جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

اسرائیل هرگز بر رفح مسلط نخواهد شد/ مقاومت در غزه در آماده باش کامل است

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: همه گروه های مقاومت در غزه در آماده باش کامل هستند و از تجارب خود در شهر «خان یونس» و شمال و مرکز نوار غزه بسیار استفاده کرده و غافلگیری های زیادی برای نظامیان صهیونیست دارند.

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

عبدالمحمد طاهری می گوید: دستگیری مرزبانان ایرانی صرفا یک جنبه ندارد. جنبه مهم‌ تر دیگر این است که ثابت شد طالبان فارغ از قرائت‌های ایدئولوژیک تندروانه خود که می‌تواند یک تهدید امنیتی باشد، مشخصا در موضوع سرزمین‌های ایران پشت دیوار مرزی حاضر به همکاری با ایران نخواهد بود. به بیان دیگر این دست رفتارها نشان از سخت‌گیری طالبان دارد و همزمان با آن مویدی بر آن است که طالبان هیچ گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی و مرزداری را ملاک عمل و رفتار خود قرار نمی‌دهد و کوچک‌ترین توجهی هم به قراردادهای فی ما بین برای ترسیم مرز دو کشور ندارد.

جنبش دانشجویی دانشگاه کلمبیای آمریکا؛ از آپارتاید در آفریقای جنوبی تا جنگ اسرائیل در غزه  

نیویورک – ایرنا- جنبش «همبستگی با مردم غزه» این بار نه از کف خیابان های آمریکا و توسط گروههای سیاسی بلکه از سوی دانشجویان به پا خواسته است که مرکز آن دانشگاه کلمبیای نیویورک است؛ دانشگاهی که از آپارتاید در آفریقای جنوبی تا جنگ کنونی اسرائیل در غزه سابقه حرکاتی تاثیرگذار داشته است.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از اولین جنگ هوش مصنوعی تا «جنگ جهانی سوم»

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سفر پلوسی به تایوان، اولین جنگ هوش مصنوعی در تاریخ، راهبرد بایدن در آفریقا و احیای روابط با این قاره، حق ثبت اختراع برای هوش مصنوعی، آینده بدون پلاستیک، تنش‌های اخیر کوزوو-صربستان و محدودیت‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا و مزیت عملیاتی و راهبردی از بین بردن موانع تنوع‌زایی در ارتش انگلیس و آمریکا از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه

میراث هسته ای: اوکراین و بمب: پس از دوران جنگ سرد تهاجم روسیه به اوکراین بیش از هر زمان دیگری ما را به تشدید تنش هسته‌ای نزدیک کرده است. یک سوال مهم وجود دارد: اگر اوکراین پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، زرادخانه هسته‌ای خود را حفظ می‌کرد، چه اتفاقی رخ می‌داد؟

 

بروکینگز

سفر پلوسی به تایوان: راه‌اندازی اولین جنگ هوش مصنوعی در تاریخ؟ در چند سال گذشته، دیپلمات‌ها و محققان برجسته روابط آمریکا و چین نگران این مسئله بودند که ممکن است در نتیجه وخامت شدید روابط دوجانبه، دوران فقدان جنگی بزرگ در شرق آسیا که تقریباً نیم قرن ادامه داشته است، به پایان برسد. این نگرانی‌ها پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان در ماه اوت، به اندازه‌ای بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

تحلیلگران در چین، آمریکا و تایوان بیشتر از این که به این موضوع فکر کنند که آیا جنگی میان این سه طرف رخ خواهد داد یا خیر به این مسئله اندیشیده‌اند که آن‌ها چه زمانی وارد جنگ خواهند شد. بسیاری از تحلیلگران چگونگی وقوع جنگی اجتناب‌ناپذیر را بررسی می‌کنند. اما درکمال تعجب، به غیر از هنری کیسینجر و چند نفر دیگر، معدودی از افراد به این واقعیت اشاره کرده‌اند که جنگ بر سر تنگه تایوان بین دو ابرقدرت هوش مصنوعی (AI) در خواهد گرفت.

راهبرد بایدن در آفریقا، احیای روابط با این قاره: جو بایدن به تعهد خود مبنی بر اولویت دادن به آفریقا برای آمریکا عمل می‌کند. آنتونی بلینکن در طول 10 ماه سه مرتبه از این قاره بازدید کرد. این امر نشان دهنده رویکرد عملی‌تر دولت بایدن است. در واقع، یکی از نتایج ملموس سفر اخیر بلینکن به آفریقا توافق بین روسای جمهور رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو برای آغاز ارتباطات مستقیم با هدف پایان دادن به تنش‌ها در شرق کنگو بود.

حق ثبت اختراع و اختراعات هوش مصنوعی: آیا یک سیستم هوش مصنوعی (AI) می‌تواند بر اساس حقوق ثبت اختراعات در آمریکا به عنوان مخترع ثبت شود؟ خیر، این حکمی است که یک دادگاه استیناف فدرال به تازگی صادر کرد. پرونده «تالر در برابر ویدال» زمانی مطرح شد که استفان تالر در سال 2019 دو درخواست ثبت اختراع را به نام یک سیستم هوش مصنوعی مطرح کرد که آن را دابوس (DABUS) می‌نامد.

 

مرکز تحلیل سیاست اروپا

صدور تجهیزات نظارت دیجیتالی روسیه، با وجود تحریم ها: با وجود تحریم‌های غرب علیه روسیه، تجیزات نظارتی دیجیتال ساخت روسیه در سراسر جهان در حال گسترش است. مشتریان آن اغلب دموکراسی‌هایی هستند که رهبران‌شان مخالفت خود را با ابزارهای اقتدارگرایی دیجیتال اعلام می‌کنند.

نفوذ چین در اسلواکی: چین حضور فعالی در اسلواکی نداشته و این امر منعکس کننده روابط ضعیف دو کشور است. به طور کلی، اسلواکی در حاشیه منافع سیاست خارجی چین بوده است و دولت‌های متوالی در این کشور ایجاد روابط با چین را در اولویت قرار نداده‌اند.

 

چتم هاوس

آینده بدون پلاستیک؟: مشکل آلودگی پلاستیکی چقدر بزرگ است؟ چگونه می‌توان آن را کاهش داد؟ آیا آینده بدون پلاستیک ممکن یا مطلوب است؟ آینده‌ای بدون پلاستیک نه واقع بینانه و نه مطلوب است. اما جهان باید به دنبال آینده‌ای با کاهش شدید مصرف پلاستیک و حذف آلودگی پلاستیکی باشد. این مقاله میزان و ماهیت معضل زباله‌های پلاستیکی و موانع سیاسی مقابله با آن را توضیح می‌دهد.

مشکل بلندمدت روسیه با مرزهای اوکراین: در طول زمان مشخص شده است که روسیه تمایلی ندارد مشکل مرزها با اوکراین را رفع کند و تمامیت ارضی آن را به عنوان یک دولت مستقل بپذیرد.

 

کارنگی

تنش‌های اخیر کوزوو-صربستان آشکار کننده محدودیت‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا: بروکسل در تلاش برای یافتن یک راه حل پیش از آن است که پریشتینا تصمیم جنجال برانگیز خود درباره پلاک خودرو را اجرا کند. بالکان با افزایش تنش میان صربستان و کوزوو تابستانی داغ را پشت سرگذاشت. تنش‌های صرب‌ها در شمال کوزوو به صورت دوره‌ای رخ می‌دهد اما جنگ اوکراین سایه‌ای طولانی بر این وضعیت انداخته است و بسیاری شاهد ارتباط این دو مسئله با یکدیگر هستند. در هر صورت بحران کنونی بیشتر ناشی از عوامل محلی است و به محدودیت‌های اتحادیه اروپا در پیشبرد تلاش‌‌های دیپلماتیک اشاره دارد.

 

رند

مزیت عملیاتی و راهبردی از بین بردن موانع تنوع‌زایی در ارتش انگلیس و آمریکا: این گزارش جدید به بررسی مزایای راهبردی قابل توجهی می‌پردازد که ایجاد تنوع در ارتش می‌تواند برای انگلیس و آمریکا به همراه داشته باشد.

 

موسسه امور بین‌الملل ژاپن

جلوگیری از جنگ جهانی: چگونه بدون تشدید تنش‌ها به جنگ اوکراین پایان دهیم: جنگ اوکراین خطر جدی «جنگ جهانی سوم» را ایجاد کرده است که احتمالاً استفاده از تسلیحات هسته‌ای را شامل می‌شود. روسیه در 24 فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد و اوکراین با دریافت کمک‌های نظامی از کشورهای غربی در حال مقابله با روسیه است. در عین حال، غرب تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را افزایش داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *