جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم  

گروه‌های فلسطینی با تاکید بر آمادگی مقاومت جهت مقابله با هرگونه تجاوز دشمن صهیونیستی از جمله حمله زمینی به رفح اعلام کردند که آمریکا و جامعه غربی مسئول هر تحرک متجاوزانه اشغالگران در رفح هستند و فلسطینی‌ها هرگز مقابل این تجاوزات ساکت نمی‌مانند.

کنعانی: افکار عمومی جهان بیدار شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تظاهرات‌های حمایت از غزه در دانشگاه‌های آمریکا گفت که افکار عمومی مصمم به اجرای عدالت در برابر رژیم صهیونیستی است.

ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا

روسیه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن به شورای امنیت در مورد عدم استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را که هدف آن بدنام کردن روسیه بود، مسدود کرد و به همراه چین اصلاحیه‌ای را برای روشن شدن مفاد قطعنامه قبلی در این زمینه پیشنهاد کرد.

گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم

گروه‌های فلسطینی با تاکید بر آمادگی مقاومت جهت مقابله با هرگونه تجاوز دشمن صهیونیستی از جمله حمله زمینی به رفح اعلام کردند که آمریکا و جامعه غربی مسئول هر تحرک متجاوزانه اشغالگران در رفح هستند و فلسطینی‌ها هرگز مقابل این تجاوزات ساکت نمی‌مانند.

ضربات مهلک حزب‌الله بازدارندگی رژیم صهیونیستی را تضعیف کرده است

تهران- ایرنا- «زهیر اندراوس» نویسنده و تحلیلگر جهان عرب گفت: ضربات مهلکی که حزب الله به صهیونیست ها در جبهه زمینی و با سرنگون کردن پهپادهای رژیم اسرائیل وارد کرده، نه تنها بازدارندگی این رژیم را تضعیف کرده، بلکه به آن نیز پایان داده است.

Loading

تحولات افغانستان و اهمیت نقش‌آفرینی و همگرایی همسایگان

۱۴۰۰/۰۶/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک فعال سیاسی افغانستان با تاکید بر اهمیت رایزنی و نقش‌آفرینی کشورهای همسایه افغانستان و حمایت از ایجاد حکومتی فراگیر، گفت: قطعا بروز و نمود واقعی تغییر رویکرد طالبان این خواهد بود که حکومتی متکثر و فراگیر در افغانستان شکل گیرد و همه طرف‌های ذی‌نفوذ در کشور در آن حضور داشته باشند.

محمد اسماعیل قاسم یار، رئیس وقت لویی جرگه اضطراری افغانستان پس از نشست‌های بن در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی و عملکرد کشورهای همسایه افغانستان و ضرورت همگرایی آن‌ها در این خصوص اظهار داشت: قطعا همسایگان ما خصوصا ایران و پاکستان، با همکاری و همگرایی با یکدیگر می‌توانند در حفظ صلح و ثبات در افغانستان ایفای نقش موثری داشته باشند؛ چرا که در غیر این صورت، پیامدهای مشکلات افغانستان بر همسایگانش امری مسلم است.

وی سابقه مواضع ایران و پاکستان را در جهت کمک به حل مشکلات افغانستان و تلاش برای همگرایی را سازنده و مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون طالبان تاکید کرده‌اند که طالبان دیروز نیستند، به اقتضائات زمان توجه دارند، به آینده فکر می‌کنند، می‌خواهند کشور توسعه یابد و مردم از رفاه برخوردار شوند. بنابراین با چنین دیدگاهی به نظر می‌رسد کشورهای همسایه افغانستان، امکان بیشتری برای ایجاد کانال‌های سازنده مذاکراتی و تداوم گفتگوها خواهند داشت.

این فعال سیاسی افغان گفت: امیدواریم این مواضع طالبان تداوم داشته باشد و اثر مثبتی بر مسائل داخلی و خارجی کشور داشته باشد.

قاسم یار تاکید کرد: قطعا بروز و نمود واقعی تغییر رویکرد طالبان این خواهد بود که حکومتی متکثر و فراگیر در افغانستان شکل گیرد و همه طرف‌های ذی‌نفوذ و علاقه‌مند در کشور در آن حضور داشته باشند. ما چنین وعده‌ای در دوحه گرفته‌ایم و هر دو طرف موافقت کرده‌اند که حکومت مشترکی شکل ‌دهند.

مشاور پیشین روابط بین‌الملل در شورای عالی صلح افغانستان، همکاری و همگرایی کشورهای منطقه در این مسیر را ضروری و سازنده عنوان کرد و ادامه داد: تا کنون به نظر می‌رسد شرایط در افغانستان مناسب است و ما و مردم امیدوار هستیم شرایط بهتر شود.

رئیس وقت لویی جرگه اضطراری افغانستان پس از نشست‌های بن، به مواضع و عملکرد برخی کشورهای همسایه افغانستان در ماه‌های اخیر اشاره و اضافه کرد: ما با همسایگانمان سرنوشت مشترکی داریم و همکاری و توجه به صلح و ثبات منطقه در این راستا ضروری است. البته روسیه و چین اعلام کرده‌اند که قصد هیچ‌گونه مداخله و یا میانجی‌گری ندارند، اما قطعا این دو کشور نقش مهمی در منطقه دارند و اگر با همکاری با کشورهایی مانند ایران، هند و پاکستان اقدامات مثبتی انجام دهند، مورد استقبال واقع خواهد شد.

قاسم یار با تاکید بر ضرورت توجه کشورهای همسایه به عوامل مخرب همکاری میان این کشورها با افغانستان از جمله مداخلات خارجی، گفت: دست نابکار خارجی، خصوصا آمریکا، در افغانستان روزگار ما را در دو دهه خراب کرده است. هر میزان مداخله کمتر شود به نفع صلح و ثبات در کشور ما است. حضور آمریکا با اهداف دور و درازی که در کشور ما دارند و منافعی که در منطقه دنبال می‌کنند، می‌تواند صدمه‌ای به روابطمان با دوستانمان بزند.

وی اضافه کرد: امیدواریم آمریکا و سایر کشورهای فرامنطقه‌ای بگذارند ما با ایجاد صلح و ثبات در منطقه‌مان رابطه برادرانه و همراه با حسن همجواری داشته باشیم. این مداخلات به ضرر ما و همکاری‌هایمان است. ما از کمک‌های انسان‌دوستانه واقعی استقبال می‌کنیم، اما مداخلات آن‌ها باید متوقف شود.

این فعال سیاسی افغان با تاکید بر اینکه سیاست راهبردی کشورهای غربی و در راس آن‌ها آمریکا این است که با ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان به اهداف خود برسند، گفت: افغانستان موقعیت ژئوپلیتیکی و منابع و ثروت‌های زیادی دارد که مورد طمع آن‌ها است. با در نظر داشتن اهداف آنها، کشورهای منطقه باید با یکدیگر همکاری و همگرایی بیشتری داشته باشند.

قاسم یار تصریح کرد: حتی طالبان که تاکید می‌کنند طالبان دیروز نیستند؛ واقعیت‌ها را لمس کرده‌اند و حقایق را دیده اند. باید همواره مد نظر داشته باشیم که چگونه تحریکات بیگانگان در منطقه ما ایفای نقش می‌کند؛ همانطور که «بی نظیر بوتو» ، نخست وزیر پیشین پاکستان، هم علنی و در رسانه‌ها گفته بود پاکستان در ساختن طالبان تنها نبوده و عربستان، انگلیس و آمریکا هم در شکل‌گیری و حمایت از آن‌ها نقش داشته‌اند.

وی با ابراز امیدواری به ایجاد تغییراتی واقعی در رویکرد و عملکرد طالبان نسبت به مسائل داخلی و روابط با کشورهای خارجی و خصوصا همسایگان، ادامه داد: کشورهای همسایه افغانستان باید با رایزنی و همگرایی با یکدیگر از ایجاد حکومتی فراگیر پشتیبانی کنند. آن‌ها می‌توانند در این راستا نقش موثری داشته باشند و عدالت فراگیر به نفع صلح و ثبات منطقه است.

قاسم یار کمک‌های مالی به افغانستان را در این شرایط مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: متاسفانه در مواردی، وضع اقتصادی نابسامان مردم باعث می‌شود از دیگر طرف‌ها کمک بخواهند. بنابراین کمک خودی‌ها بسیار سازنده‌تر است.

در ادامه، رئیس وقت لویی جرگه اضطراری افغانستان پس از نشست‌های بن، به نقش سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مانند شانگهای اشاره کرد و گفت: سازمان شانگهای در این راستا می‌تواند نقش فعال‌تری داشته باشد و ما با آن‌ها ارتباطات و مشترکات فراوانی داریم. افغانستان در شرایطی است که به کمک‌های مالی کشورهای منطقه هم نیاز دارد. امیدواریم به زودی افغانستان هم بتواند به کشورهای منطقه کمک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *