جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عقب نشینی کاخ سفید : تظاهرات در دانشگاه های آمریکا مسالمت آمیز باشد

تهران-ایرنا- پس از دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در چهار دانشگاه آمریکا، کاخ سفید روز یکشنبه تاکید کرد که تظاهرات‌ حامیان فلسطین که در هفته‌های اخیر دانشگاه‌های آمریکا را تحت تاثیر قرار داده‌اند، باید مسالمت‌آمیز باقی بماند.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

Loading

روابط رقابت‌آمیز چین و آمریکا در دوره گذار

شورای راهبردی آنلاین – رصد: شاید منازعه آشکار مقامات آمریکا و چین در آلاسکا (طی اولین دیدار رسمی دولت بایدن با چین) یک رسوایی به نظر برسد؛ اما برای روابط پایدار بین این دو کشور، این اظهارات گامی ضروری است.

توماس رایت در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد؛ نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در اظهارات آغازین خود در برابر مطبوعات اظهار کرد که وی و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، «نگرانی عمیق خود از اقدامات چین، ازجمله در خصوص سین کیانگ، هنگ‌کنگ، تایوان، حملات سایبری علیه آمریکا و فشار اقتصادی علیه متحدان آمریکا» را بحث و بررسی خواهند کرد. «این اقدامات، نظم قانون محور حافظ ثبات جهانی را تهدید می‌کند. به همین خاطر نمی‌توان آن‌ها را امور داخلی چین قلمداد کرد و ما بررسی این موضوعات را ضروری می‌دانیم».

در پاسخ به بلینکن، یانگ جیه چی، دیپلمات ارشد چین، اظهار کرده است که سخنرانی آغازین بلینکن کاملاً متفاوت بوده و سخنرانی وی نیز کمی متفاوت خواهد بود. وی اظهار کرد که بسیاری از مردم آمریکا درواقع به دموکراسی آمریکا اعتماد چندانی ندارند و در خصوص حقوق بشر در داخل آمریکا مشکلات زیادی هست درحالی‌که چین به‌تدریج در حقوق بشر پیشرفت کرده است. وی سیاست خارجی آمریکا را هدف قرار گرفته و گفت: «به نظر من مشکل این است که آمریکا دامنه صلاحیت و سرکوب خود و همچنین امنیت ملی خود را با استفاده از زور یا هژمونی مالی بیش‌ازحد گسترش داده و برای فعالیت‌های تجاری عادی موانعی ایجاد کرده است. همچنین، آمریکا برخی کشورها را به حملات علیه چین تحریک می‌کند».

به نظر می‌رسد که این اظهارات آغازین کل جلسه را تحت‌الشعاع قرار نداده و با خروج خبرنگاران، طرف چینی به روال عادی برگشته و به بررسی فهرستی از مسائل و دستور کارها ازجمله منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای و ایران پرداخته‌اند. این اظهارت چین برای مصرف مخاطبان داخلی است زیرا چین معتقد است که طی 10 سال گذشته، به‌ویژه در دوره همه‌گیری [کروناویروس]، توازن قدرت به نفع این کشور تغییر کرده است.

برای خبرنگاران، مشاهده این اظهارات بیانگر آغاز جنگ سرد جدید بوده و از روابط نامطلوب آمریکا-چین حکایت می‌کند. نیویورک‌تایمز هشدار داده است که «این اظهارات تند صرفاً خطر تخریب هرچه بیشتر روابط بین دو کشور قدرتمند جهان را به دنبال خواهد داشت».

بااین‌حال، این دیدگاه درکی اشتباه از دیپلماسی موردنیاز در روابط چین-آمریکاست. سازمان‌دهی روابط آمریکا-چین حول همکاری به لحاظ نظری یک هدف مطلوب نهایی است اما با توجه به واقعیت آشکار گستاخی چین و سرسختی آمریکا، دست‌یابی به آن در آینده قابل پیش‌بینی امکان‌پذیر نیست.

سال گذشته، با پیش‌بینی پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و سپس در دوره گذار، چین از قصد خود برای باز تنظیم مؤثر روابط خود با آمریکا در خصوص همکاری در تغییرات اقلیمی و همه‌گیری خبر داد؛ اما تیم بایدن این اظهارات چین را دامی قلمداد می‌کند تا آمریکا را به‌جای رقابت با چین به تله همکاری غیرقابل تحقق بکشاند. مقامات آمریکا معتقدند که باز تنظیم روابط چین با آمریکا صرفاً لفظی است به‌طوری‌که چین در سایر جبهه‌ها، ازجمله در طلب برتری فنّاورانه، فشار اقتصادی بر استرالیا و فشار بر تایوان، به پیشروی ادامه خواهد داد.

با فرض استقبال دولت بایدن از پیشنهاد چین، هر نوع توافقی زیر فشار رفتار واقعی پکن و مخالفت واشنگتن از بین خواهد رفت. تحت شرایط نامطلوب، ازجمله متحدان خشمگین و گستاخی چین، بایدن مجبور است رویه خود را تعدیل کرده و رویکردی رقابتی اتخاذ کند.

دولت بایدن می‌داند که رویکرد قاطعانه آمریکا در قبال چین برای بسیاری در تشکیلات سیاست خارجی آمریکا ناخوشایند است زیرا آن‌ها به مدت دهه‌ها در دیدارهای سطح بالا به تعامل سازنده و احتیاط عادت کرده‌اند؛ اما با توجه به بازی برتری طلبانه چین در چند سال گذشته، تنش‌ها ضروری است.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که ایجاد آرمان مشترک با متحدان آمریکا در قبال چین، به‌ویژه در فناوری و اقتصاد، برای بایدن اولویت درستی است. پرسش بعد از دیدار آلاسکا این است که دیپلماسی متقابل با پکن چه نقشی در راهبرد کلی آمریکا در قبال چین ایفا خواهد کرد. حال که اظهارات آشکار مقامات هر دو طرف از رویکردی واضح برای دوره‌ای رقابتی حکایت می‌کند، طرفین می‌توانند وارد مرحله دشوار بعدی شوند.

نظم بین‌المللی قانون-محور به پایان رسیده است. پکن و مسکو مدت‌ها قبل به این نتیجه رسیده‌اند که پیروی چین و روسیه از رهبری جهانی آمریکا (همانند دهه 1990 و 2000) برای آن‌ها فاقد وجاهت است. واقعیت این است که آمریکا برای منافع حزب کمونیست چین یک تهدید محسوب می‌شود. از سوی دیگر، حزب کمونیست چین نیز برای لیبرال دموکراسی و منافع آمریکا یک تهدید مسلم است؛ بنابراین، واشنگتن و پکن باید به این واقعیت اذعان کنند، زیرا اذعان به این امر، گفتگوی راهبردی صادقانه در خصوص چگونگی همکاری دستگاه‌های این دو کشور در عین رقابت را امکان‌پذیر خواهد ساخت.

به‌طور تاریخی، اولین مراحل رقابت بین قدرت‌های بزرگ حساس‌ترین دوره آن محسوب می‌شود. در این مراحل، خطوط قرمز مشخص می‌گردد. طرفین در آلاسکا به واقعیت روی آورده و با اذعان به ماهیت واقعی روابط خود، اولین گام مهم در جهت روابط پایدار را برداشته‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *