درنهایت تأکید کرد که درهرحال افغانستان نیاز دارد که ارتباطات هوایی‌اش به‌صورت منظم و علمی اداره شود و وقتی این نیاز افغانستان توسط آنکارا پاسخ داده می‌شود، در مقابل ترکیه نیز نفوذ خود را در این کشور در جهت تامین منافعش گسترش خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *