جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

بیمارستان شفاء، حافظه جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از 200 روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زمره مهم‌ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده‌اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده‌اند.

اسرای صهیونیست: حملات نظامی باعث کشته شدن ما خواهد شد/کابینه در مذاکرات نرمش نشان دهد

تهران- ایرنا- ۲ اسیر صهیونیست نزد گردان های شهید عزالدین القسام، امروز (شنبه) در یک فایل ویدیویی هشدار دادند که حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه باعث آزادی ما نخواهد شد، بلکه جان ما را به خطر خواهد انداخت.

Loading

تحولات افغانستان و اهمیت نقش‌آفرینی و همگرایی همسایگان

۱۴۰۰/۰۶/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک فعال سیاسی افغانستان با تاکید بر اهمیت رایزنی و نقش‌آفرینی کشورهای همسایه افغانستان و حمایت از ایجاد حکومتی فراگیر، گفت: قطعا بروز و نمود واقعی تغییر رویکرد طالبان این خواهد بود که حکومتی متکثر و فراگیر در افغانستان شکل گیرد و همه طرف‌های ذی‌نفوذ در کشور در آن حضور داشته باشند.

محمد اسماعیل قاسم یار، رئیس وقت لویی جرگه اضطراری افغانستان پس از نشست‌های بن در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی و عملکرد کشورهای همسایه افغانستان و ضرورت همگرایی آن‌ها در این خصوص اظهار داشت: قطعا همسایگان ما خصوصا ایران و پاکستان، با همکاری و همگرایی با یکدیگر می‌توانند در حفظ صلح و ثبات در افغانستان ایفای نقش موثری داشته باشند؛ چرا که در غیر این صورت، پیامدهای مشکلات افغانستان بر همسایگانش امری مسلم است.

وی سابقه مواضع ایران و پاکستان را در جهت کمک به حل مشکلات افغانستان و تلاش برای همگرایی را سازنده و مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون طالبان تاکید کرده‌اند که طالبان دیروز نیستند، به اقتضائات زمان توجه دارند، به آینده فکر می‌کنند، می‌خواهند کشور توسعه یابد و مردم از رفاه برخوردار شوند. بنابراین با چنین دیدگاهی به نظر می‌رسد کشورهای همسایه افغانستان، امکان بیشتری برای ایجاد کانال‌های سازنده مذاکراتی و تداوم گفتگوها خواهند داشت.

این فعال سیاسی افغان گفت: امیدواریم این مواضع طالبان تداوم داشته باشد و اثر مثبتی بر مسائل داخلی و خارجی کشور داشته باشد.

قاسم یار تاکید کرد: قطعا بروز و نمود واقعی تغییر رویکرد طالبان این خواهد بود که حکومتی متکثر و فراگیر در افغانستان شکل گیرد و همه طرف‌های ذی‌نفوذ و علاقه‌مند در کشور در آن حضور داشته باشند. ما چنین وعده‌ای در دوحه گرفته‌ایم و هر دو طرف موافقت کرده‌اند که حکومت مشترکی شکل ‌دهند.

مشاور پیشین روابط بین‌الملل در شورای عالی صلح افغانستان، همکاری و همگرایی کشورهای منطقه در این مسیر را ضروری و سازنده عنوان کرد و ادامه داد: تا کنون به نظر می‌رسد شرایط در افغانستان مناسب است و ما و مردم امیدوار هستیم شرایط بهتر شود.

رئیس وقت لویی جرگه اضطراری افغانستان پس از نشست‌های بن، به مواضع و عملکرد برخی کشورهای همسایه افغانستان در ماه‌های اخیر اشاره و اضافه کرد: ما با همسایگانمان سرنوشت مشترکی داریم و همکاری و توجه به صلح و ثبات منطقه در این راستا ضروری است. البته روسیه و چین اعلام کرده‌اند که قصد هیچ‌گونه مداخله و یا میانجی‌گری ندارند، اما قطعا این دو کشور نقش مهمی در منطقه دارند و اگر با همکاری با کشورهایی مانند ایران، هند و پاکستان اقدامات مثبتی انجام دهند، مورد استقبال واقع خواهد شد.

قاسم یار با تاکید بر ضرورت توجه کشورهای همسایه به عوامل مخرب همکاری میان این کشورها با افغانستان از جمله مداخلات خارجی، گفت: دست نابکار خارجی، خصوصا آمریکا، در افغانستان روزگار ما را در دو دهه خراب کرده است. هر میزان مداخله کمتر شود به نفع صلح و ثبات در کشور ما است. حضور آمریکا با اهداف دور و درازی که در کشور ما دارند و منافعی که در منطقه دنبال می‌کنند، می‌تواند صدمه‌ای به روابطمان با دوستانمان بزند.

وی اضافه کرد: امیدواریم آمریکا و سایر کشورهای فرامنطقه‌ای بگذارند ما با ایجاد صلح و ثبات در منطقه‌مان رابطه برادرانه و همراه با حسن همجواری داشته باشیم. این مداخلات به ضرر ما و همکاری‌هایمان است. ما از کمک‌های انسان‌دوستانه واقعی استقبال می‌کنیم، اما مداخلات آن‌ها باید متوقف شود.

این فعال سیاسی افغان با تاکید بر اینکه سیاست راهبردی کشورهای غربی و در راس آن‌ها آمریکا این است که با ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان به اهداف خود برسند، گفت: افغانستان موقعیت ژئوپلیتیکی و منابع و ثروت‌های زیادی دارد که مورد طمع آن‌ها است. با در نظر داشتن اهداف آنها، کشورهای منطقه باید با یکدیگر همکاری و همگرایی بیشتری داشته باشند.

قاسم یار تصریح کرد: حتی طالبان که تاکید می‌کنند طالبان دیروز نیستند؛ واقعیت‌ها را لمس کرده‌اند و حقایق را دیده اند. باید همواره مد نظر داشته باشیم که چگونه تحریکات بیگانگان در منطقه ما ایفای نقش می‌کند؛ همانطور که «بی نظیر بوتو» ، نخست وزیر پیشین پاکستان، هم علنی و در رسانه‌ها گفته بود پاکستان در ساختن طالبان تنها نبوده و عربستان، انگلیس و آمریکا هم در شکل‌گیری و حمایت از آن‌ها نقش داشته‌اند.

وی با ابراز امیدواری به ایجاد تغییراتی واقعی در رویکرد و عملکرد طالبان نسبت به مسائل داخلی و روابط با کشورهای خارجی و خصوصا همسایگان، ادامه داد: کشورهای همسایه افغانستان باید با رایزنی و همگرایی با یکدیگر از ایجاد حکومتی فراگیر پشتیبانی کنند. آن‌ها می‌توانند در این راستا نقش موثری داشته باشند و عدالت فراگیر به نفع صلح و ثبات منطقه است.

قاسم یار کمک‌های مالی به افغانستان را در این شرایط مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: متاسفانه در مواردی، وضع اقتصادی نابسامان مردم باعث می‌شود از دیگر طرف‌ها کمک بخواهند. بنابراین کمک خودی‌ها بسیار سازنده‌تر است.

در ادامه، رئیس وقت لویی جرگه اضطراری افغانستان پس از نشست‌های بن، به نقش سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مانند شانگهای اشاره کرد و گفت: سازمان شانگهای در این راستا می‌تواند نقش فعال‌تری داشته باشد و ما با آن‌ها ارتباطات و مشترکات فراوانی داریم. افغانستان در شرایطی است که به کمک‌های مالی کشورهای منطقه هم نیاز دارد. امیدواریم به زودی افغانستان هم بتواند به کشورهای منطقه کمک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *