جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

علی‌اف: روند علامت‌گذاری مرزها بین ارمنستان و آذربایجان آغاز شده است

رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌وگویی با وزیر امور خارجه آمریکا از پیشرفت در روند تعیین حدود مرزهای این کشور با ارمنستان خبر داده و گفت که دولتش از تلاش برای مذاکرات در راستای یک معاهده صلح با این کشور همسایه خود فروگذار نخواهد کرد.

علی‌اکبر صالحی: هاروارد و استنفورد هم با وقف اداره می‌شوند

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی علمی مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه «وقف» در همه جای دنیا حتی در کشورهای پیشرفته امری پسندیده است، گفت: دانشگاه هاروارد یا استنفورد در آمریکا با چند ۱۰میلیارد دلار موقوفات اداره می‌شود، اتفاقا با همین هزینه دانشگاه‌های معتبر و معروفی شدند.

Loading

تنش‌زدایی با همسایگان عرب و اهمیت پیگیری راهبرد صادرات‌محور به آن‌ها

شورای راهبردی آنلاین - یادداشت: داغ شدن موضوع تنش‌زدایی میان ایران و همسایگان جنوبی در خلیج‌فارس بخصوص دو بازیگر اصلی این بلوک منطقه‌ای یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، عنصر تجارت، همکاری‌های اقتصادی و ضرورت توسعه صادرات به کشور‌های عربی خلیج‌فارس را در چشم‌انداز این مسیر برجسته کرده است. دکتر کامران کرمی -کارشناس مسائل شبه‌جزیره عربی

در این چارچوب سه پرسش مطرح است. آیا با تغییر در سیاست‌های این کشورها در قبال ایران مواجهیم؟ آیا افق جدیدی را می‌توان در این روابط ترسیم کرد؟ چگونه می‌توان این بازار را برای ایران باز کرد و از آن بهره گرفت؟

در پاسخ به پرسش اول باید تأکید کرد تغییر در سیاست عربستان و امارات نسبت به جمهوری اسلامی ایران متأثر از عناصر و متغیرهایی است که در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی متجلی شده است. راهبرد دولت آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای و هم‌زمان کاستن از سطح حمایت‌های سیاسی و نظامی از این دو بازیگر، متغیر بسیار تعیین‌کننده‌ای در تغییر ادراک تصمیم‌گیرندگان ریاض و ابوظبی از دریافت حمایت‌ها برای پیشبرد سیاست خارجی تهاجمی به شمار می‌رود.

عنصر دوم سرریز بحران در کانون‌های تنش منطقه‌ای پس از یک دوره تشدید منازعه است که زمینه را برای گذار از راهبرد تهاجمی و جنگ‌طلبانه به سمت راهبرد تثبیت نفوذ و دستاوردها متمایل کرده است. سومین عنصر هم ضرورت ثبات سیاسی برای پیشبرد پروژه‌های اقتصادی پس از یک دوره رکود به دلیل کاهش قیمت نفت و پاندمی کووید 19 است که ضرورت افزایش و متنوع سازی درآمدها را دوچندان نموده است.

با این تصویر می‌توان در پاسخ به پرسش دوم این مسئله مهم را تبیین کرد که آیا همگرایی میان عناصر این سه سطح می‌تواند به افق جدید میان ایران و همسایگان عربی خلیج‌فارس منجر شود؟ در پاسخ باید تأکید داشت که مسیر ایجادشده تنش‌زدایی میان ایران و عربستان سعودی از یکسو و ایران و امارات از سوی دیگر، روندی تازه آغازشده است و طبیعتاً از شکنندگی برخوردار است.

بخصوص مسیر تنش‌زدایی با عربستان به دلیل چند سطحی بودن و تأثیرپذیری از متغیرهای مداخله‌گر، در معرض شکنندگی بیشتری برخوردار است و تا زمانی که به ازسرگیری روابط دوجانبه و در یک گام روبه‌جلوتر یعنی تبدیل به حداقل تفاهم‌نامه امنیتی نگردد، قابلیت بازگشت به تنش پیشین را دارد. بخصوص که اگر عربستان سعودی بتواند مناسبات با آمریکای دموکرات بایدن را در مسیر احیا قرار دهد، طبیعتاً از سطح اجتناب ناپذیری مذاکره عربستان با ایران کاسته خواهد شد.

ازاین‌رو ایران می‌بایست با درک ظرافت‌های انعطاف‌پذیری در مذاکرات با عربستان، نسبت به مسیریابی تجارت با این بازیگر تلاش بیشتری انجام دهد، چراکه با گسترده شدن عرصه اقتصاد غیرنفتی در عربستان، زمینه مساعدی برای هدف‌گذاری تجارت 2 میلیارد دلاری میان دو کشور وجود دارد. حجم تجارت ایران و عربستان در سال 89 نزدیک به 800 میلیون دلار بوده است که متأثر از فضای تحریم‌های بین‌المللی و تنش منطقه‌ای به‌تدریج به 200 میلیون دلار و در چند سال اخیر نزدیک به صفر بوده است.

بنابراین با این مفروض که تنش‌زدایی منجر به بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و عربستان و همچنین ارتقای روابط ایران و امارات از کاردار به سفیر خواهد شد، لازم است تا چند اقدام کلیدی برای مسیریابی تجارت و افزایش همکاری‌های اقتصادی از سوی ایران صورت گیرد.

اقدام اول؛ تعریف استراتژی صادرات محور در چارچوب سیاست همسایگی است. ضروری است که دولت سیزدهم با توجه به تأکیدی که بر سیاست «اول همسایگان» دارد، لوازم و شاخصه‌های این راهبرد در حوزه اقتصادی را با تمرکز بر ظرفیت‌ها، شناسایی فرصت‌ها و مانع زدایی قوانین و مقررات تبیین کند.

اقدام دوم؛ هماهنگی میان مجموعه‌های اقتصادی دولت با تمرکز بر مقوله صادرات است که در این میان معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه وظیفه راهبری این نشست‌ها و هماهنگی‌ها را دارد.

اقدام سوم؛ پیوند دادن استراتژی صادرات محور و هماهنگی‌های مجموعه‌های اقتصادی دولت با بخش خصوصی است که حمایت از تجار و بازرگانان زیرمجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حذف موانع و مشکلات پیش روی این مجموعه می‌تواند زمینه مناسبی برای تقویت سطح تجارت باشد.

اقدام چهارم؛ با توجه به اهمیت مقوله کیفیت محصولات صادراتی و شناسایی ذائقه مخاطب لازم است تا بخش خصوصی خود را در فضاهای رقابتی‌تری تعریف و اقدام کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *