جدیدترین مطالب

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

Loading

أحدث المقالات

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

Loading

عوامل موثر در میزان موفقیت کشورهای اروپایی در مقابله با کرونا

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- یادداشت: نبود سیاست واحد در اتحادیه اروپا برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا هر کشوری با توجه به امکانات خود سیاست‌گذاری کند. البته غافلگیری کشورهای اتحادیه اروپا از شیوع گسترده این ویروس را هم نباید فراموش کرد، چراکه همین امر موجب شد تا میزان هماهنگی بین آن‌ها به حداقل ممکن برسد. علی بیگدلی - پژوهشگر حوزه اروپا

چگونگی پراکندگی جمعیت، عمق گسل سیاسی میان مردم و دولت و اوضاع اقتصادی از مهم‌ترین شاخصه‌های میزان موفقیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مهار ویروس کرونا به شمار می‌آیند. درواقع، نابسامانی اوضاع سیاسی و اقتصادی در میزان موفقیت برنامه‌های کنترلی نقشی حیاتی داشته است؛ با این توضیح که با حرکت از کشورهای شمالی عضو اتحادیه به سمت جنوب، میزان ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کووید 19 افزایش می‌یابد.

با توجه به مؤلفه‌های ذکرشده نمی‌توان نسخه واحد و کلی برای عملکرد کشورهای اتحادیه اروپا در مقابله با بیماری کووید 19 صادر کرد. در این میان، عدم هماهنگی میان کشورهای عضو موجب شد تا هر کشوری راه متفاوت از دیگری در اجرا و مبارزه با این پاندمی در پیش بگیرد و با نتایج متفاوت مواجه شوند.

اما بااین‌همه به‌مرور آلمان در کشورهای عضو اتحادیه تبدیل به پرچم‌دار کنترل همه‌جانبه این بیماری شد. درواقع، تنها کشوری که از ابتدا توانست سیاست‌های کارآمدتری را در اتحادیه اروپا اجرا کند، آلمان بوده است. این عملکرد نشات گرفته از اعتماد بالای مردم آلمان به دولت، توانمندی مالی به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی در اروپا و بهره‌مندی و به‌کارگیری ابزارهای بهداشتی به شکل گسترده و سخاوتمندانه است. از همین روست که در روزهای اخیر صدراعظم آلمان به مردم کشورش اعلام کرده می‌توانند به شهرهایی با جمعیت کمتر از هفت هزار نفر سفر کنند. به عبارتی، محدودیت‌های اعمال‌شده در این کشور در حال کاهش است.

در نگاهی جامع‌تر می‌توان گفت، کشورهای اروپایی به‌ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان به دلیل همبستگی بین مردم و دولت بر اساس مبانی نظری دموکراسی در مبارزه با این بیماری موفق بودند، چراکه مردم گوش‌به‌فرمان مقام‌های ارشد کشورشان هستند. این موفقیت در کشورهای جنوبی اروپا مانند ایتالیا، اسپانیا و پرتغال به خاطر وجود ناسازگاری و گسل بین مردم و حکومت چندان مشاهده نشد از همین رو نرخ مرگ‌ومیر ناشی از شیوع ویروس کرونا در این کشورها چشمگیر بوده است. دلیل عمده آن‌هم این است که در چنین وضعی، هر چه شکاف میان جامعه و حاکمیت عمق کمتری داشته است میزان حرف‌شنوی مردم به توصیه‌های سران کشورشان بیشتر بوده است. در اینجا میزان اعتماد یا گریزان بودن شهروندان هر کشوری نسبت به برنامه‌های حکومت اهمیت پیدا می‌کند، بنابراین می‌توان در برخی از کشورهای این اتحادیه، نافرمانی‌های پنهان و آشکار جامعه را هم‌زمان با گسترش ویروس، مشاهده کرد.

در کشورهای انگلیس، فرانسه و به‌ویژه آلمان به دلیل توجه این دولت‌ها به تأمین نیازهای اقتصادی مردم، مدت‌زمان قرنطینه قابل‌افزایش بود و همین امر موجب شد تا این کشورها عملکرد بهتری را در مهار بیماری کووید 19 به منصه ظهور برسانند.

در نقطه مقابل، ناتوانی اقتصادی کشورهای جنوب اروپا همچون اسپانیا و ایتالیا موجب شد تا کنترل و اجرای قرنطینه با چالش‌هایی مواجه شود ازاین‌رو میزان موفقیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مهار این ویروس نشان داد بین چگونگی پیاده‌سازی سیاست‌های هر دولت با مؤلفه‌هایی مانند امید و اعتماد مردم در هر کشور، رابطه مستقیمی وجود دارد.

از طرفی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در همان هفته‌های نخست شیوع این ویروس در اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد 750 میلیارد یورو از صندوق مشترک اتحادیه به کشورهایی اختصاص یابد که توان اقتصادی مطلوبی ندارند اما کشورهایی مانند دانمارک، سوئد و نروژ این پیشنهاد را نپذیرفتند؛ استدلال آن‌ها این بود که این کمک بلاعوض نخواهد بود و مهلت بازپس‌گیری آن فقط تا زمانی است که این بیماری در کشورهای مورداشاره، مهار شود. بر سر همین قضیه همچنان بین کشورهای اتحادیه اروپا اختلاف‌نظر وجود دارد به به همین دلیل این برنامه تاکنون عملی نشده است. هرچند که دولت آلمان خارج از تعهداتی که به اتحادیه اروپا دارد یکسری فعالیت‌های بشردوستانه را نسبت به کشورهای کم‌توان‌تر از حیث اقتصادی، انجام داده است.

نکته قابل‌توجه دیگر در اتحادیه اروپا برای مهار این بیماری این است که میزان ابتلا و همه‌گیری آن در کشورهای شمالی این اتحادیه بسیار کمتر بوده است؛ با این توضیح که جمعیت پایین این دسته از کشورها، رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی، برخورداری از توان مناسب اقتصادی و وجود امکانات و ابزارهای مهار این ویروس از عمده دلایل این اتفاق محسوب می‌شوند.

با این توضیح که به‌عنوان‌مثال، مقاومت شخصیت‌های سیاسی همچون بوریس جانسون در بریتانیا برای مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا موجب شد تا برنامه‌های کنترلی در انگلیس با تأخیر همراه باشد. رویکرد و نتیجه‌ای که می‌توان رد آن را در آمریکا و برزیل هم مشاهده کرد.

از سوی دیگر، به دلیل اینکه مشاغل در کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا برای چند ماه تعطیل شدند دولت‌ها تصمیم گرفتند فعالیت‌های اقتصادی را سریع تر از سر بگیرند که همین موضوع موجب شد تا آمار مرگ‌ومیر افزایش یابد.

با همه این‌ها می‌توان گفت، نبود سیاست واحد در اتحادیه اروپا برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا هر کشوری با توجه به امکانات خود سیاست‌گذاری کند. البته غافلگیری کشورهای اتحادیه اروپا از شیوع گسترده این ویروس را هم نباید فراموش کرد چراکه همین امر موجب شد تا میزان هماهنگی بین آن‌ها به حداقل ممکن برسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *