جدیدترین مطالب

فصل جدیدی در انتظار روابط تهران – ریاض

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان به ایران، تقدیم پیام پادشاه عربستان به رهبر معظم انقلاب و دیدار با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران افزون بر اینکه نقش مؤثری در تقویت و تحکیم روابط دوجانبه دارد، می‌تواند در فراهم نمودن بسترها و شرایط لازم برای پیشبرد همکاری‌های جمعی در منطقه موثر باشد.

نظم جدید منطقه‌ای و الزام آسیب شناسی راهبرد ایران

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: بعد از تحولات سوریه و چالش‌هایی که محورمقاومت تا به امروز با آن‌ها مواجهه شده است، سیاست‌گذاران و تحلیل‌گران بر این شده‌اند که بازنمایی جدید از نظم منطقه‌ای خاورمیانه‌ای ارائه، و ابعاد جدیدی را در تصمیم‌گیری خود مدنظر قرار دهند. تغییر و ترکیب جدید همکاری‌ها و اتحادها، نشانگر درک تغییرات در نظم منطقه‌ای است؛ و در نتیجه تحول در راهبردها را شاهد هستیم که این امر نیز الزام تغییر در نوع اقدام و رویکردشان را ایجاب می‌کند.

جنگ تعرفه‌ها ‌و تشدید تنش در روابط چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیرکل اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین بر این باور است که در پی جنگ تعرفه ها میان چین و آمریکا، روابط واشنگتن و پکن در دوره ترامپ با چشم اندازی متلاطم روبرو است.

پیامدهای جنگ تجاری دولت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پیامدهای جنگ تجاری ترامپ که در نوع خود بی‌سابقه و جدید است و ظاهراً با هدف «حمایت از تولید داخلی» آمریکا و «متوازن‌سازی تجارت جهانی» اِعمال شده‌اند، به تدریج در حال آشکار شدن است.

چشم‌انداز حملات آمریکا به انصارالله

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با گذشت بیش از سه هفته از تجاوز نظامی و بمباران بی‌سابقه و گسترده شهرهای مختلف یمن، دولت آمریکا تا کنون دستاوردهای قابل توجه و راهبردی در راستای اهداف اعلامی خود به دست نیاورده است.

تحلیلی بر رویکرد مصر در قبال بحران غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست خارجی مصر در قبال غرب آسیا، به‌ویژه در مسائل مرتبط با غزه، تحت تأثیر عوامل استراتژیک پیچیده‌ای است که شامل امنیت ملی، روابط با قدرت‌های جهانی و نقش این کشور در تحولات منطقه‌ای می‌شود.

رؤیای ترامپ برای الحاق گرینلند به آمریکا و رویکرد حمایتی روسیه در تقابل با اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس بین‌الملل گفت: حمایت پوتین از تصمیم ترامپ برای الحاق گرینلند به آمریکا را باید در چارچوب اهداف بلندمدت روسیه تحلیل کرد. این موضع‌گیری صرفاً یک تاکتیک برای کسب منافع بزرگ‌تر در آینده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: جمهورى اسلامى ایران همه راه‌ها را نبسته است، بلکه آماده مذاکره غیرمستقیم جهت ارزیابی طرف مقابل، اعلام شرایط خود و اتخاذ تصمیم مقتضی است.

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در تحلیل راهبرد مذاکراتی آمریکا و عدم استقبال جمهوری اسلامی ایران از آن به خبرنگار ما گفت: آنچه امروز در رفتار هیأت حاکمه آمریکا مشاهده می‌شود یک جنگ روانى با القاى سیاست «یا جنگ یا مذاکره» از طریق ارسال پیام هاى متضاد از سوى مسئولین آمریکایى است.

Loading

أحدث المقالات

فصل جدیدی در انتظار روابط تهران – ریاض

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان به ایران، تقدیم پیام پادشاه عربستان به رهبر معظم انقلاب و دیدار با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران افزون بر اینکه نقش مؤثری در تقویت و تحکیم روابط دوجانبه دارد، می‌تواند در فراهم نمودن بسترها و شرایط لازم برای پیشبرد همکاری‌های جمعی در منطقه موثر باشد.

نظم جدید منطقه‌ای و الزام آسیب شناسی راهبرد ایران

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: بعد از تحولات سوریه و چالش‌هایی که محورمقاومت تا به امروز با آن‌ها مواجهه شده است، سیاست‌گذاران و تحلیل‌گران بر این شده‌اند که بازنمایی جدید از نظم منطقه‌ای خاورمیانه‌ای ارائه، و ابعاد جدیدی را در تصمیم‌گیری خود مدنظر قرار دهند. تغییر و ترکیب جدید همکاری‌ها و اتحادها، نشانگر درک تغییرات در نظم منطقه‌ای است؛ و در نتیجه تحول در راهبردها را شاهد هستیم که این امر نیز الزام تغییر در نوع اقدام و رویکردشان را ایجاب می‌کند.

جنگ تعرفه‌ها ‌و تشدید تنش در روابط چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیرکل اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین بر این باور است که در پی جنگ تعرفه ها میان چین و آمریکا، روابط واشنگتن و پکن در دوره ترامپ با چشم اندازی متلاطم روبرو است.

پیامدهای جنگ تجاری دولت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پیامدهای جنگ تجاری ترامپ که در نوع خود بی‌سابقه و جدید است و ظاهراً با هدف «حمایت از تولید داخلی» آمریکا و «متوازن‌سازی تجارت جهانی» اِعمال شده‌اند، به تدریج در حال آشکار شدن است.

چشم‌انداز حملات آمریکا به انصارالله

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با گذشت بیش از سه هفته از تجاوز نظامی و بمباران بی‌سابقه و گسترده شهرهای مختلف یمن، دولت آمریکا تا کنون دستاوردهای قابل توجه و راهبردی در راستای اهداف اعلامی خود به دست نیاورده است.

تحلیلی بر رویکرد مصر در قبال بحران غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست خارجی مصر در قبال غرب آسیا، به‌ویژه در مسائل مرتبط با غزه، تحت تأثیر عوامل استراتژیک پیچیده‌ای است که شامل امنیت ملی، روابط با قدرت‌های جهانی و نقش این کشور در تحولات منطقه‌ای می‌شود.

رؤیای ترامپ برای الحاق گرینلند به آمریکا و رویکرد حمایتی روسیه در تقابل با اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس بین‌الملل گفت: حمایت پوتین از تصمیم ترامپ برای الحاق گرینلند به آمریکا را باید در چارچوب اهداف بلندمدت روسیه تحلیل کرد. این موضع‌گیری صرفاً یک تاکتیک برای کسب منافع بزرگ‌تر در آینده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: جمهورى اسلامى ایران همه راه‌ها را نبسته است، بلکه آماده مذاکره غیرمستقیم جهت ارزیابی طرف مقابل، اعلام شرایط خود و اتخاذ تصمیم مقتضی است.

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در تحلیل راهبرد مذاکراتی آمریکا و عدم استقبال جمهوری اسلامی ایران از آن به خبرنگار ما گفت: آنچه امروز در رفتار هیأت حاکمه آمریکا مشاهده می‌شود یک جنگ روانى با القاى سیاست «یا جنگ یا مذاکره» از طریق ارسال پیام هاى متضاد از سوى مسئولین آمریکایى است.

Loading

طرح گزینه نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران؛ جنگ روانی در مقابل مذاکرات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: کمیته مالی پارلمان رژیم صهیونیستی در دوم دی ماه سال جاری، بندی را به لایحه بودجه سال 2022 اضافه کرد که بر اساس آن مبلغ دو میلیارد و 900 میلیون دلار به منظور آمادگی برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران به بودجه نظامی رژیم صهیونیستی اضافه می‌شود. فاطمه نکولعل آزاد-پژوهشگر مسائل بین‌الملل

سوال اساسی که مطرح می­‌شود این است که رژیم صهیونیستی با طرح گزینه جنگ علیه ایران و انجام اقداماتی مانند اختصاص بودجه برای حمله نظامی احتمالی به ایران چه اهداف و مقاصدی را دنبال می­‌کند؟

 

طرح گزینه نظامی به مثابه ابزار عملیات روانی

رژیم صهیونیستی یکی از اصلی‌­ترین مخالفان برنامه هسته‌­ای ایران بوده است. با روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021 و انتظار بازگشت دوباره آمریکا به توافق هسته­‌ای، مخالفت­‌های رژیم صهیونیستی با سیاست دولت جدید آمریکا مبنی بر احیای برجام آغاز شد. این مخالفت‌­ها همواره به موازات گفتگوهای وین برای احیای برجام شدت پیدا کرده است.

آوی کخاوی فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در 26 ژانویه 2021 یعنی 26 روز پس از روی کار آمدن بایدن، اعلام کرد که برای جلوگیری از بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام، دستور داده تا نقشه‌­های جدیدی برای حمله به ایران و از میان بردن برنامه هسته‌­ای این کشور طراحی شود. وی همچنین بیان کرد که رژیم صهیونیستی هیچ شکلی از هسته‌­ای شدن ایران را نمی‌­پذیرد و چنانچه بایدن به برجام بازگردد، رژیم صهیونیستی خود به تنهایی علیه ایران اقدام خواهد کرد.

به دنبال آغاز مذاکرات احیای برجام در اوایل فروردین ماه سال جاری، در تأسیسات هسته‌­ای نطنز در 11 آوریل 2021 (22 فروردین 1400) عملیات خرابکاری صورت گرفت که رسانه­‌های آمریکایی از هر دو طیف دموکرات و جمهوری‌خواه، رژیم صهیونیستی و سازمان جاسوسی موساد را عامل آن خرابکاری معرفی کردند. از نظرگاه رسانه‌­های نزدیک به حزب دموکرات، اقدام رژیم صهیونیستی اقدامی خرابکارانه با هدف از بین بردن مسیر دیپلماسی با ایران بود. اقدام خرابکارانه بعدی رژیم صهیونیستی در مرکز تولید سانتریفیوژ در کرج در تیرماه  سال جاری بود.

در عین حال، از آنجایی که پس از سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به رژیم صهیونیستی و گفتگوهای دور هشتم در وین که به نظر می‌­رسد دور پایانی مذاکرات احیای برجام باشد، کمیته پارلمان رژیم صهیونیستی بند یاد شده را به لایحه بودجه 2022 اضافه می‌کند، گویای این نکته است که اختلاف آمریکا با رژیم صهیونیستی تشدید شده است.

حال سوالی که مطرح می­‌شود این است که در کنار عملیات خرابکارانه که پاسخش را خواهد گرفت، رژیم صهیونیستی با برجسته کردن گزینه نظامی چه اهدافی را دنبال می­‌کند؟ در پاسخ می‌­توان چند انگیزه مهم را مطرح کرد:

اول اینکه رژیم صهیونیستی از طریق طرح گزینه نظامی به دنبال ایجاد نگرانی برای آمریکا و اعمال فشار بر آمریکا است تا در مذاکرات هسته‌­ای با ایران سخت­‌گیری بیشتری انجام دهد و حتی‌الامکان به توافقی با ایران برسد که مطلوب رژیم صهیونیستی باشد. بنی گانتز وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در کنفرانس امنیت ملی رژیم صهیونیستی در 21 نوامبر 2021 (30 آبان 1400) اظهار داشت که «من از توافقی بین ایران و 5+1 حمایت می­‌کنم که قوی‌تر، طولانی‌­تر و گسترده‌­تر از توافق هسته­‌ای 2015 باشد و محو توانایی‌­های هسته­‌ای ایران، بازرسی­‌های موثر از صنایع هسته‌­ای و نظام تولید{اورانیوم} را شامل شود». در این کنفرانس رئیس وقت موساد نیز توافق مطلوب را توافقی دانست که «فرایند غنی­‌سازی اورانیوم در ایران را به طور کامل متوقف و تجهیزات آن برچیده شود». رژیم صهیونیستی با تهدید به جنگ به دنبال ترساندن آمریکا از پیامدهای احتمالی جنگی است که ممکن است آمریکا را نیز درگیر خود کند.

دوم اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد ترس و نگرانی در بین کشورهای اروپایی است که پذیرفتن یک توافق بد هسته‌­ای با ایران سبب خواهد شد که رژیم صهیونیستی به گزینه نظامی متوسل شود و چون جنگ احتمالی ممکن است گسترده شود به ناچار پیامدهای منفی آن متوجه اروپا نیز خواهد شد.

سوم اینکه رژیم صهیونیستی از طریق طرح گزینه جنگ به دنبال ایجاد عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ایران است تا در مذاکرات هسته‌­ای جاری احیانا تن به یک توافق جدید بدهد که مطلوب رژیم صهیونیستی باشد. در واقع رژیم صهیونیستی نگران است که مذاکرات جدید در وین صرفاً بازگشت به توافق 2015 باشد و اینکه آمریکا در نهایت با ایران به توافقی نامطلوب‌تر دست یابد و تحریم‌­های موجود علیه ایران را لغو کند و در مقابل تهران حتی محدودیت­‌های بازرسی را کمتر کند.

 

پیش‌بینی اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی

طرح گزینه جنگ علیه ایران توسط رژیم صهیونیستی قدمتی بیش از یک دهه دارد و رژیم صهیونیستی از این طریق همواره به دنبال ترساندن آمریکا و کشورهای اروپایی و احیانا ایران بوده است. در واقع طرح گزینه جنگ توسط رژیم صهیونیستی ابزاری برای تحت فشار قرار دادن ایران به منظور عقب نشینی از برنامه هسته­‌ای خود از یک سو و اعمال فشار به کشورهای غربی برای امضای یک توافق هسته‌­ای مطلوب رژیم صهیونیستی با ایران از سوی دیگر بوده است. در رابطه با اقدام رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته­‌ای ایران باید به سه نکته توجه کرد:

اول اینکه رژیم صهیونیستی از حیث قابلیت­‌های نظامی و مولفه­‌های جغرافیایی امکان حمله نظامی به ایران به تنهایی و بدون همراهی دیگر کشورها را ندارد. هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران نه­‌تنها باید از فضای کشورهای دیگر منطقه عبور کنند بلکه نیاز به هواپیماهای سوخت‌­رسان دارند که آمریکا از تحویل آن‌ها به رژیم صهیونیستی خودداری کرده است. روشن است در صورتی که رژیم صهیونیستی اقدام به حمله نظامی احتمالی علیه ایران کند، این حق برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است که نه تنها علیه کشورهایی که امکان عبور به هواپیماهای نظامی رژیم صهیونیستی را داده‌­اند، اقدام کند بلکه مستقیما به رژیم صهیونیستی پاسخ قاطع و مناسب نظامی بدهد.

دوم اینکه بر اساس تجارب گذشته، به منظور اقدام علیه برنامه هسته‌­ای ایران، رژیم صهیونیستی ممکن است برخی اقدامات خرابکارانه در داخل ایران انجام دهد. هرچند اقدامات رژیم صهیونیستی در گذشته سبب وارد شدن برخی آسیب‌­ها به برنامه هسته‌­ای ایران شده است اما نهادهای اطلاعاتی – امنیتی ایران بلافاصله موفق به غلبه بر ضعف­‌های موجود و اصلاح آن شده‌­اند به گونه‌­ای که سطح محافظت و مراقبت از مراکز‌ی که رژیم صهیونیستی در آنجا اقدامات خرابکارانه انجام داده است، نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

سوم اینکه باز بر اساس تجارب گذشته، رژیم صهیونیستی ممکن است ترور دانشمندان هسته‌­ای ایران را در دستور کار قرار داد که لازم است نهادهای اطلاعاتی – امنیتی با هوشیاری و مراقبت بیشتر مانع از انجام اقدامات احتمالی توسط رژیم صهیونیستی بشوند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر