جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

پلیس و معترضان گرجستانی در تفلیس درگیر شدند

تهران- ایرنا- پلیس گرجستان و معترضان به قانون «شفافیت نفوذ خارجی» سه‌شنبه شب در تفلیس درگیر شدند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و خودروهای آبپاش استفاده کردند.

رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد

تهران-ایرنا-منابع مصری بامداد چهارشنبه فاش کردند که هیأت رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را با اصلاحات به دولت قاهره به عنوان عضو میانجیگر مذاکرات برای تبادل اسرا تحویل داده است.

رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد

تهران-ایرنا-منابع مصری بامداد چهارشنبه فاش کردند که هیأت رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را با اصلاحات به دولت قاهره به عنوان عضو میانجیگر مذاکرات برای تبادل اسرا تحویل داده است.

پلیس و معترضان گرجستانی در تلفیس درگیر شدند

تهران- ایرنا- پلیس گرجستان و معترضان به قانون «شفافیت نفوذ خارجی» سه‌شنبه شب در تفلیس درگیر شدند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و خودروهای آبپاش استفاده کردند.

Loading

الزامات دیپلماسی اقتصادی کارآمد در سیاست همسایگی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با پایان جنگ سرد و تحول در بسیاری از مفاهیم مربوط به روابط بین‌الملل، موضوع دیپلماسی نیز دچار دگرگونی شد. با اهمیت یافتن موضوعات اقتصادی و فرهنگی، یکه‌تازی موضوعات امنیتی و صرفا سیاسی به پایان رسیده و از میزان اهمیت آنان کاسته شد. بدین‌ترتیب، دیپلماسی سنتی جای خود را بنا به ضرورت‌های محیط بین‌الملل به دیپلماسی‌های نوین‌تری نظیر دیپلماسی اقتصادی داد. حسین سیاحی- پژوهشگر مسائل بین‌الملل

همزمان با آغاز قرن جدید و با حرکت به سوی جهانی شدن، افزایش مبادلات تجاری بدون مرزبندی‌های رقابتی دوران جنگ سرد افزایش یافت و وابستگی متقابل اقتصادی میان کشورها، موضوعات اقتصادی را در اولویت سیاست خارجی‌شان قرار داد. از این رو، دیپلماسی اقتصادی حائز اهمیت بیشتری شد.

ایران نیز در رویکردهای سیاست خارجی خود، همواره دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار قرار داده است. اگرچه در برخی دولت‌ها تنش زدایی با غرب و همکاری فعالانه در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان ابزار لازم برای توسعه ملی و تحقق منافع در نظر گرفته شد و در برخی دیگر، سیاست‌های اقتصادی متوازن با نگاه بیشتر به شرق در جهت کم‌اثر کردن تحریم‌ها و توسعه اقتصادی ایران به کار گرفته شده است.

در دولت فعلی نیز به شکل جدی بر موضوع دیپلماسی اقتصادی تاکید شده و به تازگی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه اعلام کرده که دولت سیزدهم بر همکاری با همسایگان و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی تمرکز دارد و مصمم به گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه است. چنین تاکیدی بار دیگر لزوم پرداختن به چگونگی ایجاد و شکل دهی به یک دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی ایران را حائز اهمیت می‌سازد. دیپلماسی‌ای که به نظر می‌رسد در راه رسیدن به یک راهبرد مناسب، «موانع و فرصت‌هایی» را در سر راه خود داشته و همچنین نیازمند پیش‌نیازهای امنیتی و سیاسی خواهد بود.

امروز با توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی، اهمیت استفاده از دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی ایران بیش از پیش مشخص شده است. در منطقه پیرامونی کشورمان، ایران و 15 کشور همسایه آن، به واسطه جمعیتی 560 میلیون نفری و داشتن سهم مطلوب از مبادلات تجاری جهان، ظرفیت‌های اقتصادی بالقوه قابل توجهی را ایجاد کرده است. ظرفیتی که به واسطه ناکارآمدی سازمان‌های منطقه‌ای علی‌الخصوص در بعد اقتصادی و وجود رقابت شدید امنیتی، تا کنون بلااستفاده یا حداقل از شکوفایی موثر بی‌بهره مانده‌است. بدین‌ترتیب لزوم کاهش رقابت و رفع چالش‌های امنیتی در منطقه و حرکت دیپلماسی اقتصادی از سطح دوجانبه به چند جانبه و منطقه‌‌ای می‌تواند بخشی از راهبرد ایران در کنار سایر کشورهای منطقه باشد.

 

موانع و فرصت‌ها

ایران و عربستان در منطقه‌ای ثروتمند و استراتژیک قرار دارند که علیرغم تاثیرگذاری بلامنازع دو کشور ذکر شده در روند و ترتیبات امنیتی و رقابتی‌آن و همچنین نقش بی بدیل دو کشور بویژه ایران در آرایش منطقه، جایگاه نخست در عرصه اقتصادی در اختیار کشورهایی نظیر ترکیه و امارات متحده عربی قرار دارد. در واقع، اعمال سیاست‌های امنیتی به سبب فضای چالشی موجود و سطح بالای رقابت تسلیحاتی در منطقه و عدم وجود سازمان‌های موثر منطقه‌ای، مانع از آغاز یک دیپلماسی فعال اقتصادی دوجانبه و چند جانبه در منطقه شده است. موضوعاتی که می‌توانند با اتخاذ تصمیمات و راهبردی موثر و با استفاده از سازوکار منطقه‌ای، مورد حل‌وفصل قرار گرفته و زمینه‌ساز تسری همکاری به سایر حوزه‌ها باشند.

با روی کار آمدن دولت بایدن و لزوم رقابت راهبردی با چین، آمریکا به تدریج خود را برای کاهش حضور در منطقه خاورمیانه آماده می‌کند. کاهش سامانه‌های موشکی در منطقه و خروج از افغانستان و عراق بخشی از این راهبرد است. بدین ترتیب با کاهش حضور آمریکا در منطقه و تضعیف چتر امنیتی آن برای کشورهای جنوب خلیج فارس، اتخاذ یک راهبرد مبتنی بر دیپلماسی و همکاری دوجانبه و چندجانبه منطقه‌‌ای، به ویژه میان ایران و عربستان مهم تلقی شده و تحقق یک همکاری دو جانبه و سپس جامع در منطقه ممکن به نظر می‌رسد.

 

راهبرد پیش‌رو

برای یک همکاری مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی میان ایران و عربستان، پیش‌نیازهای امنیتی و سیاسی مهمی در دو سطح داخلی و خارجی وجود دارند که مستلزم مذاکره، حل و فصل و اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز  از سوی طرفین خواهند بود. نخستین قدم در راه تحقق همکاری میان کشورها، کاهش نگرانی‌های امنیتی است. تنش زدایی اولین اقدام در این مسیر است.

همانطور که ذکر گردید، با کاهش حضور قدرت‌های خارجی در منطقه و تضعیف چتر امنیتی آمریکا، برای کشورهای وابسته به آن نظیر عربستان فرصت لازم برای کاهش تنش‌ها فراهم می‌گردد.

در نهایت با کاهش نگرانی‌های امنیتی، رقابت منطقه‌ای این دو کشور در سایر کشورهای منطقه نیز به سبب کمرنگ شدن شدت نیاز به عمق استراتژیک کمتر شده و اجازه چشیده شدن طعم قرار گرفتن مسائل اقتصادی در راس امور منطقه نمایان خواهد شد. نهایتا اعمال یک دیپلماسی اقتصادی میان ایران و عربستان (به مانند آنچه در رابطه با آلمان و فرانسه بعد از سه جنگ بزرگ میان دو کشور زمینه ساز جامعه ذغال‌سنگ اروپا و سپس اتحادیه اروپا گردید) می‌تواند به تدریج به سایر امور نیز تسری یابد و از شکلی دوجانبه به چند جانبه و منطقه‌ای تبدیل شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *