جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

اهداف بایدن از تشدید سیاست تقابلی با چین

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ایالات‌متحده آمریکا در دوره دونالد ترامپ تقابل با چین را به شکلی صریح‌تر و عینی‌تر از دوره اوباما آغاز کرد و به نظر می‌رسد که دولت بایدن نیز پیگیر ادامه سیاست‌های ترامپ است، زیرا ایالات‌متحده به‌خوبی می‌داند که این کشور هم‌اکنون در موقعیت مناسبی برای رقابت با چین قرار دارد، درحالی‌که چین حداقل باید دو دهه دیگر به رشد و توسعه اقتصادی خود ادامه دهد تا در موقعیت مناسب برای رقابت قرار گیرد. دکتر طهمورث غلامی - کارشناس مسائل آمریکا

یکی از واقعیت‌های مهم و پایدار در تاریخ روابط بین‌الملل، ظهور و سقوط قدرت‌های بزرگ بوده است. بدین معنی که از زمان شکل‌گیری نظام وستفالیایی و دولت مدرن همواره برخی از قدرت‌های بزرگ توانسته‌اند در جایگاه قدرت برتر نظام بین‌الملل ظهور کنند و جایگاه دولت‌های برتر پیشین را از آن خود کنند. ایالات‌متحده بعد از جنگ جهانی دوم به‌مثابه یک قدرت بزرگ ظهور کرد که بر بلوک غرب رهبری و هژمونی داشت. پس از فروپاشی شوروی بر اساس تمام شاخصه‌های عینی، ایالات‌متحده بزرگ‌ترین قدرت نظام بین‌الملل شد؛ یعنی در عرصه سیاسی، اقتصادی و نظامی هیچ قدرتی قابل‌مقایسه با آمریکا نبود.

به این خاطر چون قدرت آمریکا جهانی بود دایره منافع این کشور نیز به شکل جهانی تعریف می‌شد؛ اما حداقل در یک دهه اخیر این هشدار در داخل آمریکا شکل‌گرفته که چین در حال کم کردن فاصله خود با ایالات‌متحده است؛ بدین معنی که چین با تولید ثروت در عرصه اقتصاد و تبدیل کردن آن به قدرت در عرصه سیاسی در حال به حداقل رساندن شکاف میان خود و آمریکا از حیث قدرت است. به باور بسیاری از تحلیلگران اگر توسعه چین با این روند ادامه پیدا کند، این کشور در سال ۲۰۵۰ قادر است ایالات‌متحده را پشت سر بگذارد و قدرت برتر نظام بین‌الملل شود.

به این خاطر به نظر می‌رسد ایالات‌متحده به دنبال این نیست که تا سال ۲۰۵۰ صبر کند و از هم‌اکنون به دنبال آن است که چین را به‌مثابه چالش نخست خود تعریف کند.

چین بنا به دلایل زیر تهدیدی برای جایگاه ایالات‌متحده به شمار می‌رود؛ اول اینکه به لحاظ سیاسی، نظام سیاسی و فرهنگی چین متفاوت با نظام لیبرال دمکراسی در آمریکا است. در سند اخیر امنیت ملی آمریکا از چین به‌عنوان مروج نظام سیاسی اقتدارگرا در مقابل نظام سیاسی مردم‌سالار آمریکا یاد شده است. دوم اینکه به لحاظ شاخصه‌های اقتصادی، چین درحال‌توسعه نفوذ اقتصادی خود در سراسر دنیا است. بدین مفهوم که چین از طریق ابتکاراتی مانند جاده ابریشم و ابتکار یک جاده-یک کمربند به دنبال گسترش خطوط تجاری-اقتصادی خود به سراسر دنیا است. دولت آمریکا معتقد است که چین با تکیه‌بر دیپلماسی بدهی به دنبال آن است که بسیاری از کشورها را به لحاظ اقتصادی به خود وابسته کند. سوم اینکه به لحاظ نظامی نیز چین در حال مدرنیزه کردن و توسعه دادن قابلیت‌های نظامی خود است. این کشور مبادرت به ساخت ناوهای جنگی هواپیمابر، تشکیل ارتش مدرن و کارآمد، توسعه موشک‌های راهبردی، اقدام در صنعت ساخت هواپیماهای جنگی و غیره نموده است. به این خاطر در سه بعد سیاسی، اقتصادی و نظامی، چین به‌وضوح تهدیدی برای جایگاه آمریکا محسوب می‌شود. ازاین‌رو از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما این موضوع مطرح‌شده است که ایالات‌متحده باید تمرکز خود را بر شرق آسیا و مشخصاً ظهور چین بگذارد.

به این خاطر ایالات‌متحده آمریکا در دوره دونالد ترامپ تقابل با چین را به شکلی صریح‌تر و عینی‌تر از دوره اوباما آغاز کرد و به نظر می‌رسد که دولت بایدن نیز به دنبال ادامه سیاست‌های ترامپ است؛ زیرا ایالات‌متحده به‌خوبی می‌داند که این کشور هم‌اکنون در موقعیت مناسبی برای رقابت با چین است. درحالی‌که چین حداقل باید دو دهه دیگر به رشد و توسعه اقتصادی خود ادامه دهد تا در موقعیت مناسب برای رقابت قرار گیرد.

 

دولت بایدن به دنبال مهار چین

نگاهی به سند امنیت ملی دولت جو بایدن که در سوم مارس ۲۰۲۱ منتشر شد گویای این واقعیت است که ایالات‌متحده با تأکید بر بازسازی توانمندی‌های داخلی خود از یک‌سو و به‌روز کردن شبکه اتحادها و ائتلاف‌های خود از سوی دیگر به دنبال مهار چین است. در این میان به نظر می‌رسد جایگاه متحدان آمریکا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. آمریکا با تأکید بر تجدید اتحادها با ژاپن، کره جنوبی، اعضای آسه آن، هندوستان، استرالیا و نیز اعضای سازمان ناتو در موقعیت مناسب‌تری برای مهار چین قرار دارد. همچنین در عرصه داخلی چین نیز ایالات‌متحده تمرکز خود را بر موضوعات حقوق بشری در سین‌کیانگ چین و تبت و نیز حمایت از نظام دمکراتیک در هنگ‌کنگ و تایوان قرار داده است. در مقابل چین با تکیه‌بر سیاست‌ خویشتن‌داری به دنبال این است که با خرید زمان، فرآیند رقابت با آمریکا را به تأخیر بیندازد. درواقع چین همانند کشتی‌گیری است که از این ارزیابی پیروی می‌کند که باهدف پیروزی در مسابقات به زمان بیشتری برای تمرین و آمادگی احتیاج دارد. به این خاطر در مقابل سیاست‌های رقابت‌جویانه ایالات‌متحده، واکنش چین اجتناب از تقابل و در پیش گرفتن سیاست‌ محتاطانه است. به نظر نمی‌رسد که آمریکا تحت تأثیر سیاست‌ خویشتن‌داری چین در پی تعدیل کردن سیاست‌های خود باشد؛ زیرا واشنگتن به‌خوبی می‌داند که گذر زمان به ضرر این کشور است و لذا نباید زمان مناسب در اختیار چین قرار دهد. ازاین‌رو در شرایطی که آمریکا به‌صراحت چین را به رقابت و مبارزه دعوت می‌کند، آن‌هم دعوتی که صرفاً در عرصه کلامی و اعلامی نیست و آمریکا حتی به اقدامات عملی نیز متوسل شده، بعید به نظر می‌رسد که پایبندی پکن به سیاست خویشتن‌داری و احتیاط تداوم داشته باشد. ازاین‌رو در آینده پیش‌رو رقابت‌های میان آمریکا و چین شدت بیشتری پیدا می‌کند و شاهد صف‌آرایی تدریجی دو کشور در مقابل یکدیگر خواهیم بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *