جدیدترین مطالب

حمله به بیمارستان‌های غزه هیچ توجیهی ندارد

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت از جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان‌های غزه انتقاد کرد و گفت: به علت اقدامات رژیم صهیونیستی کودکان غزه در آستانه مرگ بر اثر گرسنگی قرار دارند.

تایلند غرق در زباله‌های پلاستیکی

از بانکوک، پایتخت تایلند به علت داشتن ۱۶۰۰ کانال و آبراه گاهی ونیز شرق یاد می‌شود. اما این کانال‌ها امروز به مدفن واقعی زباله تبدیل شده است.

فاصله ما با جهان

فاصله ما با جهان

محمدرضا اسلامی در یادداشتی می نویسد: نگاهی مقایسه ای به وضعیت فرودگاه های منطقه، بیانگر یک هشدار جدی درباره جایگاه فرودگاه امام است. هشداری که هوش از سر می رباید.

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

Loading

أحدث المقالات

شکست های پیاپی بلوک غرب در جنگ نفوذ با بلوک شرق

علیرغم همه تبلیغات منفی که غربی ها بر علیه روسیه و چین و ایران و دیگر متحدانشان راه انداخته اند اما می بینیم علاقه مندی مردم کشورهای مختلف جهان روز به روز به همسویی با کشورهای بلوک شرق افزایش پیدا می کند و در مقابل کشورهای غربی نفوذ خود را از دست می دهند.

حمله به بیمارستان‌های غزه هیچ توجیهی ندارد

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت از جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان‌های غزه انتقاد کرد و گفت: به علت اقدامات رژیم صهیونیستی کودکان غزه در آستانه مرگ بر اثر گرسنگی قرار دارند.

تایلند غرق در زباله‌های پلاستیکی

از بانکوک، پایتخت تایلند به علت داشتن ۱۶۰۰ کانال و آبراه گاهی ونیز شرق یاد می‌شود. اما این کانال‌ها امروز به مدفن واقعی زباله تبدیل شده است.

قطر: اقدامات رژیم اسرائیل در غزه جنایت علیه میراث بشر است

تهران – ایرنا – قطر با محکوم کردن حمله رژیم اسرائیل به غیرنظامیان، موسسات آموزشی و اماکن فرهنگی و ترور خبرنگاران و خانواده های آنها در نوار غزه تاکید کرد که بر اساس توافق نامه ها و کنوانسیون های بین المللی، این اقدامات جنایت علیه میراث بشر است.

Loading

چشم‌انداز همکاری‌های چین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: زمان می‌گذرد و جنگ اوکراین بیش‌ازپیش طرفین جنگ را با واقعیت‌ها، ظرفیت و محدودیت‌های میدانی و هزینه و نتایج اقدامات‌شان روبه‌رو می‌کند. حسین سیاحی - پژوهشگر سیاست بین‌الملل

از آغاز جنگ در اوکراین، پشتیبانی قابل توجه غرب از کیف اوضاع را برای مسکو دشوار کرد. بدین‌سبب، روسیه به سبب بحران‌های میدانی و همچنین مشکلات اقتصادی و تدارکاتی جنگ، روی حمایت دوستان خود حساب ویژه‌ای باز نمود. هزینه‌‌ی جنگ و فشار تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه سبب شد که این کشور برای جبران و بازگشت تعادل به چین، یکی دیگر از بازیگران تعیین کننده صحنه بین‌الملل و منطقه‌ای نزدیک‌تر شود.

مشهود است که به سبب جنگ در اوکراین، همکاری‌های چین و روسیه افزایش یافته است. اگرچه نباید فراموش کرد که دوطرف منافع متضاد و تقابلی و رقابت‌های قابل ملاحظه‌ای با یکدیگر دارند اما نقاط اشتراکی دیگری نیز وجود خواهد داشت که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری دوطرف باشد. همکاری‌هایی که البته نگرانی غرب را برانگیخته است.

 

همکاری‌های روسیه و چین

چالش‌های امنیتی مسکو برای نظم بین‌الملل کنونی به رهبری غرب اگرچه برای پکن اثرات مخرب اقتصادی و سیاسی به همراه خواهد داشت اما سبب نخواهد شد که چین حمایت خود از روسیه را نادیده بگیرد. مشخص است که این چالش‌ها برای چین هزینه‌آور است اما روسیه را به چین نزدیک‌تر و همچنین ایالات متحده را تحت فشار قرار خواهد داد و این‌ موارد در راستای منافع پکن قرار دارند. همانطور که در سال 2014 میلادی و همزمان با بحران کریمه، همکاری‌های اقتصادی چین و روسیه تشدید و قرار داد انتقال 38 میلیارد مترمکعب گاز از خط لوله “قدرت سیبری” به ارزش 400 میلیارد دلار میان طرفین امضا گردید، جنگ فعلی در اوکراین نیز زمینه ساز افزایش حجم مبادلات تجاری میان طرفین گردیده است. به طور مثال، درحالیکه تجارت روسیه و امریکا به نصف تقلیل یافته است، تجارت چین با روسیه به عدد 127 میلیارد دلار رسیده است.

هرچند پوتین در سال گذشته میلادی و در نشست همکاری‌های شانگهای آشکارا اعلام کرد که چین نگرانی‌هایی نسبت به جنگ روسیه در اوکراین دارد و چین نیز از ارائه برخی وام‌ها به روسیه امتناع نمود اما در عین حال، دو طرف به شکل فزاینده‌ای تجارت فیمابین را گسترش دادند. در فوریه سال گذشته یک شراکت بدون محدودیت میان پکن و مسکو امضا گردید و دو طرف تلاش نمودند که ارز‌های ملی خود را در فرمول تجاری خود وارد نمایند تا از این طریق وابستگی‌شان به غرب کاهش یابد. علاوه بر این ، در بخش انرژی و به سبب نیاز چین به منابع و روسیه به درآمد بیشتر، دوکشور قراردادهایی را به امضا رسانده‌اند که حاکی از تمایل طرفین به قدم برداشتن در مسیر توسعه روابط بود؛ قدم‌هایی که هرطرف دلایل خاص خود را برای برداشتن آن‌ها دارد.

همانطور که ذکر گردید، روسیه برای روشن نگاه داشتن ماشین جنگی‌ خود در اوکراین به درآمد نیازمند است و همزمان با تحریم‌های غرب علیه این کشور، چین دست مسکو را خواهد گرفت. البته که این پشتیبانی برای روسیه نیز دارای نتایج منفی و قابل تاملی خواهد بود اما به هر ترتیب اقتضای شرایط، کرملین را مجاب نموده که بیش از پیش خود را به اژدهای سرخ نزدیک نماید. در مقابل، چین نیز علاوه  بر نیاز به انرژی روسیه، برد و دامنه حضور منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود را نیز افزایش خواهد داد و همچنین فشار و چالش روسیه بر نظم بین‌الملل و غرب را به تماشا خواهد نشست. علاوه بر این، شکست روسیه در جنگ اوکراین برای چین ناگوار خواهد بود. با شکست روسیه، قدرت چالشگری اغلب امنیتی روسیه تا حدی از بین‌خواهد رفت و همچنین ممکن است این کشور مسیر سازش با غرب و دور شدن تدریجی از چین را طی نماید. موردی که تحت هیچ شرایطی منافع پکن را محقق نخواهد کرد. هرچند ذکر این نکته حائز اهمیت است که به همین اندازه نیز پیروزی روسیه هم می‌تواند برای چین چالش‌برانگیز باشد.

 

محور همکاری مسکو- پکن و نگرانی‌های واشنگتن

چین و روسیه این فرصت را خواهند داشت که در توسعه قدرت نظامی خود نیز اقدام نمایند. بطوریکه روسیه قدرت چین بخصوص قدرت زیردریایی این کشور را توسعه دهد و پکن نیز توان سرمایه‌گذاری و صنعتی خود را به فناوری تسلیحاتی روسیه تزریق نماید. علاوه بر همکاری‌های ذکر شده، در ماه آینده میلادی، دوکشور به همراه آفریقای جنوبی، تمرین دریایی مشترکی را در خلیج ریچارد برگزار خواهند کرد. این اقدام که توسط سه کشور عضو بریکس صورت خواهد پذیرفت و می‌تواند سبب تقویت هویت بریکس به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار جهانی باشد، انتقاد ایالات متحده را نیز به همراه داشته است.

از طرفی پکن و مسکو حضور خود در منطقه ساحل را تقویت کرده و در چاد و مالی به تحکیم منافع امنیتی و اقتصادی خود می‌پردازند. علاوه بر این همکاری دوکشور در منطقه شمالگان نیز در حال توسعه است. تشدید همکاری‌ها و تقویت حضور چین در این منطقه تهدید بزرگی برای ایالات متحده محسوب خواهد شد. نخست اینکه رونق مسیر دریایی شمال NSR))  علاوه بر مزیت برای روسیه، می‌تواند سبب کاهش وابستگی چین به تنگه مالاکا باشد؛ تنگه‌ای که بخش عمده منابع مورد نیاز چین از آنجا عبور کرده و پکن نیز در مبارزه با ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن بر سر کنترل این تنگه، شرایط مناسبی ندارد. همچنین حضور روسیه و چین در این منطقه، می‌تواند خاک ایالات متحده را در دسترس موشک‌های قاره‌پیمای (ICBM) آنان قرار بدهد.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که توسعه همکاری‌های چین و روسیه اگرچه برای دوکشور بخصوص روسیه خالی از چالش‌های راهبردی نیست اما با توجه به شرایط فعلی و اوضاع کارزار اوکراین و همچنین نیاز مالی و تدارکاتی مسکو، تنها راه به نظر می‌رسد. بدین ترتیب، روشن است که توسعه همکاری‌های راهبردی دوکشور ایالات متحده را نگران خواهد نمود. اگرچه غرب به واسطه حمایت از اوکراین روسیه را تضعیف نمود اما سبب شد که این کشور به سبب ایجاد توازن و جبران کاستی‌ها به چین بعنوان رقیب اصلی راهبردی غرب، نزدیک‌تر شود. هرچه فشار غرب بخصوص ایالات متحده امریکا بیشتر و گسترده‌تر گردد، پکن و مسکو دلایل بیشتری برای توسعه همکاری‌ها خواهند داشت. 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *