جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

آینده برجام و سنگ‌اندازی طرف اروپایی

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اروپایی‌ها برجام را یک دستاورد سیاسی و امنیتی بزرگ قلمداد می‌کردند و به همین دلیل در برابر موضع دونالد ترامپ در خروج از برجام ایستادگی کردند.

مرتضی مکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینکه دولت‌های اروپایی درزمینه اجرای تعهدات برجامی‌شان هیچ اقدامی در مقابل خروج آمریکا از برجام انجام ندادند، تأکید کرد که اما این اراده سیاسی در بین آن‌ها وجود داشت که این توافق را حفظ کرده و اقدامی علیه آن انجام ندهند.

به گفته این کارشناس در دو قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد یکی در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و دیگری اجرای مکانیسم ماشه شاهد بودیم که اروپایی‌ها رأی ممتنع داده و مانع از پیشروی سیاست‌های آمریکا شدند.

مکی ادامه داد: «این کشورها می‌دانستند که بازی در زمین ترامپ می‌تواند عواقب خطرناکی برای آن‌ها و سیاست‌هایشان در منطقه خاورمیانه به همراه داشته باشد و منتظر بودند که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تحولی در این زمینه ایجاد کند و قدرت نرم و قدرت مانور آن‌ها را افزایش دهد.»

کارشناس مسائل اروپا در ادامه گفت: «پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فرصت و گشایشی که دولت‌های اروپایی به دنبال آن بودند تا از قدرت نرم و سیاست چندجانبه گرایانه خود برای پیشبرد اهداف سیاسی‌شان استفاده کنند را به وجود آورد.»

وی تأکید کرد: «ازاین‌رو ما شاهد بودیم که با قطعی شدن نتایج انتخابات آمریکا و ورود بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱، پایتخت‌های اروپایی مواضع قبلی خود را به شکل دیگری آشکار کردند و در پی آن شدند که دستاوردهای خروج آمریکا از برجام از بین نرود. به‌بیان‌دیگر اروپایی‌ها به دنبال آن هستند که باسیاست‌های چندجانبه‌گرایانه بایدن، فشار مضاعفی را بر ایران وارد کنند و موضوعاتی فراتر از توافق هسته‌ای را در دستور کار مذاکرات خود با تهران قرار دهند. این موضوعی است که هایکو ماس،‌ وزیر خارجه آلمان به‌صراحت آن را اعلام کرد و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه مشترکی به این موضوع اشاره کردند.»

مکی معتقد است که وزرای اروپایی نمی‌خواهند جو بایدن بدون گرفتن هیچ امتیازی به‌سرعت به برجام بازگردد بلکه خواستار آن هستند که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با کسب امتیازات جدید و وادار کردن ایران به مذاکره در حوزه مسائل منطقه‌ای و توان موشکی، دغدغه‌هایی که این کشورها متصور هستند را مرتفع کند.

این کارشناس درباره موضع ایران نیز توضیح داد: «جمهوری اسلامی ایران در این‌سوی قضیه، همواره تأکید کرده که برجام دوباره قابل‌مذاکره نیست و موضوع برجام محدود به همان برنامه‌ هسته‌ای ایران است. همچنین از سوی تهران تلویحاً به این نکته نیز اشاره‌شده که اگر دولت‌های اروپا و آمریکا به تعهدات خود در برجام بازگردند، امکان گفتگو در موضوعات دیگر نیز وجود دارد.»

مکی ادامه داد هرچند تا وقتی بایدن وارد کاخ سفید نشده و سیاست‌هایش را عملی نکرده است نمی‌توان در مورد این موضوع با صراحت اعلام نظر کرد.

وی تأکید کرد: «آخرین موضعی که فعلاً آمریکایی‌ها اتخاذ کرده‌اند موضع جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن است که به تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام تأکید کرده است.»

مکی درباره موضع‌گیری فعلی دولت‌های اروپایی گفت به نظر می‌رسد که این کشورها می‌خواهند مواضعی که در جریان مذاکرات برجام وجود داشت را همچنان پیگیری کنند. در آن زمان شاهد بودیم که وزیر خارجه وقت فرانسه تلاش داشت که موضوعات غیرهسته‌ای را نیز در مذاکرات با ایران بگنجاند.

وی افزود: «در آن مقطع که برجام حاصل شد درواقع ایران و آمریکا مذاکرات را پیش بردند و عملاً به سنگ‌اندازی‌های وزیر خارجه وقت فرانسه توجهی نکردند.»

این کارشناس در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد اکنون صبر راهبردی ایران پایان‌یافته و پس‌ازاین باید چه سیاستی از سوی تهران پیگیری شود، گفت: « با توجه به مواضعی که دولتمردان دمکرات آمریکایی داشته‌اند اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم که بایدن و گروه وی با چه سازوکار و چه سرعتی به برجام بازخواهند گشت.»

وی تأکید کرد:  جمهوری اسلامی ایران در مدتی که آمریکا از برجام خارج شد، تلاش کرد با صبر استراتژیک و سیاست گام‌به‌گام در کاهش تعهدات خود در قبال بدعهدی‌ اروپایی‌ها به‌نوعی برجام به کما رفته را حفظ کند. چراکه همچنان برجام می‌تواند مبنایی برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

مکی درنهایت با اشاره به اینکه آمریکا با تحریم‌های یکجانبه‌گرایانه اقتصادی علیه ایران توانست اکثر کشورهای جهان را وادار به خروج از توافقات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران کرده و پول‌های جمهوری اسلامی را در بسیاری از بانک‌های جهانی بلوکه کند، گفت: «بدون شک برجام و پیروزی دمکرات‌ها در آمریکا فرصتی است که نباید از دست برود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *