جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان

نیویورک – ایرنا- اعتراض های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ اسرائیل به دانشگاههای هاروارد، تگزاس، براون و کالیفرنیای جنوبی رسیده و دانشگاههای تگزاس و کالیفرنیا صحنه درگیری پلیس با دانشجویان شده است.

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات سه کشور

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ روسیه با مقامات عالی شرکت‌کننده از چین، برزیل و آفریقای جنوبی به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی جنوب لبنان+فیلم

تهران-ایرنا-حزب الله لبنان بامداد پنجشنبه فیلمی از شلیک چندین موشک به چندین نقطه از مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی در جنوب لبنان را منتشر کرد.

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم.

Loading

طرح گزینه نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران؛ جنگ روانی در مقابل مذاکرات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: کمیته مالی پارلمان رژیم صهیونیستی در دوم دی ماه سال جاری، بندی را به لایحه بودجه سال 2022 اضافه کرد که بر اساس آن مبلغ دو میلیارد و 900 میلیون دلار به منظور آمادگی برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران به بودجه نظامی رژیم صهیونیستی اضافه می‌شود. فاطمه نکولعل آزاد-پژوهشگر مسائل بین‌الملل

سوال اساسی که مطرح می­‌شود این است که رژیم صهیونیستی با طرح گزینه جنگ علیه ایران و انجام اقداماتی مانند اختصاص بودجه برای حمله نظامی احتمالی به ایران چه اهداف و مقاصدی را دنبال می­‌کند؟

 

طرح گزینه نظامی به مثابه ابزار عملیات روانی

رژیم صهیونیستی یکی از اصلی‌­ترین مخالفان برنامه هسته‌­ای ایران بوده است. با روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021 و انتظار بازگشت دوباره آمریکا به توافق هسته­‌ای، مخالفت­‌های رژیم صهیونیستی با سیاست دولت جدید آمریکا مبنی بر احیای برجام آغاز شد. این مخالفت‌­ها همواره به موازات گفتگوهای وین برای احیای برجام شدت پیدا کرده است.

آوی کخاوی فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در 26 ژانویه 2021 یعنی 26 روز پس از روی کار آمدن بایدن، اعلام کرد که برای جلوگیری از بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام، دستور داده تا نقشه‌­های جدیدی برای حمله به ایران و از میان بردن برنامه هسته‌­ای این کشور طراحی شود. وی همچنین بیان کرد که رژیم صهیونیستی هیچ شکلی از هسته‌­ای شدن ایران را نمی‌­پذیرد و چنانچه بایدن به برجام بازگردد، رژیم صهیونیستی خود به تنهایی علیه ایران اقدام خواهد کرد.

به دنبال آغاز مذاکرات احیای برجام در اوایل فروردین ماه سال جاری، در تأسیسات هسته‌­ای نطنز در 11 آوریل 2021 (22 فروردین 1400) عملیات خرابکاری صورت گرفت که رسانه­‌های آمریکایی از هر دو طیف دموکرات و جمهوری‌خواه، رژیم صهیونیستی و سازمان جاسوسی موساد را عامل آن خرابکاری معرفی کردند. از نظرگاه رسانه‌­های نزدیک به حزب دموکرات، اقدام رژیم صهیونیستی اقدامی خرابکارانه با هدف از بین بردن مسیر دیپلماسی با ایران بود. اقدام خرابکارانه بعدی رژیم صهیونیستی در مرکز تولید سانتریفیوژ در کرج در تیرماه  سال جاری بود.

در عین حال، از آنجایی که پس از سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به رژیم صهیونیستی و گفتگوهای دور هشتم در وین که به نظر می‌­رسد دور پایانی مذاکرات احیای برجام باشد، کمیته پارلمان رژیم صهیونیستی بند یاد شده را به لایحه بودجه 2022 اضافه می‌کند، گویای این نکته است که اختلاف آمریکا با رژیم صهیونیستی تشدید شده است.

حال سوالی که مطرح می­‌شود این است که در کنار عملیات خرابکارانه که پاسخش را خواهد گرفت، رژیم صهیونیستی با برجسته کردن گزینه نظامی چه اهدافی را دنبال می­‌کند؟ در پاسخ می‌­توان چند انگیزه مهم را مطرح کرد:

اول اینکه رژیم صهیونیستی از طریق طرح گزینه نظامی به دنبال ایجاد نگرانی برای آمریکا و اعمال فشار بر آمریکا است تا در مذاکرات هسته‌­ای با ایران سخت­‌گیری بیشتری انجام دهد و حتی‌الامکان به توافقی با ایران برسد که مطلوب رژیم صهیونیستی باشد. بنی گانتز وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در کنفرانس امنیت ملی رژیم صهیونیستی در 21 نوامبر 2021 (30 آبان 1400) اظهار داشت که «من از توافقی بین ایران و 5+1 حمایت می­‌کنم که قوی‌تر، طولانی‌­تر و گسترده‌­تر از توافق هسته­‌ای 2015 باشد و محو توانایی‌­های هسته­‌ای ایران، بازرسی­‌های موثر از صنایع هسته‌­ای و نظام تولید{اورانیوم} را شامل شود». در این کنفرانس رئیس وقت موساد نیز توافق مطلوب را توافقی دانست که «فرایند غنی­‌سازی اورانیوم در ایران را به طور کامل متوقف و تجهیزات آن برچیده شود». رژیم صهیونیستی با تهدید به جنگ به دنبال ترساندن آمریکا از پیامدهای احتمالی جنگی است که ممکن است آمریکا را نیز درگیر خود کند.

دوم اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد ترس و نگرانی در بین کشورهای اروپایی است که پذیرفتن یک توافق بد هسته‌­ای با ایران سبب خواهد شد که رژیم صهیونیستی به گزینه نظامی متوسل شود و چون جنگ احتمالی ممکن است گسترده شود به ناچار پیامدهای منفی آن متوجه اروپا نیز خواهد شد.

سوم اینکه رژیم صهیونیستی از طریق طرح گزینه جنگ به دنبال ایجاد عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ایران است تا در مذاکرات هسته‌­ای جاری احیانا تن به یک توافق جدید بدهد که مطلوب رژیم صهیونیستی باشد. در واقع رژیم صهیونیستی نگران است که مذاکرات جدید در وین صرفاً بازگشت به توافق 2015 باشد و اینکه آمریکا در نهایت با ایران به توافقی نامطلوب‌تر دست یابد و تحریم‌­های موجود علیه ایران را لغو کند و در مقابل تهران حتی محدودیت­‌های بازرسی را کمتر کند.

 

پیش‌بینی اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی

طرح گزینه جنگ علیه ایران توسط رژیم صهیونیستی قدمتی بیش از یک دهه دارد و رژیم صهیونیستی از این طریق همواره به دنبال ترساندن آمریکا و کشورهای اروپایی و احیانا ایران بوده است. در واقع طرح گزینه جنگ توسط رژیم صهیونیستی ابزاری برای تحت فشار قرار دادن ایران به منظور عقب نشینی از برنامه هسته­‌ای خود از یک سو و اعمال فشار به کشورهای غربی برای امضای یک توافق هسته‌­ای مطلوب رژیم صهیونیستی با ایران از سوی دیگر بوده است. در رابطه با اقدام رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته­‌ای ایران باید به سه نکته توجه کرد:

اول اینکه رژیم صهیونیستی از حیث قابلیت­‌های نظامی و مولفه­‌های جغرافیایی امکان حمله نظامی به ایران به تنهایی و بدون همراهی دیگر کشورها را ندارد. هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران نه­‌تنها باید از فضای کشورهای دیگر منطقه عبور کنند بلکه نیاز به هواپیماهای سوخت‌­رسان دارند که آمریکا از تحویل آن‌ها به رژیم صهیونیستی خودداری کرده است. روشن است در صورتی که رژیم صهیونیستی اقدام به حمله نظامی احتمالی علیه ایران کند، این حق برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است که نه تنها علیه کشورهایی که امکان عبور به هواپیماهای نظامی رژیم صهیونیستی را داده‌­اند، اقدام کند بلکه مستقیما به رژیم صهیونیستی پاسخ قاطع و مناسب نظامی بدهد.

دوم اینکه بر اساس تجارب گذشته، به منظور اقدام علیه برنامه هسته‌­ای ایران، رژیم صهیونیستی ممکن است برخی اقدامات خرابکارانه در داخل ایران انجام دهد. هرچند اقدامات رژیم صهیونیستی در گذشته سبب وارد شدن برخی آسیب‌­ها به برنامه هسته‌­ای ایران شده است اما نهادهای اطلاعاتی – امنیتی ایران بلافاصله موفق به غلبه بر ضعف­‌های موجود و اصلاح آن شده‌­اند به گونه‌­ای که سطح محافظت و مراقبت از مراکز‌ی که رژیم صهیونیستی در آنجا اقدامات خرابکارانه انجام داده است، نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

سوم اینکه باز بر اساس تجارب گذشته، رژیم صهیونیستی ممکن است ترور دانشمندان هسته‌­ای ایران را در دستور کار قرار داد که لازم است نهادهای اطلاعاتی – امنیتی با هوشیاری و مراقبت بیشتر مانع از انجام اقدامات احتمالی توسط رژیم صهیونیستی بشوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *