جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش کرملین به جذب تروریست‌ها از تلگرام، اعدام اسیران روس و پیشنهاد صلح شرودر

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی، بر لزوم رصد بیشتر این شبکه اجتماعی به منظور تبدیل نشدن آن به ابزار تروریست‌ها تأکید کرد.

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از اولین جنگ هوش مصنوعی تا «جنگ جهانی سوم»

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سفر پلوسی به تایوان، اولین جنگ هوش مصنوعی در تاریخ، راهبرد بایدن در آفریقا و احیای روابط با این قاره، حق ثبت اختراع برای هوش مصنوعی، آینده بدون پلاستیک، تنش‌های اخیر کوزوو-صربستان و محدودیت‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا و مزیت عملیاتی و راهبردی از بین بردن موانع تنوع‌زایی در ارتش انگلیس و آمریکا از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه

میراث هسته ای: اوکراین و بمب: پس از دوران جنگ سرد تهاجم روسیه به اوکراین بیش از هر زمان دیگری ما را به تشدید تنش هسته‌ای نزدیک کرده است. یک سوال مهم وجود دارد: اگر اوکراین پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، زرادخانه هسته‌ای خود را حفظ می‌کرد، چه اتفاقی رخ می‌داد؟

 

بروکینگز

سفر پلوسی به تایوان: راه‌اندازی اولین جنگ هوش مصنوعی در تاریخ؟ در چند سال گذشته، دیپلمات‌ها و محققان برجسته روابط آمریکا و چین نگران این مسئله بودند که ممکن است در نتیجه وخامت شدید روابط دوجانبه، دوران فقدان جنگی بزرگ در شرق آسیا که تقریباً نیم قرن ادامه داشته است، به پایان برسد. این نگرانی‌ها پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان در ماه اوت، به اندازه‌ای بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

تحلیلگران در چین، آمریکا و تایوان بیشتر از این که به این موضوع فکر کنند که آیا جنگی میان این سه طرف رخ خواهد داد یا خیر به این مسئله اندیشیده‌اند که آن‌ها چه زمانی وارد جنگ خواهند شد. بسیاری از تحلیلگران چگونگی وقوع جنگی اجتناب‌ناپذیر را بررسی می‌کنند. اما درکمال تعجب، به غیر از هنری کیسینجر و چند نفر دیگر، معدودی از افراد به این واقعیت اشاره کرده‌اند که جنگ بر سر تنگه تایوان بین دو ابرقدرت هوش مصنوعی (AI) در خواهد گرفت.

راهبرد بایدن در آفریقا، احیای روابط با این قاره: جو بایدن به تعهد خود مبنی بر اولویت دادن به آفریقا برای آمریکا عمل می‌کند. آنتونی بلینکن در طول 10 ماه سه مرتبه از این قاره بازدید کرد. این امر نشان دهنده رویکرد عملی‌تر دولت بایدن است. در واقع، یکی از نتایج ملموس سفر اخیر بلینکن به آفریقا توافق بین روسای جمهور رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو برای آغاز ارتباطات مستقیم با هدف پایان دادن به تنش‌ها در شرق کنگو بود.

حق ثبت اختراع و اختراعات هوش مصنوعی: آیا یک سیستم هوش مصنوعی (AI) می‌تواند بر اساس حقوق ثبت اختراعات در آمریکا به عنوان مخترع ثبت شود؟ خیر، این حکمی است که یک دادگاه استیناف فدرال به تازگی صادر کرد. پرونده «تالر در برابر ویدال» زمانی مطرح شد که استفان تالر در سال 2019 دو درخواست ثبت اختراع را به نام یک سیستم هوش مصنوعی مطرح کرد که آن را دابوس (DABUS) می‌نامد.

 

مرکز تحلیل سیاست اروپا

صدور تجهیزات نظارت دیجیتالی روسیه، با وجود تحریم ها: با وجود تحریم‌های غرب علیه روسیه، تجیزات نظارتی دیجیتال ساخت روسیه در سراسر جهان در حال گسترش است. مشتریان آن اغلب دموکراسی‌هایی هستند که رهبران‌شان مخالفت خود را با ابزارهای اقتدارگرایی دیجیتال اعلام می‌کنند.

نفوذ چین در اسلواکی: چین حضور فعالی در اسلواکی نداشته و این امر منعکس کننده روابط ضعیف دو کشور است. به طور کلی، اسلواکی در حاشیه منافع سیاست خارجی چین بوده است و دولت‌های متوالی در این کشور ایجاد روابط با چین را در اولویت قرار نداده‌اند.

 

چتم هاوس

آینده بدون پلاستیک؟: مشکل آلودگی پلاستیکی چقدر بزرگ است؟ چگونه می‌توان آن را کاهش داد؟ آیا آینده بدون پلاستیک ممکن یا مطلوب است؟ آینده‌ای بدون پلاستیک نه واقع بینانه و نه مطلوب است. اما جهان باید به دنبال آینده‌ای با کاهش شدید مصرف پلاستیک و حذف آلودگی پلاستیکی باشد. این مقاله میزان و ماهیت معضل زباله‌های پلاستیکی و موانع سیاسی مقابله با آن را توضیح می‌دهد.

مشکل بلندمدت روسیه با مرزهای اوکراین: در طول زمان مشخص شده است که روسیه تمایلی ندارد مشکل مرزها با اوکراین را رفع کند و تمامیت ارضی آن را به عنوان یک دولت مستقل بپذیرد.

 

کارنگی

تنش‌های اخیر کوزوو-صربستان آشکار کننده محدودیت‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا: بروکسل در تلاش برای یافتن یک راه حل پیش از آن است که پریشتینا تصمیم جنجال برانگیز خود درباره پلاک خودرو را اجرا کند. بالکان با افزایش تنش میان صربستان و کوزوو تابستانی داغ را پشت سرگذاشت. تنش‌های صرب‌ها در شمال کوزوو به صورت دوره‌ای رخ می‌دهد اما جنگ اوکراین سایه‌ای طولانی بر این وضعیت انداخته است و بسیاری شاهد ارتباط این دو مسئله با یکدیگر هستند. در هر صورت بحران کنونی بیشتر ناشی از عوامل محلی است و به محدودیت‌های اتحادیه اروپا در پیشبرد تلاش‌‌های دیپلماتیک اشاره دارد.

 

رند

مزیت عملیاتی و راهبردی از بین بردن موانع تنوع‌زایی در ارتش انگلیس و آمریکا: این گزارش جدید به بررسی مزایای راهبردی قابل توجهی می‌پردازد که ایجاد تنوع در ارتش می‌تواند برای انگلیس و آمریکا به همراه داشته باشد.

 

موسسه امور بین‌الملل ژاپن

جلوگیری از جنگ جهانی: چگونه بدون تشدید تنش‌ها به جنگ اوکراین پایان دهیم: جنگ اوکراین خطر جدی «جنگ جهانی سوم» را ایجاد کرده است که احتمالاً استفاده از تسلیحات هسته‌ای را شامل می‌شود. روسیه در 24 فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد و اوکراین با دریافت کمک‌های نظامی از کشورهای غربی در حال مقابله با روسیه است. در عین حال، غرب تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را افزایش داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *