جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

علی‌اف: روند علامت‌گذاری مرزها بین ارمنستان و آذربایجان آغاز شده است

رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌وگویی با وزیر امور خارجه آمریکا از پیشرفت در روند تعیین حدود مرزهای این کشور با ارمنستان خبر داده و گفت که دولتش از تلاش برای مذاکرات در راستای یک معاهده صلح با این کشور همسایه خود فروگذار نخواهد کرد.

علی‌اکبر صالحی: هاروارد و استنفورد هم با وقف اداره می‌شوند

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی علمی مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه «وقف» در همه جای دنیا حتی در کشورهای پیشرفته امری پسندیده است، گفت: دانشگاه هاروارد یا استنفورد در آمریکا با چند ۱۰میلیارد دلار موقوفات اداره می‌شود، اتفاقا با همین هزینه دانشگاه‌های معتبر و معروفی شدند.

Loading

تحلیلی بر روند روابط ترکیه و مصر

۱۴۰۲/۰۴/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ترکیه و مصر بعد از یک دهه قطع روابط دیپلماتیک در بیانیه‌ای مشترک ضمن ارتقای مناسبات سیاسی خود سفرای خود را در آنکارا و قاهره معرفی کردند. طرفین هدف خود را «عادی‌سازی و گسترش مناسبات» در راستای منافع مردم دو کشور اعلام کردند. از دیدگاه دو کشور، عادی‌سازی مجدد روابط بین دو کشور، نشان دهنده اراده متقابل برای توسعه مناسبات دوجانبه در راستای تامین منافع مردم ترکیه و مصر خواهد بود. این عادی‌سازی با استقبال دبیرکل اتحادیه عرب رو‌به‌رو شد و آن را تحولی مثبت برای ایجاد آرامش در فضای منطقه و تقویت ارتباط دیپلماتیک را برای حل مشکلات موثر دانست. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با ایمن الصفدی همتای اردنی خود در آنکارا اعلام داشت: «تبادل دوجانبه سفرای آنکارا و قاهره نقطه عطف جدیدی در زمینه عادی‌سازی روابط میان دو کشور است. اکنون مرحله مهمی را در عادی‌سازی با مصر پشت سر گذاشته‌ایم و از این پس روابط ما در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و سایر زمینه‌ها به‌سرعت پیش خواهد رفت. مصر نیز مدعی شد «هدف از ارتقای سطح روابط دیپلماتیک بین مصر و ترکیه بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی است تا منافع دو ملت برادر محقق شود.»

اسفند ۱۴۰۱ برای نخستین‌بار وزیر خارجه سابق ترکیه به مصر سفر کرد و در دیدار با «سامح شکری» همتای مصری خود بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد. پیش از آن نیز رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه بازی‌های جام جهانی قطر دیدار داشتند. گام عملی عادی‌سازی روابط آنکارا – قاهره یک ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با سفر «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر به آنکارا برداشته شد و وزرای خارجه دو طرف توافق کردند که گام‌های ملموسی برای بهبود روابط دوجانبه بردارند. اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ماه گذشته در پی دریافت پیام تبریک عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود به‌مناسبت پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری، او را برای سفر به آنکارا دعوت کرد.

روابط ترکیه و مصر پس از اعتراضات موسوم به بیداری اسلامی در برخی کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱ و از زمان کودتای ارتش این کشور به فرماندهی ژنرال سیسی علیه «محمد مرسی»، اولین رئیس جمهور منتخب مصر در سال 2013 قطع شد. برکناری حسنی مبارک، زمینه به‌قدرت رسیدن محمد مرسی را فراهم کرده بود. سیاستمداری که به خاطر نگرش خاص حزب عدالت و توسعه ترکیه به اخوان‌المسلمین، خیلی زود مورد توجه و حمایت تیم اردوغان – داوداوغلو قرار گرفت.

محمد مرسی، نه تنها در دیدارهای دیپلماتیک در آنکارا و استانبول، بلکه در کنگره حزب عدالت و توسعه در شهر قونیه، در کنار مهمانانی همچون خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس می‌نشست. شهرهای مختلف ترکیه نیز تبدیل به اصلی‌ترین مراکز فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای اخوانی‌های مصر شد. متقابلاً، دولت مصر نیز ترکیه را متهم کرد که با حمایت از اخوان‌المسلمین، در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند. دولت مصر، اخوان‌المسلمین را تهدیدی برای ثبات خود می‌دانست و ترکیه را به ایجاد پناهگاه امن برای اعضای این جنبش متهم کرد و این امر باعث تیرگی و بن‌بست در روابط دو کشور شد.

با برکناری مرسی در مصر و روی کار آمدن سیسی، اردوغان در سخنرانی‌های پرحرارت خود در آن دوره، بارها علیه سیسی موضع‌گیری کرد. حمایت آنکارا از اخوان‌المسلمین، سبب اختلافات شدید ترکیه و مصر شد. با مرگ مرسی در زندان که اردوغان او را «شهید» لقب داد، این تنش‌ها به اوج رسید. دولت حزب «عدالت و توسعه» ترکیه به‌رهبری اردوغان سقوط‌ حکومت اخوان‌المسلمین در مصر را که عمری بسیار کوتاه داشت، «کودتا» و اردوغان، ریاست‌جمهوری مصر را «دیکتاتور» نامید.

هاکان فیدان وزیر خارجه کنونی مصر که در دولت پیشین اردوغان ریاست سرویس اطلاعاتی میت ترکیه را بر عهده داشت در جریان ناآرامی‌های لیبی، برای تحمیل شکست بر خلیفه حفتر از اختیارات تام برخوردار بود. گفته می‌شود که شمار زیادی از معارضین سوری عرب و ترکمن تحت حمایت آمریکا، با راهبرد فیدان، به لیبی منتقل شدند تا با نیروهای حفتر بجنگند و اتفاقاً حمایت سیسی از حفتر، یکی از فاکتورهای مهمی بود که درگیری را در یک مسیر فرسایشی قرار داد.

این دو کشور اسلامی، پیوندهای تاریخی و فرهنگی مشترکی دارند که قدمت آن به قرن‌ها پیش می‌رسد. روابط دیپلماتیک ترکیه و مصر در طول تاریخ با فراز و نشیب‌های قابل توجهی روبه‌رو بود و بعضا با حوادث منطقه، دچار بحران‌های مختلفی شد. آنکارا پس از سال‌ها تنش با برخی کشورهای عربی همچون مصر، عربستان و امارات و نیز حمایت از تروریست‌ها در سوریه و اشغال مناطق شمالی این کشور، از سال گذشته در صدد ترمیم روابط خود با این کشورها برآمده است. روابط ترکیه پیش از این با امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی به‌شکل عادی درآمد.  تحولات سیاسی و منطقه در حوزه شرق دریای مدیترانه و اوضاع بد اقتصادی روز افزون مصر، دو کشور را بر آن داشت که در روابط خود تجدیدنظر کنند. در جریان زلزله ترکیه و شمال سوریه، وزیر خارجه مصر به ترکیه سفر و از مناطق زلزله‌زده بازدید کرد.

یکی از نکات مهم در روابط ترکیه و مصر، حضور قدرتمند بخش خصوصی در حفظ و توسعه روابط تجاری است. هردو کشور شرایط اقتصادی داخلی خود را درک می‌کنند. مصر با جمعیت زیاد و موقعیت استراتژیک خود در مدیترانه و آفریقا، فرصت‌هایی را برای تجارت ترکیه فراهم می‌کند. صنایع پیشرفته و بخش گردشگری ترکیه می‌تواند مورد توجه مصر باشد. عادی‌سازی روابط می‌تواند افزایش تجارت، سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی بین دو کشور را تسهیل کند. با بهبود روابط، موانع بانکی و گمرکی میان طرفین برداشته می‌شود و فعالیت‌های تجاری افزایش خواهد یافت.

از موضوعات اقتصادی مهم که اردوغان را به همکاری با مصر مشتاق کرده، تحولات جدید در خصوص منابع انرژی در شرق دریای مدیترانه است. همکاری مصر و رژیم صهیونیستی برای استخراج گاز و مایع سازی آن و انتقال گاز به اروپا، یکی از تحولات مهمی بود که پس از جنگ روسیه و اوکراین روی داد. در شرایطی که ترکیه در صدد آن بود که امتیاز انتقال گاز از سواحل مصر و سرزمین‌های اشغالی به‌سوی اروپا را به‌دست آورد، اورزلا وندرلاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، با سفر به اردن، سرزمین‌های اشغالی و مصر، قرارداد انتقال گاز با کشتی را نهایی کرد در حالیکه بخش مهمی از انگیزه‌های آنکارا از عادی کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی و مصر، مربوط به موضوع گاز و شرق مدیترانه است.

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در روابط آنکارا و قاهره، روند فعالیت‌های فعالان سیاسی و رسانه‌ای اخوان‎المسلمین است. دولت اردوغان در سال ۲۰۲۲م، از چند شبکه تلویزیونی و سایت خبری اخوان که در آنکارا و استانبول علیه دولت مصر فعالیت می‌کردند، مودبانه خواست که سکوت کنند. با پافشاری مصر مبنی بر ضرورت قطع حمایت آنکارا از اخوانی‌ها، بسیاری از آنان عازم قطر و دیگر کشورها شدند. دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه، در یک ارزیابی عملگرایانه، به این جمع‌بندی رسید که به قیمت توسعه روابط با دولت مصر، به حمایت از اخوانی‌های مصر پایان دهد.

0 Comments