جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

بحران افغانستان و مواضع اروپا

۱۴۰۰/۰۶/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: لشکرکشی ناتو به افغانستان که پس از 11 سپتامبر 2001 به بهانه «جنگ علیه تروریسم» آغاز شد با گذشت دو دهه از این ماموریت، پیشروی سریع طالبان سبب شد تا کشورهای مختلف از جمله اعضای ناتو، سراسیمه نسبت به خروج هیئت‌های دیپلماتیک، کارکنان و شهروندان خود از خاک این کشور اقدام کنند. نظامیان غربی مستقر در افغانستان سال‌ها ارتش این کشور را آموزش دادند اما این آموزش‌ها کافی نبوده و این که چرا ارتش افغانستان در دفاع از پایتخت در برابر طالبان ناکام ماند، همچنان با ابهاماتی روبه‌رو است. رئیس شورای اروپا اوضاع افغانستان را روایت موفقیت‌آمیزی برای جامعه بین‌المللی نمی‌داند و در حال بررسی این موضوع است که اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند از نفوذ خود در روابط بین‌المللی برای دفاع از منافع خود استفاده کند. محمود فاضلی – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

در سال‌های اخیر، اتحادیه اروپا پشتیبان مالی برخی از پروژه‌های اجتماعی و اقتصادی افغانستان بوده و به‌عنوان بزرگ‌ترین کمک‌کننده خارجی در جهان، از سال 2002 و پس از حمله آمریکا به افغانستان بیش از چهار میلیارد یورو به افغانستان کمک کرده است. بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کند در سایه تحولات در افغانستان، آسیای میانه به منطقه مهم‌تر و راهبردی‌تری برای اتحادیه اروپا تبدیل شود و کشورهای آسیای میانه باید تماس‌ دیپلماتیک‌ با اتحادیه اروپا را در کانون توجه خود قرار دهند.

به باور او تحولات افغانستان نشان می‌دهد اروپا نیاز دارد توان و مقدورات نظامی خود را مستقل از آمریکا توسعه دهد. اتحادیه اروپا باید خودش را سازماندهی کند تا با جهان آنطور که هست روبه‌رو شود و نه آنطور که رویای آن را دارد. تجهیز اتحادیه اروپا به 50 هزار نیروی نظامی با هدف مقابله با بحران‌هایی مشابه بحران افغانستان از پیشنهادهای اوست. او عملا گلایه دارد که اروپا فقط در زمان وقوع بحران‌ها دست به اقدام می‌زند و به همین دلیل وقت آن رسیده است که این اتحادیه به نیروی نظامی تجهیز شده و در صورت لزوم قادر به جنگ باشد.

شواهد نشان می‌دهد اتحادیه اروپا به‌دنبال چارچوبی است که به 27 عضو این اتحادیه توان و قابلیت دیپلماتیک و نظامی بیشتری ‌ببخشد و آنچه را که به گفته «ماکرون» رئیس جمهور فرانسه «خودمختاری راهبردی» خوانده می‌شود، بیش از پیش توسعه ‌دهد. از نقطه نظر بورل، این خودمختاری راهبردی باید شامل تشکیل یک نیروی واکنشی مشترک باشد که از قابلیت اعزام و استقرار برخوردار است. او پیش‌بینی می‌کند عراق و منطقه ساحل آفریقا کانون بحران‌های آتی خواهند بود.

فرانسه که هدف مبارزه با تروریسم را دنبال می‌کند در صدد است ابتکاری اروپایی انجام دهد که هدف از آن «اقدام پیش از موعد و حفاظت از این قاره در برابر امواج بزرگ مهاجرین غیر قانونی که باعث ترویج هر نوع قاچاق می‌شوند» ‌باشد. پاریس اعتقاد دارد افغانستان نباید دوباره همانند سابق به «مامنی برای تروریسم» تبدیل شود. اقدامات فرانسه، مبارزه فعال با تروریسم در همه اشکال آن است. پاریس از مداخله نظامی در افغانستان طی سال‌های 2001 تا 2014  حمایت کرده و آن را درست می‌داند.

پاریس جمع‌بندی می‌کند مداخلات نظامی‌به دنبال جایگزینی حاکمیت بر مردم و تحمیل دمکراسی خارجی نیست بلکه به‌دنبال دفاع از ثبات بین‌المللی و امنیت است. فرانسه قصد ندارد گروه طالبان را به رسمیت بشناسد و انتظار دارد که طالبان به وعده‌های خود برای تشکیل دولت «فراگیر و احترام به حقوق و آزادی‌های همه اقشار جامعه افغانستان» عمل کنند. این اصل اساسی سیاست خارجی فرانسه بوده که در افغانستان آن‌را به اجرا گذاشته است.هرساله فرانسه هزاران افغانی که از تعقیب و آزار و جنگ فرار می‌کنند را می‌پذیرد و این سیاست را ادامه می‌دهد. طبق یک نظرسنجی در فرانسه، 54 درصد مردم با پذیرش مهاجرین افغانی موافق و در میان جناح راست افراطی، 91 درصد با پذیرش مهاجرین افغانی مخالف هستند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در حاشیه نشست مجازی اعضای گروه 7 مدعی شد شرط اصلی توافق گروه 7 این بود که شبه نظامیان طالبان، حتی پس از پایان مهلت 31 اوت، باید اجازه عبور ایمن را برای افغان‌هایی که مایل به خروج از کشور هستند را بدهند. انگلیس اگرچه بارها بر خروج نیروهایش از افغانستان تاکید کرده است اما انتقاد منتقدان بر پیش‌بینی ضعیف در پیروزی بسیار سریع طالبان و خروج آن‌ها افزایش یافته است. جانسون مدعی است انگلیس در حال پشت کردن به افغانستان نیست.

مرکل در مجلس آلمان ضمن اذعان به شکست سیاست غرب در صدور ارزش‌های خود به افغانستان و ناتوانی در خارج کردن همه همکاران محلی ارتش و سایر نهادهای آلمانی از این کشور، این بیست سال پرهزینه و پرتلفات را همراه با دستاوردهای مهم می‌داند و می‌پذیرد که آلمان و متحدانش، از جمله آمریکا سرعت تسلط طالبان بر افغانستان را  دست کم گرفتند. با این همه آلمان راه جداگانه‌ای را طی نمی‌کند و ماموریت این کشور، با خروج آمریکا از افغانستان هم پایان می‌یابد. مرکل خواستار مذاکره با اسلام‌گرایان طالبان برای زمان پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان شده و امیدوار است مردم افغانستان در برابر سرکوب و نقض حقوق انسانی خود به‌وسیله طالبان مقاومت کنند.

مجلس فدرال آلمان برای بررسی تحولات افغانستان، جلسه‌ای با حضور صدراعظم و وزرای خارجه، کشور، دفاع و گروهی از نمایندگان نظامیان برگزار کرد که یکی از پرتنش‌ترین جلسات مجلس بود. هایکو ماس وزیر خارجه آلمان که همچنان به خاطرسیاست‌های آلمان در افغانستان مورد انتقاد است و بعضی از احزاب اپوزیسیون خواستار استعفای او هستند اعتراف کرده که با توجه به پیشروی سریع طالبان ارزیابی نادرستی صورت گرفته است.

دولت ائتلافی مرکل بابت ناکامی در پیش‌بینی سقوط کابل توسط طالبان و بی‌اعتنایی به هشدارهای اولیه درباره تخلیه هزاران کارمند محلی افغان و خانواده‌هایشان و فعالان حقوق‌بشری و سیاستمدارانی که روابط نزدیکی با دولت برلین دارند، به‌شدت مورد انتقاد است. اپوزیسیون پارلمانی، دولت را به شکست و بی‌برنامگی متهم می‌کند. آلمان قصد دارد 5 هزار نیروی محلی افغان را از جمله سیاستمداران، معلمان پزشکان و فعالان حقوق‌بشری را بپذیرد.

ایتالیا از جمله کشورهای اتحادیه اروپا است که در جنگ افغانستان مشارکت داشته و در طول 20 سال گذشته 54 سرباز خود را از دست داده و حدود 700 نفر نیزمجروح داشته است. ایتالیا اعتقاد دارد توازنی که به‌دست آورده است ارزیابی فقط در مورد جنگ در افغانستان نیست، بلکه در مورد 20 سال گذشته و نقشی است که غرب در کل جهان ایفا کرده است. چشم‌انداز آینده ایتالیا به افغانستان، متشکل از دفاع از حقوق اساسی، دفاع از حقوق زنان و حمایت از همه کسانی است که در دفاع از این حقوق در افغانستان قربانی شده‌اند.

یونان که تاکنون به 40 هزار افغان پناهندگی داده، نمی‌خواهد مهاجران بیشتری از افغانستان بپذیرد، تلاش دارد باردیگر به «دروازه موج‌های مهاجرت بی‌قاعده به سوی اروپا» تبدیل نشود. ترکیه به‌عنوان میزبان 5 میلیون پناهجو اعتقاد دارد اروپا وظایف مهمی برای حل‌وفصل مهاجرت غیرقانونی افغان‌ها به‌عهده دارد و باید در اسرع وقت و قبل از تبدیل آن به یک بحران به این موضوع رسیدگی شود. خودداری از برآورده کردن انتظارات ترکیه از سوی اتحادیه اروپا برای به‌روز رسانی مفاد توافق 18 مارس (پرداخت 6 میلیارد یورو به ترکیه برای حضور پناهجویان سوری در این کشور)، بر توانایی همکاری در زمینه مهاجرت تأثیر منفی دارد. اردوغان همواره از پناهجویان به‌عنوان یک اهرم در مذاکرات با اتحادیه اروپا استفاده کرده و از کشورهای غربی گلایه دارد که ترکیه نمی‌تواند بیشتر از این متحمل بار پناهجویان باشد.

اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر با سیل مهاجران مواجه بوده و این امر باعث شده تا این موضوع به بزرگ‌ترین چالش امنیتی اروپا تبدیل شود. طبق آمار منتشر در اتحادیه اروپا، از سال 2015 تاکنون حدود 570 هزار شهروند افغانستانی در کشورهای اروپایی تقاضای پناهندگی کرده‌اند. با توجه به تسلط طالبان بر افغانستان افزایش این درخواست‌ها دور از انتظار نیست و این موضوع اروپا را با چالش‌های امنیتی و اجتماعی روبه‌رو خواهد کرد. این موضوع موجب بازنگری برخی کشورهای اروپایی در قوانین پناهندگی و مهاجرت آن‌ها شده است. اتحادیه اروپا درصدد افزایش حجم تجارت با کشورهای آسیای میانه است و موقعیت جغرافیایی افغانستان در سیاست جدید اروپا در قبال آسیای میانه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *