جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

چالش‌ها و استیصال اروپا در قبال رقابت فناوری آمریکا و چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رقابت فناوری آمریکا و چین به سطح جدیدی رسیده است. در ماه اکتبر، وزارت بازرگانی آمریکا، محدودیت‌های گسترده‌ای برای صادرات فناوری‌های نیمه‌هادی پیشرفته به چین اعلام کرد. این محدودیت‌های تجاری گسترده، آغاز دوره جدیدی از کنترل‌ صادرات فناوری‌های راهبردی است که ایالات متحده از طریق آن به دنبال ایجاد اتحادهای جدید علیه دشمنان خود خواهد بود. اکنون توپ در زمین اروپا است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید فوراً کنترل صادرات فناوری‌ها را در دستور کار قرار داده و موضع مشترکی در این خصوص اتخاذ کنند.

وب سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: قانون اصلاح کنترل صادرات 2018 (ECRA) تصریح می‌کند که صادرات فناوری‌های «در حال ظهور و پایه» به دشمنان ایالات متحده باید به طور فزاینده‌ای کنترل شوند. دولت بایدن اکنون به طور گسترده از این قانون برای محدود کردن صادرات فناوری‌های عمدتا تجاری به چین استفاده می‌کند، چراکه فناوری‌های نیمه‌هادی پیشرفته را برای قدرت نظامی و امنیت اقتصادی آمریکا حیاتی معرفی می‌کند.

این اقدامات نشان دهنده یک جهش راهبردی در سیاست کنترل صادرات ایالات متحده است. حفظ موقعیت پیشتاز بودن آمریکا در عرصه فناوری‌های کلیدی در رقابت با چین، هدف اصلی استراتژی امنیت ملی بایدن است. از همین رو، دولت ایالات متحده به شدت در حال بررسی اقدامات کنترلی بیشتر است، از جمله در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، علم اطلاعات کوانتومی و حتی فناوری‌های پاک.

چنین محدودیت هایی، پیامدهایی بسیار فراتر از تجارت ایالات متحده و چین دارد. وزارت بازرگانی می‌تواند هر شرکتی را در سراسر جهان که از فناوری ساخت ایالات متحده در محصولات یا فرآیندهای تولید خود استفاده می‌کند، به دریافت مجوز ایالات متحده برای صادرات خود ملزم کند. این قدرت فراسرزمینی، به موازات رهبری ایالات متحده در بسیاری از فناوری‌های حیاتی، اهرمی مهم را در اختیار واشنگتن برای رقابت با چین در حوزه‌های فناوری می‌دهد.

با این حال، واشنگتن می‌داند که کنترل‌های یک‌جانبه با خطر از دست دادن اثربخشی آن در طول زمان مواجه است، از همین رو، کاخ سفید به طور فزاینده‌ای به متحدان اروپایی (و آسیای شرقی) خود برای اعمال کنترل‌های ملی مشابه فشار می‌آورد.

اگرچه چین هنوز مستقیماً اقدامات اخیر دولت آمریکا را تلافی نکرده است، اما دولت این کشور حمایت مالی۱۴۳ میلیارد دلاری از صنعت نیمه هادی داخلی را اعلام کرده و در حال رایزنی با اروپا برای تعمیق روابط دوجانبه فناوری در مواجهه با یکجانبه گرایی فزاینده ایالات متحده است. با توجه به اینکه پکن اخیراً قانون ضد تحریم‌های خارجی را تصویب کرده است، باید انتظار اقدامات متقابل بیشتر  این کشور علیه ایالات متحده را داشت. اتحادیه اروپا در این بین قادر به تصمیم گیری نبوده و منفعل باقی مانده است.

 

نیاز به موضع مشترک اتحادیه اروپا

اقدامات جدید ایالات متحده به سرعت پارامترهای امنیت ملی را بازتعریف کرد و آن را با توقف یا کند کردن توسعه فناوری‌های حیاتی در چین مرتبط نمود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مواجهه با جهش استراتژیک واشنگتن، تشدید رقابت ژئواکونومیک بین ایالات متحده و چین و واقعیت‌های ژئوپلیتیکی و تکنولوژیکی کنونی، باید فوراً سیاست‌های کنترل صادرات فعلی خود را بازنگری کرده و یک موضع راهبردی مشترک در برابر رقابت آمریکا و چین اتخاذ کنند.

اول، رویکرد سنتی اتحادیه اروپا برای کنترل صادرات فناوری‌های با کارکرد دوگانه با توجه به ظرفیت‌های اجرایی فعلی به شدت به چالش کشیده شده‌اند. چرا که فناوری‌های تجاری به طور فزاینده‌ای در توسعه سیستم‌های تسلیحاتی مدرن نقش محوری دارند. به عنوان مثال، اگرچه تحریم‌های فناوری غرب علیه روسیه تأثیرات مخربی بر بخش‌های فناوری و نظامی این کشور داشته است، اما قطعات غربی همچنان در موشک‌های روسیه و پهپادهای ایرانی یافت می‌شود.

اثرات گسترش کنترل‌ها می‌تواند تصمیمات تجاری و سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا را مختل کند، مانند آنچه در قانون اخیر تراشه‌های اروپایی پیش‌بینی شده است، زیرا شرکت‌ها باید به طور مداوم فعالیت‌های تحقیق و توسعه، ادغام و اکتساب خود را با توجه به اقدامات ایالات متحده تطبیق دهند. از طرفی، آمریکا می‌تواند دسترسی اروپا به فناوری حیاتی ایالات متحده را مشروط به همسویی بیشتر اتحادیه اروپا با سیاست کنترل صادرات ایالات متحده کند.

 

اتخاذ یک رویکرد استراتژیک

اتحادیه اروپا باید موضوع کنترل صادرات را در تفکر ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی گسترده‌تر خود جای دهد. از همین رو برای تقویت قابلیت‌های اجرایی خود، کشورهای عضو باید کارکنان شان را افزایش دهند، فناوری جدید مبتنی بر داده را معرفی کنند و اشتراک اطلاعات را گسترش دهند. سازمان‌های اطلاعاتی باید بیشتر از قبل درگیر شوند و با یکدیگر همکاری کنند تا به شناسایی موارد دور زدن تحریم‌ها و کنترل‌های صادرات کمک کنند. اتحادیه اروپا همچنین باید در سفارتخانه‌های این اتحادیه در کشورهای ثالث مهم مانند روسیه، چین و ایران، تیم‌های نظارتی را مستقر کند.

دوم، اتحادیه اروپا باید یک موضع مشترک برای تعامل با ایالات متحده و چین در شرایط برابر ایجاد کند. به دلیل پیوندهای قوی بین تجارت، امنیت و سیاست خارجی، کنترل صادرات فناوری‌های راهبردی بر کل اتحادیه تأثیر خواهد گذاشت. اگر کشورهای مختلف سیاست‌های متفاوتی را در رابطه با تجارت با ایالات متحده و چین اتخاذ کنند، انسجام و دفاع از بازار واحد می‌تواند به خطر بیفتد زیرا بسیاری از زنجیره‌های تامین فناوری شامل چندین کشور اتحادیه اروپا می‌شود.

سوم، در نهایت، اتحادیه اروپا باید بررسی کند که آیا رژیم‌های کنترل چندجانبه صادرات، می‌تواند خطرات جدید برای امنیت اتحادیه اروپا که ناشی از پیشرفت‌های سریع فناوری است را برطرف کند. اتحادیه باید در نظر بگیرد که چگونه یک تعادل جدید بین همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در کنترل صادرات می‌تواند موثر و در راستای منافع اروپا باشد.

ایالات متحده دوره جدیدی از کنترل صادرات را آغاز کرده است. کشورهای کمی در اتحادیه اروپا مایلند که امنیت فراآتلانتیک و روابط تجاری را به خطر بیندازند، اما آن‌ها همچنین نمی خواهند روابط با چین را مختل کنند. اتحادیه اروپا باید رویکردی اتخاذ کند که این احتمالات را متعادل کند. برای انجام این کار، کشورهای عضو باید موضوع کنترل صادرات را در دستور کار ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خود قرار دهند، سیستم‌های موجود خود را ارزیابی کنند و یک موضع مشترک اتخاذ نمایند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *