جدیدترین مطالب
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چشمانداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به طور حتم در برابر فشار غربیها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت میکنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.
أحدث المقالات
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چشمانداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به طور حتم در برابر فشار غربیها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت میکنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.
چالشها و استیصال اروپا در قبال رقابت فناوری آمریکا و چین
وب سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: قانون اصلاح کنترل صادرات 2018 (ECRA) تصریح میکند که صادرات فناوریهای «در حال ظهور و پایه» به دشمنان ایالات متحده باید به طور فزایندهای کنترل شوند. دولت بایدن اکنون به طور گسترده از این قانون برای محدود کردن صادرات فناوریهای عمدتا تجاری به چین استفاده میکند، چراکه فناوریهای نیمههادی پیشرفته را برای قدرت نظامی و امنیت اقتصادی آمریکا حیاتی معرفی میکند.
این اقدامات نشان دهنده یک جهش راهبردی در سیاست کنترل صادرات ایالات متحده است. حفظ موقعیت پیشتاز بودن آمریکا در عرصه فناوریهای کلیدی در رقابت با چین، هدف اصلی استراتژی امنیت ملی بایدن است. از همین رو، دولت ایالات متحده به شدت در حال بررسی اقدامات کنترلی بیشتر است، از جمله در حوزههای هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، علم اطلاعات کوانتومی و حتی فناوریهای پاک.
چنین محدودیت هایی، پیامدهایی بسیار فراتر از تجارت ایالات متحده و چین دارد. وزارت بازرگانی میتواند هر شرکتی را در سراسر جهان که از فناوری ساخت ایالات متحده در محصولات یا فرآیندهای تولید خود استفاده میکند، به دریافت مجوز ایالات متحده برای صادرات خود ملزم کند. این قدرت فراسرزمینی، به موازات رهبری ایالات متحده در بسیاری از فناوریهای حیاتی، اهرمی مهم را در اختیار واشنگتن برای رقابت با چین در حوزههای فناوری میدهد.
با این حال، واشنگتن میداند که کنترلهای یکجانبه با خطر از دست دادن اثربخشی آن در طول زمان مواجه است، از همین رو، کاخ سفید به طور فزایندهای به متحدان اروپایی (و آسیای شرقی) خود برای اعمال کنترلهای ملی مشابه فشار میآورد.
اگرچه چین هنوز مستقیماً اقدامات اخیر دولت آمریکا را تلافی نکرده است، اما دولت این کشور حمایت مالی۱۴۳ میلیارد دلاری از صنعت نیمه هادی داخلی را اعلام کرده و در حال رایزنی با اروپا برای تعمیق روابط دوجانبه فناوری در مواجهه با یکجانبه گرایی فزاینده ایالات متحده است. با توجه به اینکه پکن اخیراً قانون ضد تحریمهای خارجی را تصویب کرده است، باید انتظار اقدامات متقابل بیشتر این کشور علیه ایالات متحده را داشت. اتحادیه اروپا در این بین قادر به تصمیم گیری نبوده و منفعل باقی مانده است.
نیاز به موضع مشترک اتحادیه اروپا
اقدامات جدید ایالات متحده به سرعت پارامترهای امنیت ملی را بازتعریف کرد و آن را با توقف یا کند کردن توسعه فناوریهای حیاتی در چین مرتبط نمود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مواجهه با جهش استراتژیک واشنگتن، تشدید رقابت ژئواکونومیک بین ایالات متحده و چین و واقعیتهای ژئوپلیتیکی و تکنولوژیکی کنونی، باید فوراً سیاستهای کنترل صادرات فعلی خود را بازنگری کرده و یک موضع راهبردی مشترک در برابر رقابت آمریکا و چین اتخاذ کنند.
اول، رویکرد سنتی اتحادیه اروپا برای کنترل صادرات فناوریهای با کارکرد دوگانه با توجه به ظرفیتهای اجرایی فعلی به شدت به چالش کشیده شدهاند. چرا که فناوریهای تجاری به طور فزایندهای در توسعه سیستمهای تسلیحاتی مدرن نقش محوری دارند. به عنوان مثال، اگرچه تحریمهای فناوری غرب علیه روسیه تأثیرات مخربی بر بخشهای فناوری و نظامی این کشور داشته است، اما قطعات غربی همچنان در موشکهای روسیه و پهپادهای ایرانی یافت میشود.
اثرات گسترش کنترلها میتواند تصمیمات تجاری و سرمایهگذاری اتحادیه اروپا را مختل کند، مانند آنچه در قانون اخیر تراشههای اروپایی پیشبینی شده است، زیرا شرکتها باید به طور مداوم فعالیتهای تحقیق و توسعه، ادغام و اکتساب خود را با توجه به اقدامات ایالات متحده تطبیق دهند. از طرفی، آمریکا میتواند دسترسی اروپا به فناوری حیاتی ایالات متحده را مشروط به همسویی بیشتر اتحادیه اروپا با سیاست کنترل صادرات ایالات متحده کند.
اتخاذ یک رویکرد استراتژیک
اتحادیه اروپا باید موضوع کنترل صادرات را در تفکر ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی گستردهتر خود جای دهد. از همین رو برای تقویت قابلیتهای اجرایی خود، کشورهای عضو باید کارکنان شان را افزایش دهند، فناوری جدید مبتنی بر داده را معرفی کنند و اشتراک اطلاعات را گسترش دهند. سازمانهای اطلاعاتی باید بیشتر از قبل درگیر شوند و با یکدیگر همکاری کنند تا به شناسایی موارد دور زدن تحریمها و کنترلهای صادرات کمک کنند. اتحادیه اروپا همچنین باید در سفارتخانههای این اتحادیه در کشورهای ثالث مهم مانند روسیه، چین و ایران، تیمهای نظارتی را مستقر کند.
دوم، اتحادیه اروپا باید یک موضع مشترک برای تعامل با ایالات متحده و چین در شرایط برابر ایجاد کند. به دلیل پیوندهای قوی بین تجارت، امنیت و سیاست خارجی، کنترل صادرات فناوریهای راهبردی بر کل اتحادیه تأثیر خواهد گذاشت. اگر کشورهای مختلف سیاستهای متفاوتی را در رابطه با تجارت با ایالات متحده و چین اتخاذ کنند، انسجام و دفاع از بازار واحد میتواند به خطر بیفتد زیرا بسیاری از زنجیرههای تامین فناوری شامل چندین کشور اتحادیه اروپا میشود.
سوم، در نهایت، اتحادیه اروپا باید بررسی کند که آیا رژیمهای کنترل چندجانبه صادرات، میتواند خطرات جدید برای امنیت اتحادیه اروپا که ناشی از پیشرفتهای سریع فناوری است را برطرف کند. اتحادیه باید در نظر بگیرد که چگونه یک تعادل جدید بین همکاریهای دوجانبه و چندجانبه در کنترل صادرات میتواند موثر و در راستای منافع اروپا باشد.
ایالات متحده دوره جدیدی از کنترل صادرات را آغاز کرده است. کشورهای کمی در اتحادیه اروپا مایلند که امنیت فراآتلانتیک و روابط تجاری را به خطر بیندازند، اما آنها همچنین نمی خواهند روابط با چین را مختل کنند. اتحادیه اروپا باید رویکردی اتخاذ کند که این احتمالات را متعادل کند. برای انجام این کار، کشورهای عضو باید موضوع کنترل صادرات را در دستور کار ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خود قرار دهند، سیستمهای موجود خود را ارزیابی کنند و یک موضع مشترک اتخاذ نمایند.
0 Comments