جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

توجیه سرکوب دانشجویان از سوی کاخ سفید: حضور پلیس بر اساس تصمیم دانشگاه‌ها است

نیویورک- ایرنا- سخنگوی کاخ سفید در پی انتقادها به حضور پلیس آمریکا در دانشگاه‌ها و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل، مدعی شد: تصمیم برای حضور پلیس به عهده خود دانشگاه‌ها است.

برگزاری نشست آتی وزرای دفاع ناتو در حمایت از اوکراین در بروکسل

تهران- ایرنا- دفتر مطبوعاتی ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست آتی وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) با تمرکز بر موضوع حمایت از اوکراین در بروکسل برگزار خواهد شد.

Loading

آینده برجام و سنگ‌اندازی طرف اروپایی

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اروپایی‌ها برجام را یک دستاورد سیاسی و امنیتی بزرگ قلمداد می‌کردند و به همین دلیل در برابر موضع دونالد ترامپ در خروج از برجام ایستادگی کردند.

مرتضی مکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینکه دولت‌های اروپایی درزمینه اجرای تعهدات برجامی‌شان هیچ اقدامی در مقابل خروج آمریکا از برجام انجام ندادند، تأکید کرد که اما این اراده سیاسی در بین آن‌ها وجود داشت که این توافق را حفظ کرده و اقدامی علیه آن انجام ندهند.

به گفته این کارشناس در دو قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد یکی در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و دیگری اجرای مکانیسم ماشه شاهد بودیم که اروپایی‌ها رأی ممتنع داده و مانع از پیشروی سیاست‌های آمریکا شدند.

مکی ادامه داد: «این کشورها می‌دانستند که بازی در زمین ترامپ می‌تواند عواقب خطرناکی برای آن‌ها و سیاست‌هایشان در منطقه خاورمیانه به همراه داشته باشد و منتظر بودند که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تحولی در این زمینه ایجاد کند و قدرت نرم و قدرت مانور آن‌ها را افزایش دهد.»

کارشناس مسائل اروپا در ادامه گفت: «پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فرصت و گشایشی که دولت‌های اروپایی به دنبال آن بودند تا از قدرت نرم و سیاست چندجانبه گرایانه خود برای پیشبرد اهداف سیاسی‌شان استفاده کنند را به وجود آورد.»

وی تأکید کرد: «ازاین‌رو ما شاهد بودیم که با قطعی شدن نتایج انتخابات آمریکا و ورود بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱، پایتخت‌های اروپایی مواضع قبلی خود را به شکل دیگری آشکار کردند و در پی آن شدند که دستاوردهای خروج آمریکا از برجام از بین نرود. به‌بیان‌دیگر اروپایی‌ها به دنبال آن هستند که باسیاست‌های چندجانبه‌گرایانه بایدن، فشار مضاعفی را بر ایران وارد کنند و موضوعاتی فراتر از توافق هسته‌ای را در دستور کار مذاکرات خود با تهران قرار دهند. این موضوعی است که هایکو ماس،‌ وزیر خارجه آلمان به‌صراحت آن را اعلام کرد و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه مشترکی به این موضوع اشاره کردند.»

مکی معتقد است که وزرای اروپایی نمی‌خواهند جو بایدن بدون گرفتن هیچ امتیازی به‌سرعت به برجام بازگردد بلکه خواستار آن هستند که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با کسب امتیازات جدید و وادار کردن ایران به مذاکره در حوزه مسائل منطقه‌ای و توان موشکی، دغدغه‌هایی که این کشورها متصور هستند را مرتفع کند.

این کارشناس درباره موضع ایران نیز توضیح داد: «جمهوری اسلامی ایران در این‌سوی قضیه، همواره تأکید کرده که برجام دوباره قابل‌مذاکره نیست و موضوع برجام محدود به همان برنامه‌ هسته‌ای ایران است. همچنین از سوی تهران تلویحاً به این نکته نیز اشاره‌شده که اگر دولت‌های اروپا و آمریکا به تعهدات خود در برجام بازگردند، امکان گفتگو در موضوعات دیگر نیز وجود دارد.»

مکی ادامه داد هرچند تا وقتی بایدن وارد کاخ سفید نشده و سیاست‌هایش را عملی نکرده است نمی‌توان در مورد این موضوع با صراحت اعلام نظر کرد.

وی تأکید کرد: «آخرین موضعی که فعلاً آمریکایی‌ها اتخاذ کرده‌اند موضع جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن است که به تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام تأکید کرده است.»

مکی درباره موضع‌گیری فعلی دولت‌های اروپایی گفت به نظر می‌رسد که این کشورها می‌خواهند مواضعی که در جریان مذاکرات برجام وجود داشت را همچنان پیگیری کنند. در آن زمان شاهد بودیم که وزیر خارجه وقت فرانسه تلاش داشت که موضوعات غیرهسته‌ای را نیز در مذاکرات با ایران بگنجاند.

وی افزود: «در آن مقطع که برجام حاصل شد درواقع ایران و آمریکا مذاکرات را پیش بردند و عملاً به سنگ‌اندازی‌های وزیر خارجه وقت فرانسه توجهی نکردند.»

این کارشناس در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد اکنون صبر راهبردی ایران پایان‌یافته و پس‌ازاین باید چه سیاستی از سوی تهران پیگیری شود، گفت: « با توجه به مواضعی که دولتمردان دمکرات آمریکایی داشته‌اند اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم که بایدن و گروه وی با چه سازوکار و چه سرعتی به برجام بازخواهند گشت.»

وی تأکید کرد:  جمهوری اسلامی ایران در مدتی که آمریکا از برجام خارج شد، تلاش کرد با صبر استراتژیک و سیاست گام‌به‌گام در کاهش تعهدات خود در قبال بدعهدی‌ اروپایی‌ها به‌نوعی برجام به کما رفته را حفظ کند. چراکه همچنان برجام می‌تواند مبنایی برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

مکی درنهایت با اشاره به اینکه آمریکا با تحریم‌های یکجانبه‌گرایانه اقتصادی علیه ایران توانست اکثر کشورهای جهان را وادار به خروج از توافقات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران کرده و پول‌های جمهوری اسلامی را در بسیاری از بانک‌های جهانی بلوکه کند، گفت: «بدون شک برجام و پیروزی دمکرات‌ها در آمریکا فرصتی است که نباید از دست برود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *